Personeelslog

10 eisen die sollicitanten stellen aan recruitmentsites

Kandidaten die recruitmentsites bezoeken, willen vooral informatie over het salaris en de overige arbeidsvoorwaarden. Slechts 7% van de recruitmentsites geeft goed inzicht in de arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Intelligence Group heeft verricht voor de Nationale monitor Beste Recruitmentsite 2008. Volgens het onderzoek onder 662 personen uit de beroepsbevolking heeft Intelligence Group een top 10 samengesteld van zaken die kandidaten verwachten van een recruitmentsite (of het werken bij-gedeelte van de bedrijfssite). Top 10 belangrijkste eisen die sollicitanten aan recruitmentsite stellen 1. Arbeidsvoorwaarden en salaris (belangrijk volgens 49% kandidaten) 2. Bedrijfsinformatie (41%) 3. Locatie/standplaats van de functie (39%) 4. Sfeerimpressie (33%) 5. Opleidings-/ontwikkelmogelijkheden (32%) 6. Contactgegevens (31%) 7. Sollicitatieprocedure (28%) 8. Online kunnen solliciteren (27%) 9. Toegankelijkheid/zoekgemak (26%) 10. Mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe vacatures (18%). Voor de Nationale monitor Beste Recruitmentsite heeft Intelligence Group 350 wervingssites geanalyseerd. Daaruit blijkt dat slechts 7 procent van de recruitmentsites goed weergeeft wat het bedrijf aan arbeidsvoorwaarden en salaris te bieden heeft. "Terwijl het in Engeland de normaalste zaak van de wereld is om het salaris te vermelden bij de vacature, lijkt dit voor veel Nederlandse werkgevers nog een taboe. Vooral in de sectoren waar de schaarste het grootst is, zoals ICT/Automatisering en de juridische dienstverlening is deze informatie op de recruitmentsites sporadisch aanwezig. De collectieve sector, zoals de overheid en met name zorginstellingen, geeft daarentegen veel meer openheid van zaken", aldus Intelligence Group. Volgens het onderzoek gaat drie op de vijf bedrijven (59%) op de recruitmentsite buitengewoon summier in op arbeidsvoorwaarden en salaris: "Veel bedrijven besteden überhaupt geen aandacht aan dit belangrijke element op de recruitmentsite of gaan niet veel verder dan 'wij bieden een marktconform salaris' of 'wij hebben een CAO la carte'. Het benoemen van wat je als werkgever te bieden hebt, lijkt misschien een 'open deur', maar klaarblijkelijk wordt het door veel werkgevers nog vergeten en veelal ook nog onvoldoende benut."

Kandidaten die recruitmentsites bezoeken, willen vooral informatie over het salaris en de overige arbeidsvoorwaarden. Slechts 7% van de recruitmentsites geeft goed inzicht in de arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Intelligence Group heeft verricht voor de Nationale monitor Beste Recruitmentsite 2008.

Volgens het onderzoek onder 662 personen uit de beroepsbevolking heeft Intelligence Group een top 10 samengesteld van zaken die kandidaten verwachten van een recruitmentsite (of het werken bij-gedeelte van de bedrijfssite).

Top 10 belangrijkste eisen die sollicitanten aan recruitmentsite stellen
1. Arbeidsvoorwaarden en salaris (belangrijk volgens 49% kandidaten)
2. Bedrijfsinformatie (41%)
3. Locatie/standplaats van de functie (39%)
4. Sfeerimpressie (33%)
5. Opleidings-/ontwikkelmogelijkheden (32%)
6. Contactgegevens (31%)
7. Sollicitatieprocedure (28%)
8. Online kunnen solliciteren (27%)
9. Toegankelijkheid/zoekgemak (26%)
10. Mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe vacatures (18%).

Voor de Nationale monitor Beste Recruitmentsite heeft Intelligence Group 350 wervingssites geanalyseerd. Daaruit blijkt dat slechts 7 procent van de recruitmentsites goed weergeeft wat het bedrijf aan arbeidsvoorwaarden en salaris te bieden heeft.
"Terwijl het in Engeland de normaalste zaak van de wereld is om het salaris te vermelden bij de vacature, lijkt dit voor veel Nederlandse werkgevers nog een taboe. Vooral in de sectoren waar de schaarste het grootst is, zoals ICT/Automatisering en de juridische dienstverlening is deze informatie op de recruitmentsites sporadisch aanwezig. De collectieve sector, zoals de overheid en met name zorginstellingen, geeft daarentegen veel meer openheid van zaken", aldus Intelligence Group.

Volgens het onderzoek gaat drie op de vijf bedrijven (59%) op de recruitmentsite buitengewoon summier in op arbeidsvoorwaarden en salaris: "Veel bedrijven besteden überhaupt geen aandacht aan dit belangrijke element op de recruitmentsite of gaan niet veel verder dan 'wij bieden een marktconform salaris' of 'wij hebben een CAO la carte'. Het benoemen van wat je als werkgever te bieden hebt, lijkt misschien een 'open deur', maar klaarblijkelijk wordt het door veel werkgevers nog vergeten en veelal ook nog onvoldoende benut."