Personeelslog

Beste digitale sollicitatie-ervaring 2013: prijs opnieuw naar Enexis

De recruitmentsite van energienetwerk-beheerder Enexis zorgt voor het tweede achtereenvolgende jaar voor de ‘Beste digitale sollicitatie-ervaring‘. Deze prijs is gisteren voor de zevende keer uitgereikt.

De recruitmentsite van energienetwerk-beheerder Enexis zorgt voor het tweede achtereenvolgende jaar voor de ‘Beste digitale sollicitatie-ervaring‘. Deze prijs is gisteren voor de zevende keer uitgereikt.

Voor de ‘Beste digitale sollicitatie-ervaring’ heeft ‘Digitaal-Werven‘ de online recruitment-inspanningen onderzocht van 550 werkgevers. Daarbij is niet alleen gekeken naar de recruitmentsite, maar ook naar de afhandeling van sollicitaties en de manier waarop de de werkgever aanwezig is in sociale media.
Daarbij hebben mystery guests daadwerkelijk gesolliciteerd bij de werkgevers en vragen gesteld via Facebook en Twitter.

Onderzoek onder 550 werkgevers
Enkele opmerkelijke gegevens uit het onderzoek dat Digitaal-Werven heeft uitgevoerd onder 550 werkgevers:


  • Reageren op sollicitaties: Steeds meer werkgevers beantwoorden sollicitaties. Voorgaande jaren kreeg een kwart van de sollicitanten geen reactie, dit jaar was dit 'slechts' 18%

  • Aanwezig in sociale media: 85% van de werkgevers is actief op Twitter, 84% op Facebook. Maar slechts 11% van de werkgevers laat op Facebook zien welke loopbaanmogelijkheden ze hebben.

  • Reageren op vragen via sociale media: Maar liefst 66% van de vragen die op Twitter werden gesteld, zijn niet beantwoord. Op Facebook was dit een stuk beter (36%).


Werken bij Enexis
Enexis op FacebookEnexis heeft dit jaar voor de tweede keer de prijs voor beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. Het energiebedrijf scoort met zijn site, gebruik van sociale media en de afhandeling van vragen en sollicitaties omdat "het totaal klopt".
"Omdat er geen gekke dingen in de site zitten. Omdat er is nagedacht over (bijna) alle details. Omdat het heel duidelijk een specifieke doelgroep heeft, maar in tegenstelling tot veel andere websites de rest van de doelgroepen vervolgens niet slecht behandelt. Er is wel een extra focus op de monteurs, maar als recruiter of marketeer voel je je geen tweederangs werknemer op de site", aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven.

Andere genomineerden waren dit jaar: Deloitte, KPN, PostNL, Tele2, VODW, VU mc, Yacht en Ziggo.