Personeelslog

Hoe benutten we Werknemer 2.0?

Het Nederlandse Centrum voor Sociale Innovatie heeft een wedstrijd uitgeschreven om er achter te komen hoe bedrijven "de creatieve productiviteit van werknemer 2.0" kunnen benutten. Volgens het centrum hebben bedrijven er moeite mee om de hoogwaardige kennis die Nederland heeft, te gelde te maken. "Nu de financiële crisis ook bedrijven en werknemers in Nederland treft, wordt ons innovatievermogen nog meer op de proef gesteld", is de analyse van het NCSI. Kenmerken werknemer 2.0 Het centrum verwacht veel van de nieuwe generatie werknemers die de arbeidsmarkt bestormt. Deze "werknemer 2.0", zoals het centrum deze omschrijft, heeft veel innovatiekracht. De kenmerken van deze nieuwe werknemer volgens het NCSI: een levens- en werkstijl van virtueel samenwerken, communiceren, netwerken en kennis delen; is gewend aan verschillende culturele invloeden, snel schakelen en multitasken; ziet een wereld vol mogelijkheden; is uitmuntend in het verzamelen van kennis en informatie, anders in het verwerken ervan; is gemakkelijk te interesseren voor uitdagende projecten en functies. Wedstrijd Hoe virtueel, snel en uitmuntend deze nieuwe generatie ook is, ziet NCSI wel een probleem: "De creatieve productiviteit van Werknemer 2.0 gedijt vaak niet goed in traditionele organisatievormen". Daarom heeft het NCSI een wedstrijd uitgeschreven om ideeën te verzamelen die "een oplossing bieden om snel, eenvoudig en efficiënt een eerste stap te maken waarmee het innovatievermogen van een nieuwe generatie werknemers kan worden benut". Tot 15 maart kunnen nog ideeën worden ingezonden via de site Battle of Concepts, waarover Personeelslog eerder schreef. De winnaar gaat met € 5.000 naar huis.

Het Nederlandse Centrum voor Sociale Innovatie heeft een wedstrijd uitgeschreven om er achter te komen hoe bedrijven "de creatieve productiviteit van werknemer 2.0" kunnen benutten.

Volgens het centrum hebben bedrijven er moeite mee om de hoogwaardige kennis die Nederland heeft, te gelde te maken. "Nu de financiële crisis ook bedrijven en werknemers in Nederland treft, wordt ons innovatievermogen nog meer op de proef gesteld", is de analyse van het NCSI.

Kenmerken werknemer 2.0
Het centrum verwacht veel van de nieuwe generatie werknemers die de arbeidsmarkt bestormt. Deze "werknemer 2.0", zoals het centrum deze omschrijft, heeft veel innovatiekracht.

De kenmerken van deze nieuwe werknemer volgens het NCSI:


  • een levens- en werkstijl van virtueel samenwerken, communiceren, netwerken en kennis delen;

  • is gewend aan verschillende culturele invloeden, snel schakelen en multitasken;

  • ziet een wereld vol mogelijkheden;

  • is uitmuntend in het verzamelen van kennis en informatie, anders in het verwerken ervan;

  • is gemakkelijk te interesseren voor uitdagende projecten en functies.


Wedstrijd
Hoe virtueel, snel en uitmuntend deze nieuwe generatie ook is, ziet NCSI wel een probleem: "De creatieve productiviteit van Werknemer 2.0 gedijt vaak niet goed in traditionele organisatievormen".
Daarom heeft het NCSI een wedstrijd uitgeschreven om ideeën te verzamelen die "een oplossing bieden om snel, eenvoudig en efficiënt een eerste stap te maken waarmee het innovatievermogen van een nieuwe generatie werknemers kan worden benut".

Tot 15 maart kunnen nog ideeën worden ingezonden via de site Battle of Concepts, waarover Personeelslog eerder schreef. De winnaar gaat met € 5.000 naar huis.