Bèta Mentality: vier typen jongeren voor een technisch beroep

Minder dan 20% van de jongeren kiest een technisch beroep. Uit onderzoek blijkt echter dat maar liefst 87% van de jongeren potentieel geïnteresseerd is in een toekomst in de bèta-techniek. Het Bèta Mentality-model deelt deze jongeren in vier groepen in die elk op een andere manier geworven kunnen worden voor een technische baan. Het onderzoeksbureau Motivaction heeft de Nederlandse bevolking op basis van "persoonlijke opvattingen en waarden" ingedeeld in acht sociale milieus. Het onderliggende Mentality-model wordt ook steeds vaker toegepast in de recruitment. Uitzendbureau Content (tegenwoordig Unique) gebruikte het bijvoorbeeld. Bèta Mentality Sinds 2007 is er een model ontwikkeld dat weergeeft hoe jongeren staan tegenover techniek. Op basis van nieuw onderzoek is dit zogenoemde Bèta Mentality-model aangepast. Volgens Bèta Mentality zijn er vier groepen jongeren die elk op hun eigen manier belangstelling hebben voor techniek: Concrete bètatechnici (31%): Echte doe-het-zelvers die liefst zelf een apparaat uit elkaar willen halen om te kijken hoe het werkt. Ze vinden techniek leuk en willen graag van hun hobby hun beroep maken. Carrière bèta’s (28%): Deze jongeren hebben vooral affiniteit met de theoretische kant van de exacte wereld. Zij zijn extrinsiek geïnteresseerd: status en carrièremogelijkheden zijn belangrijker dan dat ze techniek ook echt leuk vinden. Mensgerichte generalisten (28%): Jongeren die niet bijzonder geïnteresseerd zijn in techniek, maar er geen negatief beeld van hebben. Het zijn denkers die zich willen ontwikkelen en die studeren ook makkelijk af gaat. Non bèta’s (13%): Een groep met veel meisjes die niet warm of koud wordt van techniek. Op school vinden ze exacte vakken moeilijk en niet interessant. Met mensen omgaan is voor hen een belangrijk onderdeel van een toekomstige baan, net als individualiteit en zichzelf kunnen zijn. Vooral specieke sector bèta-sectoren interesseren hen: ‘Voeding & Vitaliteit’ en ‘Lifestyle & Design’. Werving van bèta's Het Bèta Mentality-model maakt duidelijk dat de ene bèta de andere niet is. Dat heeft gevolgen voor de werving. Bijvoorbeeld in de formulering die jongeren duidelijk moet maken waarom deze bèta-baan hen boeit. Bij concrete bètatechnici ligt de nadruk op wat ze kunnen maken, bij carrière bèta’s wat ze kunnen bereiken, bij mensgerichte generalisten hoe ze nuttig kunnen zijn en bij non-bèta’s wat techniek voor hen betekent. Het gratis rapport Bèta Mentality 2011 - 2016 dat veel meer interessante informatie bevat voor recruiters, geeft zelfs suggesties voor wervingsmiddelen die het best passen bij deze jongeren.

Beta Mentality: vier typen jongeren voor een technisch beroepMinder dan 20% van de jongeren kiest een technisch beroep.
Uit onderzoek blijkt echter dat maar liefst 87% van de jongeren potentieel geïnteresseerd is in een toekomst in de bèta-techniek.

Het Bèta Mentality-model deelt deze jongeren in vier groepen in die elk op een andere manier geworven kunnen worden voor een technische baan.

Het onderzoeksbureau Motivaction heeft de Nederlandse bevolking op basis van "persoonlijke opvattingen en waarden" ingedeeld in acht sociale milieus.
Het onderliggende Mentality-model wordt ook steeds vaker toegepast in de recruitment. Uitzendbureau Content (tegenwoordig Unique) gebruikte het bijvoorbeeld.

Bèta Mentality
Sinds 2007 is er een model ontwikkeld dat weergeeft hoe jongeren staan tegenover techniek. Op basis van nieuw onderzoek is dit zogenoemde Bèta Mentality-model aangepast.

Volgens Bèta Mentality zijn er vier groepen jongeren die elk op hun eigen manier belangstelling hebben voor techniek:


  • Concrete bètatechnici (31%): Echte doe-het-zelvers die liefst zelf een apparaat uit elkaar willen halen om te kijken hoe het werkt. Ze vinden techniek leuk en willen graag van hun hobby hun beroep maken.

  • Carrière bèta’s (28%): Deze jongeren hebben vooral affiniteit met de theoretische kant van de exacte wereld. Zij zijn extrinsiek geïnteresseerd: status en carrièremogelijkheden zijn belangrijker dan dat ze techniek ook echt leuk vinden.

  • Mensgerichte generalisten (28%): Jongeren die niet bijzonder geïnteresseerd zijn in techniek, maar er geen negatief beeld van hebben. Het zijn denkers die zich willen ontwikkelen en die studeren ook makkelijk af gaat.

  • Non bèta’s (13%): Een groep met veel meisjes die niet warm of koud wordt van techniek. Op school vinden ze exacte vakken moeilijk en niet interessant. Met mensen omgaan is voor hen een belangrijk onderdeel van een toekomstige baan, net als individualiteit en zichzelf kunnen zijn. Vooral specieke sector bèta-sectoren interesseren hen: ‘Voeding & Vitaliteit’ en ‘Lifestyle & Design’.


Werving van bèta's
Het Bèta Mentality-model maakt duidelijk dat de ene bèta de andere niet is. Dat heeft gevolgen voor de werving.
Bijvoorbeeld in de formulering die jongeren duidelijk moet maken waarom deze bèta-baan hen boeit. Bij concrete bètatechnici ligt de nadruk op wat ze kunnen maken, bij carrière bèta’s wat ze kunnen bereiken, bij mensgerichte generalisten hoe ze nuttig kunnen zijn en bij non-bèta’s wat techniek voor hen betekent.

Het gratis rapport Bèta Mentality 2011 - 2016 dat veel meer interessante informatie bevat voor recruiters, geeft zelfs suggesties voor wervingsmiddelen die het best passen bij deze jongeren.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?