Personeelslog

Bloggende werknemers: goed voor bedrijf of uit op eigen roem?

Adviesbureau Forrester wil dat zijn bloggende analisten hun expertise voortaan delen op de Forrester-site en niet op hun eigen individuele weblog. Is dit een slimme zet van Forrester in een tijdperk van personal branding? Maken bedrijven bloggende werknemers beroemd? Of versterken individuele blog-sterren juist de reputatie van hun werkgever? Het adviesbureau Forrester heeft de afgelopen jaren verschillende beroemde bloggers onder dak gehad; onder wie Charlene Li, Jeremiah Owyang en Ray Wang. Inmiddels zijn Owyang en Wang bij Forrester vertrokken en maken hun blog-sterstatus elders te gelde. Ongetwijfeld heeft hun vertrek meegespeeld in het besluit van Forrester. Maken bedrijven bloggers? Met het nieuwe beleid wil Forrester dat analisten de expertise waarvoor het bureau hen in dienst heeft genomen, inzetten om de Forrester-site te versterken. Het staat de werknemers overigens vrij om een persoonlijk, niet-werkgerelateerd weblog te onderhouden buiten Forrester. Interessant aan deze high profile case is de veronderstelde botsing tussen de belangen van het bedrijf (reputatie en klanten trekken) en die van de bloggende werknemer (‘personal branding’). Eigenlijk is de onderliggende vraag: Maken bedrijven bloggers of maken bloggers bedrijven? Juist bedrijven die het van hun kennis moeten hebben, zullen met dit soort tegenstellingen te maken krijgen. Daarom is het belangrijk om na te denken over mogelijke consequenties. Bloggers bloggen voor bedrijf: argumenten pro Alle werkgerelateerde weblogs van medewerkers op één centrale plek, is handig voor de klanten. Dit is het belangrijkste argument dat Forrester gebruikt. Door één verzamelplek te creëren waarin slimme mensen bloggen en op elkaar reageren, ontstaat méér interactie waardoor de kwaliteit van het werk omhoog gaat. Het bedrijf kan de kwaliteit bewaken van de artikelen en controleren of de artikelen binnen het bedrijfsbeleid passen. Forrester zegt dat dit niet de bedoeling is, maar beperkt de bloggende werknemers wel tot hun specifieke expertiseveld bij Forrester. Het bedrijf kan op deze manier voorkomen dat bloggers te makkelijk onderzoeksinformatie gratis weggeven. Zo wordt het ook mogelijk om de lezers van de blogs te beperken tot betalende opdrachtgevers. Het bedrijf kan makkelijker werknemers vasthouden, omdat bloggers minder snel een gewild ‘personal brand’ worden. Bloggers bloggen voor bedrijf: argumenten contra Het risico bestaat dat de persoonlijke stem en inzichten die bloggers juist zo aantrekkelijk maken, verloren gaan. Bloggers zullen zich eerder voegen naar de gemeenschappelijke opinie binnen het bedrijf en zullen minder snel verrassen. Werknemers die een eigen weblog onderhouden, halen hun motivatie voor een deel ook uit de persoonlijke ‘bekendheid’ die ze hiermee opbouwen. Een deel zal minder bloggen of zelfs afhaken omdat de betrokkenheid bij de site van hun werkgever gewoon minder is. Werknemers die al buiten het bedrijf bloggen, zullen een keus moeten maken. Voor sommigen kan het een reden zijn om op te stappen bij de werkgever. Potentiële werknemers die al een eigen, populair weblog hebben, zullen niet altijd bereid zijn om dit op te geven en zullen dus niet bij het bedrijf willen werken. Het professionele en privé-leven lopen steeds vaker door elkaar heen. Werknemers dwingen om hun persoonlijke blog te beperken tot privé-sores, levert een gekunstelde scheiding op en zal hen niet motiveren om 's avonds interessante artikelen te schrijven voor de bedrijfssite. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Adviesbureau Forrester wil dat zijn bloggende analisten hun expertise voortaan delen op de Forrester-site en niet op hun eigen individuele weblog.
Is dit een slimme zet van Forrester in een tijdperk van personal branding? Maken bedrijven bloggende werknemers beroemd? Of versterken individuele blog-sterren juist de reputatie van hun werkgever?

Het adviesbureau Forrester heeft de afgelopen jaren verschillende beroemde bloggers onder dak gehad; onder wie Charlene Li, Jeremiah Owyang en Ray Wang.
Inmiddels zijn Owyang en Wang bij Forrester vertrokken en maken hun blog-sterstatus elders te gelde. Ongetwijfeld heeft hun vertrek meegespeeld in het besluit van Forrester.

Maken bedrijven bloggers?
Met het nieuwe beleid wil Forrester dat analisten de expertise waarvoor het bureau hen in dienst heeft genomen, inzetten om de Forrester-site te versterken. Het staat de werknemers overigens vrij om een persoonlijk, niet-werkgerelateerd weblog te onderhouden buiten Forrester.

Interessant aan deze high profile case is de veronderstelde botsing tussen de belangen van het bedrijf (reputatie en klanten trekken) en die van de bloggende werknemer (‘personal branding’). Eigenlijk is de onderliggende vraag: Maken bedrijven bloggers of maken bloggers bedrijven?

Juist bedrijven die het van hun kennis moeten hebben, zullen met dit soort tegenstellingen te maken krijgen. Daarom is het belangrijk om na te denken over mogelijke consequenties.

Bloggers bloggen voor bedrijf: argumenten pro


  • Alle werkgerelateerde weblogs van medewerkers op één centrale plek, is handig voor de klanten. Dit is het belangrijkste argument dat Forrester gebruikt.

  • Door één verzamelplek te creëren waarin slimme mensen bloggen en op elkaar reageren, ontstaat méér interactie waardoor de kwaliteit van het werk omhoog gaat.

  • Het bedrijf kan de kwaliteit bewaken van de artikelen en controleren of de artikelen binnen het bedrijfsbeleid passen. Forrester zegt dat dit niet de bedoeling is, maar beperkt de bloggende werknemers wel tot hun specifieke expertiseveld bij Forrester.

  • Het bedrijf kan op deze manier voorkomen dat bloggers te makkelijk onderzoeksinformatie gratis weggeven. Zo wordt het ook mogelijk om de lezers van de blogs te beperken tot betalende opdrachtgevers.

  • Het bedrijf kan makkelijker werknemers vasthouden, omdat bloggers minder snel een gewild ‘personal brand’ worden.


Bloggers bloggen voor bedrijf: argumenten contra

  • Het risico bestaat dat de persoonlijke stem en inzichten die bloggers juist zo aantrekkelijk maken, verloren gaan. Bloggers zullen zich eerder voegen naar de gemeenschappelijke opinie binnen het bedrijf en zullen minder snel verrassen.

  • Werknemers die een eigen weblog onderhouden, halen hun motivatie voor een deel ook uit de persoonlijke ‘bekendheid’ die ze hiermee opbouwen. Een deel zal minder bloggen of zelfs afhaken omdat de betrokkenheid bij de site van hun werkgever gewoon minder is.

  • Werknemers die al buiten het bedrijf bloggen, zullen een keus moeten maken. Voor sommigen kan het een reden zijn om op te stappen bij de werkgever.

  • Potentiële werknemers die al een eigen, populair weblog hebben, zullen niet altijd bereid zijn om dit op te geven en zullen dus niet bij het bedrijf willen werken.

  • Het professionele en privé-leven lopen steeds vaker door elkaar heen. Werknemers dwingen om hun persoonlijke blog te beperken tot privé-sores, levert een gekunstelde scheiding op en zal hen niet motiveren om 's avonds interessante artikelen te schrijven voor de bedrijfssite.


Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.