Personeelslog.nl maakt gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Balk sluiten

Personeelslog

Het weblog van Personeelsnet over HR, Werken 3.0 en Communicatie

HR-beleid in het onderwijs: wie beoordeelt de leraar?

zondag 11 september 2011

Marja van BijsterveldtMiljarden steekt Nederland in het onderwijs. Voor goed onderwijs zijn goede leerkrachten onmisbaar. Maar vreemd genoeg is het HR-beleid van scholen, volgens de minister van Onderwijs, niet overal op orde.

Om het docentenvak aantrekkelijker te maken, heeft het ministerie van Onderwijs de afgelopen jaren de salarissen wat verhoogd en zijn er mogelijkheden gekomen voor een loopbaan.

HR-beleid
Belangrijker dan een verhoging van de salarissen voor excellente docenten vindt minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt dat scholen “hun HR-beleid op orde krijgen”.
Vooral de beoordeling van leraren ligt daarbij erg gevoelig. Zo heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra eerder dit jaar voorgesteld om leraren te laten beoordelen door docenten van een andere school. Dit oordeel over de manier van lesgeven zou rechtstreeks naar de Onderwijsinspectie moeten worden gestuurd.

Functioneringsgesprekken
“Toen we opperden dat het goed zou zijn als docenten elkaar beoordeelden, waren de protesten niet van de lucht”, zegt de minister nu in een interview in FD Weekend. ”En serieuze functioneringsgesprekken worden ook niet overal gevoerd, terwijl dat in het bedrijfsleven en op ministeries normaal is.”

Volgens de onderwijsminister hebben de leidinggevenden een grote verantwoordelijkheid op een school. “Ze moeten zorgen dat een team gemotiveerd blijft, het beste uit leraren halen. Wie niet gemotiveerd is, moet daar op worden aangesproken. Dat hoort bij volwassen HR-beleid en daar zal de inspectie ook scherper op gaan toezien.”

Elk jaar 5% slechtste docenten weg
Eerder dit jaar deed PVV-kamerlid Harm Beertema een vergaand voorstel voor het HR-beleid. In zijn eigen loopbaan als leraar had hij in 34 jaar slechts 3 formele functioneringsgesprekken gehad. “Er is geen enkele sector die net zulk onprofessioneel personeelsbeleid kent als het onderwijs”, aldus Beertema.
Als het aan de PVV-er ligt, sturen scholen elk jaar 5% van de slechtste docenten weg. En daarbij is niet alleen het oordeel van de directie van belang, maar ook dat van collega’s en leerlingen.

Afscheid bij gebrek aan motivatie
Zo ver als de PVV gaat minister Van Bijsterveldt niet. “Het onderwijsmanagement moet leren zakelijke, zorgvuldige dossiers op te bouwen. Als iemand na de zoveelste keer op uitblijvende motivatie wordt aangesproken, moet je ook durven zeggen dat het niet meer werkt. Dat je afscheid van elkaar moet nemen. Dat is beter voor de leraar zelf, de leerlingen en de school.”

Onderwijsprofessoren kunnen ongetwijfeld lange betogen houden waardoor het allemaal zo ver gekomen is. Voor de leek blijft het verbazingwekkend dat leerlingen voortdurend worden beoordeeld, terwijl hun docenten vaak niet eens een functioneringsgesprek krijgen.

  • http://www.samenbetervoorkinderen.nl Edwin Borger

    Eerder dit jaar deed PVV-kamerlid Harm Beertema een vergaand voorstel voor het HR-beleid. In zijn eigen loopbaan als leraar had hij in 34 jaar slechts 3 formele functioneringsgesprekken gehad. “Er is geen enkele sector die net zulk onprofessioneel personeelsbeleid kent als het onderwijs”, aldus Beertema.

    Als Beertema in 34 jaar slecht 3 formele functioneringsgesprekken heeft gehad, gedraagt hij zich als een echte leerkracht. Klagen maar geen eigen initiatief nemen om in 34 jaar! vierendertig jaar!! de directeur of wie dan ook te pakken te krijgen en te eisen dat hij ieder jaar wel zo’n gesprek wil hebben.