Personeelslog

10 eigenschappen van nieuwe werknemers

De nieuwe generatie werknemers die nu de arbeidsmarkt opkomt, verschilt echt van oudere generaties. Bedrijven zijn hiervan nog te weinig bewust. Dat is de mening van Urs Gasser, gerenommeerd wetenschapper van de Harvard-universiteit. Tijdens de CSN-Conferentie die gisteren is gehouden, stond ‘The Social Company’ centraal. Urs Gasser (Harvard University), auteur van het boek ‘Born Digital’, was één van de belangrijkste sprekers. Digital natives Gasser maakt een onderscheid tussen 'digital natives', zoals hij de nieuwe generatie werknemers noemt, en de oudere generaties ('digital immigrants'). Hij omschrijft de digital natives als de generatie die na 1980 is geboren en die om weet te gaan met de moderne communicatiemiddelen. Tien eigenschappen Om het verschil met oudere generaties te onderstrepen, formuleert Gasser tien eigenschappen waarin jongeren zich onderscheiden: ze zijn altijd online via een computer of een mobiele telefoon ("Als ze 20 jaar zijn, zijn ze al zo'n 20.000 uur online geweest. Dat is ongeveer de tijd die iemand nodig heeft om een professionele pianospeler te worden") ze hebben verschillende identiteiten: ze kunnen zich online/offline, zakelijk en privé anders presenteren De manier waarop jongeren zich online presenteren, is voor hen een wezenlijk onderdeel van hun identiteit ("Natuurlijk blijft kleding belangrijk, zoals het voor oudere generaties gold. Maar met wie je muziek via internet, hoeveel vrienden je hebt op de verschillende netwerksites, is minstens zo belangrijk") ze geven online veel persoonlijke informatie ze zijn gewend informatie te delen en vragen zich niet af of het ook gewenst is dat de informatie openbaar wordt ze zijn actieve gebruikers van internet, ze geven hun mening, publiceren weblogs, foto's, video's ze zijn gewend om samen te werken op internet en weten bijvoorbeeld ook hoe ze online actie kunnen voeren ze hebben een broertje dood aan papieren informatie, ze leren door te browsen ze verwerken informatie op een andere manier: snel zappen en browsen, pas de hele tekst lezen als de eerste regels die Google presenteert, interessant genoeg lijken ze doen vaak meerdere dingen tegelijk, het zijn multi-taskers. Deze eigenschappen, die volgens Gasser typisch voor jongeren gelden, hebben gevolgen voor de manier waarop nieuwe werknemers informatie delen, informatie verwerken en hoe zij samenwerken. Daarover lees je meer in Nieuwe generatie niet onder de indruk van baas of experts.

Urs Gasser: 10 eigenschappen van nieuwe werknemersDe nieuwe generatie werknemers die nu de arbeidsmarkt opkomt, verschilt echt van oudere generaties. Bedrijven zijn hiervan nog te weinig bewust. Dat is de mening van Urs Gasser, gerenommeerd wetenschapper van de Harvard-universiteit.

Tijdens de CSN-Conferentie die gisteren is gehouden, stond ‘The Social Company’ centraal. Urs Gasser (Harvard University), auteur van het boek ‘Born Digital’, was één van de belangrijkste sprekers.

Digital natives
Gasser maakt een onderscheid tussen 'digital natives', zoals hij de nieuwe generatie werknemers noemt, en de oudere generaties ('digital immigrants'). Hij omschrijft de digital natives als de generatie die na 1980 is geboren en die om weet te gaan met de moderne communicatiemiddelen.

Tien eigenschappen
Om het verschil met oudere generaties te onderstrepen, formuleert Gasser tien eigenschappen waarin jongeren zich onderscheiden:


  • ze zijn altijd online via een computer of een mobiele telefoon ("Als ze 20 jaar zijn, zijn ze al zo'n 20.000 uur online geweest. Dat is ongeveer de tijd die iemand nodig heeft om een professionele pianospeler te worden")

  • ze hebben verschillende identiteiten: ze kunnen zich online/offline, zakelijk en privé anders presenteren

  • De manier waarop jongeren zich online presenteren, is voor hen een wezenlijk onderdeel van hun identiteit ("Natuurlijk blijft kleding belangrijk, zoals het voor oudere generaties gold. Maar met wie je muziek via internet, hoeveel vrienden je hebt op de verschillende netwerksites, is minstens zo belangrijk")

  • ze geven online veel persoonlijke informatie

  • ze zijn gewend informatie te delen en vragen zich niet af of het ook gewenst is dat de informatie openbaar wordt

  • ze zijn actieve gebruikers van internet, ze geven hun mening, publiceren weblogs, foto's, video's

  • ze zijn gewend om samen te werken op internet en weten bijvoorbeeld ook hoe ze online actie kunnen voeren

  • ze hebben een broertje dood aan papieren informatie, ze leren door te browsen

  • ze verwerken informatie op een andere manier: snel zappen en browsen, pas de hele tekst lezen als de eerste regels die Google presenteert, interessant genoeg lijken

  • ze doen vaak meerdere dingen tegelijk, het zijn multi-taskers.


Deze eigenschappen, die volgens Gasser typisch voor jongeren gelden, hebben gevolgen voor de manier waarop nieuwe werknemers informatie delen, informatie verwerken en hoe zij samenwerken.
Daarover lees je meer in Nieuwe generatie niet onder de indruk van baas of experts.