Personeelslog.nl maakt gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Balk sluiten

Personeelslog

Het weblog van Personeelsnet over HR, Werken 3.0 en Communicatie

Mogen werkgevers zich bemoeien met LinkedIn-profiel werknemers?

woensdag 14 juli 2010

Mag een werkgever eisen stellen aan de persoonlijke profielpagina’s van werknemers op LinkedIn? Deze interessante vraag stelde onlangs een werknemer aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet.

Nu steeds meer werkgevers zich druk maken over hun online aanwezigheid en die van hun medewerkers, kan dit leiden tot boeiende discussies tussen werkgever en werknemer.

Profiel is van werknemer?
Een voorbeeld hiervan is te vinden op het weblog van ICT-jurist Arnoud Engelfriet die een interessante vraag voorgelegd kreeg van een verontruste werknemer.

“Ik heb al jaren een Linkedin profiel. In het kader van de online marketing strategie eist mijn werkgever nu dat ik dit profiel aanpas aan een bepaalde Linkedin huisstijl. Ik voel me daar niet prettig bij; mijn Linkedin profiel is toch van mij en niet van mijn werkgever? Kunnen ze dit eisen?”

Argumenten pro en contra bemoeienis
In Nederland is LinkedIn het grootste zakelijke online netwerk. Professionals gebruiken deze site om zich met een uitgebreid CV te presenteren en om contact te onderhouden met vakgenoten en opdrachtgevers/werkgevers.

In de discussie op het weblog van Engelfriet komen verschillende argumenten pro en contra aan de orde voor werkgevers om zich te bemoeien met LinkedIn-profielen van hun werknemers.

Voor bemoeienis:

  • Als werknemers de naam van hun huidige werkgever noemen op LinkedIn, kunnen collega´s en klanten de werkgever tegen zijn zin associëren met andere bezigheden van de medewerker.
  • Een werkgever heeft alle reden om geïnteresseerd zijn in het profiel van zijn medewerkers als zij veel contacten met klanten hebben, of als zij via communicatiemiddelen van hun werkgever (visitekaartje, bedrijfssite, email-signature) verwijzen naar hun LinkedIn-profiel.

Tegen bemoeienis:

  • LinkedIn biedt professionals de mogelijkheid om online hun CV te presenteren. Dat is hun persoonlijke zaak.
  • Persoonlijke profilering is voor werknemers belangrijk, omdat zij tegenwoordig doorgaans niet meer hun hele loopbaan bij dezelfde werkgever in dienst zijn. Ook werken zij steeds vaker voor meerdere werkgevers en/of opdrachtgevers.

Mening HR-professionals
Hoe denken de HR-professionals over deze discussie?

Mag/moet een werkgever zich bemoeien met de LinkedIn-profielen van zijn medewerkers? Zo ja, hoe ver mag een werkgever daarin gaan?

En wat vinden we eigenlijk van werknemers die géén LinkedIn-profiel hebben en die zich niet online (willen) presenteren?

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

  • Anne

    Naar mijn mening als HRM-manager moet een medewerker de vrijheid hebben om de naam van de werkgever te vermelden (CV-matig) en zijn/haar functie. Voor meer inhoudelijke informatie kunnen derden contact opnemen met de man of vrouw in kwestie. Mocht men toch meer info kwijt willen over de inhoudelijkheid van de werkgever/functie dan zal dit altijd in overleg moeten gebeuren met de werkgever en kunnen mogelijke wederzijdse consequenties worden besproken.

    Medewerkers die geen Linkedin-profiel (of anders) aanmaken, of zich op welke manier dan ook NIET online willen presenteren, hebben daartoe ook redenen. Het gaat hier toch om zeer openbare gegevens, men is ‘traceerbaar’voor de gehele wereld en ik kan me voorstellen dat men daar terughoudend in is. Het is ook zeker niet aan werkgevers of derden daar een oordeeel over te vellen. In een gesprekssituatie kan natuurlijk altijdgeinformeerd worden naar de reden waarom wel of niet en kan de medewerker zijn/haar reden aangeven. maar ook dat is niet verplicht.

  • Pingback: Tweets die vermelden Personeelslog » Blog Archive » Mogen werkgevers zich bemoeien met LinkedIn-profiel werknemers? -- Topsy.com()

  • Een Linkedin profiel is persoonlijk, dus je hebt er als werkgever niets over te zeggen. Punt.

    Het ‘beleid’ cq de ‘command & control’ gedachte die bij veel organisaties leeft werkt niet. Wat je wel als werkgever moet doen is mensen bewust maken van wat mogelijke gevolgen en interpretaties zijn. Dus trainen over social media, laten nadenken, bewustwording. Het is opvallend hoeveel bedrijven meteen in een ‘onze size misfits all’ schieten in plaats van hun medewerkers kennis geven om het zelf te bepalen. Uiteraard vervolgens klagen ze allemaal over het gebrek aan ondernemersschap en initiatief van diezelfde medewerkers.

  • Maartje Mikx

    Wat wil de werkgever precies over het Linkedin profiel zeggen?

    Voor mij is dat wel een belangrijke vraag. Ik ben geen jurist, maar gevoelsmatig vind ik het wel normaal dat mijn werkgever, met name wanneer ik een vast dienstverband heb, mij randvoorwaarden meegeeft over mijn Linkedin profiel.

    Gewoon als onderdeel van het sociale online media protocol. Daar kunnen tips in staan, maar bijvoorbeeld ook een paar gedragsregels. Uiteraard moet dit geen strak keurslijf zijn. Maar ik zie het Linkedin profiel toch als een online zakelijk visitekaartje, en wanneer ik iemand op Linkedin op zoek en ik op het profiel “rare” dingen zie dan neem ik die persoon minder serieus.

  • @Anne, Bas en Maartje:
    Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat een CV op een LinkedIn-profiel in principe van de werknemer is.

    Maar laten we eens aannemen dat een werkgever graag heeft dat zijn medewerkers zich online zo goed mogelijk presenteren. Als professionals die werken aan hun eigen loopbaan en als vertegenwoordiger van de werkgever.

    In zo’n geval kan ik me tips van de werkgever (géén verplichting) voorstellen die helpen dat de LinkedIn-profielen professioneel ogen en ook termen gebruiken waarmee ze makkelijk worden gevonden.

    Activiteiten in groepen of op Twitter?
    Ingewikkelder wordt het wat mij betreft als werknemers actief zijn in LinkedIn-groepen die wellicht niet bij de werkgever passen. Of wanneer de werknemer zijn LinkedIn-profiel heeft gekoppeld aan zijn Twitter-account en in zijn tweets onvoldoende rekening houdt met zijn werkgever.

  • @Cor: ben ik het in beide gevallen niet mee eens. Ik sta er altijd van te kijken van die houding. Als iemand zaken doet die echt niet bij een werkgever passen, hoe kan die persoon er dan nog werken? Dan kan je toch niet gelukkig met elkaar zijn?

    Er zijn dan twee mogelijkheden. Of de werkgever is overgevoelig voor een heleboel dingen (komt vaak voor). In dat geval dus: gezeur. Of de werknemer past gewoon echt niet bij de werkgever. Komt ook best vaak voor. Waarom zou je dan samen door willen?

    Tips van een werkgever zijn vaak redelijk dwingend, tenminste, zo worden ze ervaren. Zelf ben ik voorstander van ‘empowerment’, geef mensen gewoon de kennis en tools en laat ze daarmee aan de slag gaan.

  • Maartje Mikx

    Hoi Bas,

    En wat is voor jou het verschil tussen “empowerment’, geef mensen gewoon de kennis en tools en laat ze daarmee aan de slag gaan.” en de tips die Cor noemt?

    Vriendelijke groet,

    Maartje

  • Tips zijn wij zouden het zo doen. Of dat is de manier, dit adviseren wij. Empowerment is als je a doet zijn b, c en d mogrelijke manierenwaarop men het kan interpreteren. Tips gaan uit van een beste situatie, empowerment van mensen leren te denken. Ook zie ik dergelijke trainingen vaak niet door het bedrijf gegeven worden. Immers heeft een bedrijf een bepaald beeld, dat mensen stuurt in een vaak zeer beperkend keurslijf. Dat is oude communicatie eigen.

  • Maartje Mikx

    Hoi Bas,

    Ja dan “ben” ik uiteraard wel voor de empowerment variant, maar daarnaast vind ik dat je als organisatie best een paar harde regels mag opstellen als het gaat om het gebruik van sociale media. Bijvoorbeeld niet negatief twitteren en rekening houden met de vertrouwelijkheid van de relatie met je klant.

  • Ik vind ook dat het persoonlijke (dat zegt het al) profiel van de werknemer is en blijft.
    Ik ben wel voorstander van goed bedoelde tips/empowerment voor de werknemers.

    Daarbij zijn er voor de werkgever ook voldoende mogelijkheden om te profileren door bijv. een company page op linkedin. Deze linkt ook weer aan het persoonlijke profiel van de werknemer.

  • @Maartje: vertrouwelijkheid met klant heeft niets met social media te maken. Dat is normale omgang, normaal contract, normaal vastgelegd. Niet negatief twitteren vind ik een heel vreemd iets. Mag jij niet chagi zijn op je werk? Mag je niet een slechte dag hebben? Of bedoel je niet negatief over je baas zijn? Volgens mij is dat een kwestie van zorgen dat iemand het naar zijn zin heeft. Mensen die negatief zijn zou ik me van afvragen of je die überhaupt wel voor je wilt hebben werken.

  • E. Buitenman

    Het zou te gek voor woorden zijn als iemand anders voor mij bepaald wat ik wel/niet mag zeggen of schrijven!
    En dat zou gebeuren als de werkgever voor mij bepaald wat ik wel/niet op m’n eigen persoonlijke social media sites kwijt mag (be it LinkedIn of Twitter of FaceBook of of of).
    Hoe ver willen jullie die controle doorvoeren? Nog even en ik mag geen foto’s van m’n werkplek op MobyPicture zetten. Oh ja, we hebben ook nog Hyves en mag ik dan wel openbaar maken welke boeken ik lees?
    Misschien maar weer terug naar het oude Oost-Duitsland.
    Daar werd ook voor je bepaald hoe je je moest gedragen en wat er wel of niet gezegd cq. geschreven mocht worden.

  • In deze tijd kan je niet om de social media heen. Twitter, Facebook en LinkedIn worden veelvuldig gebruikt. In plaats van negatief denken over hoe personeel zich profileert, zou je het ook positief kunnen zien. Elk bericht over jouw bedrijf is er een. En zoals Bas terecht aangeeft, mensen die zich te negatief over jouw bedrijf uitlaten, wil je die in dienst hebben/houden?

    Elke medewerker met gezond verstand weet echt wel dat hij/zij op LinkedIn geen gekke dingen moet plaatsen. Hoe strakker je gaat controleren, hoe eerder je de medewerkers zich tegen je keren. Geef inderdaad tips en trucs mee, maar maak er geen dictatuur van!

  • Tina

    Bij ons wordt je verplicht een document te ondertekenen dat als je de werkgever verlaat, je hen ook onmiddellijk van je profile halt? Ik vroeg me af hoe wettelijk dit is?

  • Tina

    word je (autocorrect)

  • marie van der velden

    leuk onderwerp! bij https://www.edubookers.com hebben ze een vergelijkbare discussie. onlangs wat van meegekregen van een vriendin

Eén pingback