26% grote werkgevers heeft aparte recruitmentsite

Een kwart van de 220 grootste werkgevers heeft een aparte site voor de werving van personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van Hans Hoekstra. Deze onderzoeker van Intelligence Group schrijft hierover in zijn nieuwe, eigen weblog over recruitment en arbeidsmarkt-communicatie: King Blogt. Bij het merendeel van de grote werkgevers (76%) zijn vacatures en informatie voor kandidaten gewoon te vinden op de algemene bedrijfssite, aldus Hoekstra. Van de 220 grote organisaties hebben er 59 een aparte recruitmentsite: 42 werkgevers met een werkenbij-variant 10 die op een andere manier hun naam in het internetadres hebben verwerkt (kombijdepolitie.nl) 7 met een of andere fancy naam (zoals Are-You-Ready.biz van Ernst & Young). Maar welke voordelen heeft een aparte recruitmentsite? Hans Hoekstra ziet er drie: de site is beter vindbaar voor kandidaten die via een zoekmachine zoeken recruiters kunnen de site inrichten zoals ze willen en hoeven geen ruimte te bevechten op de algemene site het is makkelijker om relevante statistieken te verzamelen. Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik kan me best voorstellen dat een opvallende recruitmentcampagne een eigen site verdient als de online informatie niet past in de normale bedrijfssite. Maar in veel gevallen zullen de voordelen niet opwegen tegen nadelen: extra kosten/moeite voor de bouw en het beheer van de site en voor het bekend maken van het internetadres. Er valt doorgaans nog zoveel te verbeteren aan de bestaande werkenbij-gedeelten van de bedrijfssite dat de meeste recruiters hieraan al hun handen vol hebben. Want hoeveel recruitmentsites bieden alle relevante informatie die kandidaten zoeken op een toegankelijke manier? Hoeveel sites hebben het online solliciteren goed geregeld, inclusief een zorgvuldige verwerking van de reacties in de backoffice?

King Blogt: nieuw weblog over recruitment en arbeidsmarktcommunicatieEen kwart van de 220 grootste werkgevers heeft een aparte site voor de werving van personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van Hans Hoekstra.

Deze onderzoeker van Intelligence Group schrijft hierover in zijn nieuwe, eigen weblog over recruitment en arbeidsmarkt-communicatie: King Blogt.

Bij het merendeel van de grote werkgevers (76%) zijn vacatures en informatie voor kandidaten gewoon te vinden op de algemene bedrijfssite, aldus Hoekstra.
Van de 220 grote organisaties hebben er 59 een aparte recruitmentsite:

  • 42 werkgevers met een werkenbij-variant

  • 10 die op een andere manier hun naam in het internetadres hebben verwerkt (kombijdepolitie.nl)

  • 7 met een of andere fancy naam (zoals Are-You-Ready.biz van Ernst & Young).
  • Maar welke voordelen heeft een aparte recruitmentsite?
    Hans Hoekstra ziet er drie:

  • de site is beter vindbaar voor kandidaten die via een zoekmachine zoeken

  • recruiters kunnen de site inrichten zoals ze willen en hoeven geen ruimte te bevechten op de algemene site

  • het is makkelijker om relevante statistieken te verzamelen.
  • Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik kan me best voorstellen dat een opvallende recruitmentcampagne een eigen site verdient als de online informatie niet past in de normale bedrijfssite.

    Maar in veel gevallen zullen de voordelen niet opwegen tegen nadelen: extra kosten/moeite voor de bouw en het beheer van de site en voor het bekend maken van het internetadres.
    Er valt doorgaans nog zoveel te verbeteren aan de bestaande werkenbij-gedeelten van de bedrijfssite dat de meeste recruiters hieraan al hun handen vol hebben. Want hoeveel recruitmentsites bieden alle relevante informatie die kandidaten zoeken op een toegankelijke manier? Hoeveel sites hebben het online solliciteren goed geregeld, inclusief een zorgvuldige verwerking van de reacties in de backoffice?

    Doorsturen:

    Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

    Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?