Personeelslog.nl maakt gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Balk sluiten

Personeelslog

Het weblog van Personeelsnet over HR, Werken 3.0 en Communicatie

Hyves-vriend worden met manager of collega?

vrijdag 11 september 2009

Vriend-suggesties bij FacebookNetwerksites als Hyves, LinkedIn en Twitter brengen op de werkvloer soms ongemak met zich mee.

Het Hyves-tijdperk brengt zijn eigen relatievragen mee. Bijvoorbeeld: wat moet een werknemer met een verzoek van collega of manager om via Hyves vrienden te worden?

Iedereen gebruikt netwerksites op zijn eigen manier.

Zoveel mogelijk vrienden
Sommigen beperken zich tot één netwerksite waarmee ze met iedereen kunnen communiceren. Anderen kiezen voor verschillende sites voor verschillende doeleinden. Via Hyves onderhouden ze contact met hun vrienden, via LinkedIn met collega’s en andere zakelijke relaties.

Er zijn mensen die het liefst zoveel mogelijk vrienden (Hyves, Facebook), connections (LinkedIn) of volgers (Twitter) verzamelen. Tegenover hen staan weer anderen die kiezen voor een klein select groepje mensen die ze echt goed kennen en waarderen.

En dan is er ook nog een verschil in de manier waarop mensen hun relatie waarderen. Wat de één ziet als een zakelijk contact, beschouwt de ander juist als vriendschap.

Ongemakkelijke situaties
Dat geeft soms ongemakkelijke situaties, die zelfs tot ruzies op het werk kunnen leiden:

  • Moet je een collega waarmee je niet graag samenwerkt, accepteren als ‘connection’ bij LinkedIn?
  • Wat doe je als een relatie op LinkedIn die je nauwelijks kent of die je niet enorm waardeert, vraagt om een aanbeveling (‘recommendation’)?
  • Moet een werknemer een ‘vriend’-uitnodiging bij Hyves accepteren van een collega waarmee het contact gewoon zakelijk is?
  • Pikanter wordt het met machtsverschillen. Als jouw leidinggevende je uitnodigt, moet je dan als medewerker zijn Hyves-vriend worden? Kun je dan nog wel je vakantiefoto’s op Hyves zetten? Wil je wel dat deze manager kan zien met wie je bevriend bent?
  • En omgekeerd: als je als manager graag werk en privé-leven scheidt, wat moet je dan met een vriendschapsverzoek van één van je medewerkers?

Nauwelijks onderscheid mogelijk
Deze vragen zijn van belang omdat netwerksites nu nauwelijks mogelijkheden bieden om onderscheid te maken in verschillende soorten relaties.
Zo is het in Hyves wel mogelijk om vrienden in groepen in te delen, zoals ‘familie’, ‘zakelijk’ en ‘privé’. Op deze manier kunnen Hyvers naar specifieke groepen ‘vrienden’ berichten sturen. Maar alle ‘vrienden’ hebben toegang tot alle informatie die de Hyver op zijn eigen pagina’s heeft gezet (weblogs, foto’s en video’s).

Daarbij komt dat er steeds meer mogelijkheden komen om verschillende netwerken aan elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door Twitter-updates te koppelen aan Facebook en weblog-artikelen aan LinkedIn.

Relatievragen
Hoe gaan we om met relatievragen in het Hyves-tijdperk? Ontstaat er vanzelf een digitale etiquette? Of we vermijden we pijnlijke voorvallen door delen van ons leven achter schuilnamen te verbergen?

Lees ook
Help my boss want to be my friend on facebook (Jeremiah Owyang)

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

  • Het zijn inderdaad interessante vragen Cor, ik krijg ze bijna dagelijks. Mijn standaard antwoord: doe waar jij je prettig bij voelt en wat je kan uitleggen.

    Als je directe baas je vriend wilt zijn, maar jij dat niet wilt, zal je daar een goede reden voor hebben denk ik. En als je dat kan uitleggen, kan hij of zij dat vast begrijpen. Wat je wel nadrukkelijk moet doen is consequent zijn. Dus als jij stelt: ik accepteer alleen mensen in mijn hyves met wie ik privé iets heb, en er zitten een aantal collega’s in met wie je privé niets hebt, is het lastig je baas af te wijzen.

    Ik ben er overigens van overtuigd dat dit niet anders is dan offline. Ook daar zijn vaak de vragen geweest: wie nodig je uit op een etentje? Wie nodig je uit op je verjaardag? Het is misschien iets transparanter en de oplossing daarvoor: zelf ook transparanter zijn.

  • @Bas:

    Ik begrijp je consequente lijn. Ik denk overigens dat ook bij een consequente houding een probleem blijft bestaan als collega’s de relatie die ze met elkaar hebben anders interpreteren.

    Weinig mensen zullen zin hebben om tegen een goede collega te zeggen: “Hyves is voor mijn echte vrienden. Daar behoor jij niet toe.”
    Ik denk dat mensen in deze gevallen helemaal niet reageren, maar met uitvluchten komen. “Sorry ben zo druk. Ik kom helemaal niet aan Hyves toe.”

  • @Cor: dat gebeurt inderdaad veel, wat in mijn optiek enkel aantoont hoe verschrikkelijk ziek de meeste organisaties zijn. Ziek als in het feit dat men niet open en eerlijk met elkaar durft te communiceren.

    Want ergens is het natuurlijk helemaal niet vreemd om te zeggen: sorry, Hyves is voor de mensen die ook op mijn verjaardag komen. Ik denk ook dat als je aangeeft dat je er goed over nagedacht hebt, dat heel veel mensen heel erg veel accepteren van elkaar. Als er maar een goed en consequent verhaal achter zit. Dat ontbreekt helaas nogal eens.

  • E. Koops

    Dit is een dilemma waar ik zelf ook nog wel eens tegenaan loop. Als manager vind ik dat ik een bepaalde voorbeeldrol heb. Daarnaast houdt ik prive en zakelijk graag gescheiden.

    Met Hyves kan ik die rol, naar mijn gevoel, niet volledig bieden omdat ik dan een beperking zou moeten maken in het gebruik van Hyves (bijvoorbeeld bepaalde foto’s niet vermelden) Daarnaast vind ik dat ik in mijn rol ook niet tegen collega’s/medewerkers kan zeggen dat ik hen niet op mijn Hyves wil toevoegen. Per slot van rekening waardeer ik mijn collega’s zeer. Daarom heb ik ervoor gekozen om helemaal geen Hyves te hebben.

    Linked-in biedt wat dat betreft weer betere uitkomsten voor mij. Het heeft een zakelijke/netwerk achtergrond waardoor ik deze goed kan gebruiken voor het zaken doen/netwerken aanleggen en daarnaast collega’s en medewerkers gewoon kan toevoegen aan mijn profiel. Overigens heb ik daarin wel heel bewust de keuze gemaakt om collega’s en medewerkers niet zelf uit te nodigen (om, zoals ook al benoemd wordt, mensen niet het gevoel te geven te moeten connecten omdat de ‘manager’ dat wil) maar het aan hen over te laten. Als zij met mij willen connecten dan accepteer ik dat uiteraard graag maar zal hen nooit voor de ‘keuze’ laten opdraaien of zij mij wel willen accepteren als connection.

    Ik ben wel benieuwd hoe andere leidinggevenden hiermee omgaan.

  • @E. Koops

    De LinkedIn-lijn vind ik heel logisch klinken. Vooral de keuze om het aan de medewerker laten om op dit zakelijke netwerk met hun manager te linken, is sterk.

    Maar de Hyves-lijn begrijp ik niet helemaal. Als je duidelijk maakt dat je Hyves voor je privé-leven gebruikt, zullen medewerkers daar doorgaans toch wel begrip voor hebben? Net zo als medewerkers aanvoelen dat zij niet zomaar bij het woonhuis van hun manager hoeven aan te kloppen.

  • E. Koops

    Cor,

    Dat zou inderdaad kunnen maar helaas heeft dat voornamelijk met de cultuur van onze organisatie te maken. Het: “ik gebruik het puur privé” gaat helaas niet op in onze organisatie omdat dat toch, helaas, scheve gezichten oplevert. Uiteindelijk betekend dat dat je dus wellicht iets met de cultuur moet doen maar dat is helaas een kwestie van veel tijd besteden aan het langzaam veranderen van de cultuur. Tot die tijd is dit voor mij persoonlijk de meest logische oplossing.

  • De Amerikaanse PR-specialist Jessica Lee heeft het weblog Fistful of Talent een interessant artikel geschreven over het online vrienden worden door managers en HRM-ers.

    Met natuurlijk als belangrijkste argument voor: het laat zien dat de manager of de HR-medewerker open en toegankelijk is.

    Drie contra-argumenten

    Het meest interessant zijn drie contra-argumenten die CEO noemt waarom hij zelf niet een medewerker zal uitnodigen om in een netwerksite zijn vriend te worden:
    – hij wil niet dat mensen zich onder druk gezet voelen om zijn uitnodiging te accepteren
    – hij wil niet het risico lopen dat medewerkers denken dat hij bijbedoelingen heeft
    – hij wil werknemers niet het gevoel geven dat hij ze in de gaten houdt.