Personeelslog

Bedrijven werven in Second Life om virtuele kennis

Het Amerikaanse zakenblad Fortune schrijft deze week over bedrijven die werven in Second Life, de virtuele wereld die in de Nederlandse marketingwereld zo'n hype is geworden. In het Fortune-artikel komen verschillende bedrijven aan het woord die via Second Life nieuwe medewerkers hebben gevonden: reclamebureau Ogilvy, Electric Sheep Company en PR-bureau Crayon. Deze bedrijven waren op zoek naar werknemers die als communicatieprofessionals ervaring hebben met Second Life. Want met deze expertise kunnen communicatie- en marketingbureaus grote klanten adviseren over hun aanwezigheid in de virtuele wereld. En dat deze bureaus met de bewoners van Second Life ook ter plekke virtuele sollicitatiegesprekken voeren, lijkt niet dan ook meer dan logisch. Opvallend is dat Fortune geen succesvolle voorbeelden weet te noemen van recruitment voor andere functies in Second Life. Zijn die er (nog) niet? In Nederland heeft het internetbureau Evident het geprobeerd. Naast veel publiciteit heeft de virtuele wervingscampagne het bedrijf niet meer dan enkele freelancers opgeleverd. Is Second Life alleen geschikt om te werven voor hele specialistische vacatures? Of is het nog te vroeg voor deze vorm van recruitment? Of is de virtuele wereld geen geschikt medium? Lees ook: Nederlandse recruiters struinen virtuele wereld af (over de werving door Evident) Ook voor virtuele werving zijn echte recruiters nodig (ABN Amro in Second Life).

Banen vooralsnog alleen voor specifieke sectorHet Amerikaanse zakenblad Fortune schrijft deze week over bedrijven die werven in Second Life, de virtuele wereld die in de Nederlandse marketingwereld zo'n hype is geworden.

In het Fortune-artikel komen verschillende bedrijven aan het woord die via Second Life nieuwe medewerkers hebben gevonden: reclamebureau Ogilvy, Electric Sheep Company en PR-bureau Crayon. Deze bedrijven waren op zoek naar werknemers die als communicatieprofessionals ervaring hebben met Second Life. Want met deze expertise kunnen communicatie- en marketingbureaus grote klanten adviseren over hun aanwezigheid in de virtuele wereld. En dat deze bureaus met de bewoners van Second Life ook ter plekke virtuele sollicitatiegesprekken voeren, lijkt niet dan ook meer dan logisch.
Opvallend is dat Fortune geen succesvolle voorbeelden weet te noemen van recruitment voor andere functies in Second Life. Zijn die er (nog) niet? In Nederland heeft het internetbureau Evident het geprobeerd. Naast veel publiciteit heeft de virtuele wervingscampagne het bedrijf niet meer dan enkele freelancers opgeleverd.

Is Second Life alleen geschikt om te werven voor hele specialistische vacatures? Of is het nog te vroeg voor deze vorm van recruitment? Of is de virtuele wereld geen geschikt medium?

Lees ook:
Nederlandse recruiters struinen virtuele wereld af (over de werving door Evident)
Ook voor virtuele werving zijn echte recruiters nodig (ABN Amro in Second Life).