Hoe werf ik geschikte kandidaten via Google?

P&O-ers en recruiters die alleen een vacaturetekstje maken en dit verspreiden via een krant, vakblad of vacaturesite, missen veel kansen. Werkgevers die vacatures (ook) op hun eigen site plaatsen, profiteren hier alleen van als kandidaten deze ook weten te vinden. Volgens gastblogger Willem Blom wordt zoekmachine-marketing dan ook een nieuwe discipline binnen de personeelswerving. Voor de zoekmachine-leken onder ons legt hij uit wat HRM-ers op dit terrein - eventueel met externe experts - kunnen doen. Waarom werven via Google? Dagelijks verwerkt Google meer dan 10 miljoen zoekopdrachten. In de maand september is het zoekwoord 'vacature' 4,3 miljoen keer ingetoetst in Google. Inmiddels gebruikt 41% van de kandidaten Google voor het oriënteren op een nieuwe baan, zo blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. De verwachting is dat Google in 2009 zelfs het belangrijkste oriëntatiekanaal is. Dit maakt het voor P&O-ers essentieel dat hun vacatures goed vindbaar zijn met Google. Zoekmachine-marketing is een nieuwe wervingsdiscipline waarin de P&O-er zich moet bekwamen. Wat is zoekmachine-marketing? Zoekmachine marketing bestaat uit twee onderdelen. Met zoekmachine-optimalisatie (ook wel SEO genoemd) verbetert de vindbaarheid van uw website in de natuurlijke resultaten van Google. Het tweede onderdeel, zoekmachine adverteren (Google AdWords), zorgt voor directe vindbaarheid van uw vacature op relevante zoektermen. Het vindbaar maken van uw website in de zoekmachines is een aparte tak van sport waar internet-marketeers en webbouwers zich dagelijks mee bezig houden. Als P&O-er is het belangrijk de basiselementen van zoekmachine-marketing te kennen. Waar moet u op letten? Allereerst is het van belang te definiëren op welke zoekwoorden u vindbaar wilt zijn in Google. Stel hiervoor een lijst op van zoekwoorden op basis van de inhoud van de vacature. Vervolgens is het belangrijk te weten welke zoektermen uw doelgroep in Google gebruikt. Hulpprogramma’s als Google Analytics en AdWords bieden aparte tools om deze te achterhalen. Hierin kan een expert u hulp bieden. Hoe werkt zoekmachine-optimalisatie? Zoekmachine-optimalisatie is de overkoepelende term voor de activiteiten waarmee u uw website hoger laat scoren in de reguliere zoekresultaten van de zoekmachine. De beste optimalisatie voor een website wordt geboekt door het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud, gecombineerd met een goede structuur. Stel dat u bijvoorbeeld beter vindbaar wilt zijn op het zoekwoord 'Secretaresse'. Hierbij is het van belang dat de zoekwoorden 'Secretaresse', 'Vacature Secretaresse' en 'Secretaresse Rotterdam' regelmatig terugkomen op belangrijke posities binnen uw vacaturetekst. Belangrijke plekken zijn onder meer de titel van de pagina, koppen (headers), de vacaturetekst en de technische code van de pagina. Daarnaast kunt u de structuur verbeteren door te zorgen voor relevante links naar uw vacature. Allereerst zijn dat natuurlijk links op uw eigen site die verwijzen naar de vacature. Daarnaast verhogen externe links van andere sites naar uw vacature uw positie in Google. Hiermee kunt u denken aan links van vakgerichte websites en van vacaturebanken. Waarom adverteren via Google AdWords? AdWords is een gebruiksvriendelijke tool die helpt bij het opzetten van online advertenties. Met AdWords staat uw vacature-advertentie direct bovenaan bij relevante zoekwoorden. Het voordeel van adverteren via AdWords ten opzichte van traditionele kanalen is de afrekenmethode. U betaalt alleen wanneer bezoekers daadwerkelijk op uw advertentie klikken. Voor vertoningen die niet voor kliks zorgen, betaalt u dus niets. Daarnaast kunt u via AdWords ook adverteren op websites als Hyves, AD.nl en Nationale Vacaturebank. Verder biedt AdWords de mogelijkheid regionaal te adverteren, zodat uw vacature-advertenties alleen te zien zijn voor werkzoekenden in Rotterdam of Zuid-Holland. Met zoekmachine-optimalisatie en AdWords beschikt u over de twee belangrijkste tools voor het verbeteren van de Google-vindbaarheid. Het effectief inzetten van deze twee tools stelt u in staat direct werkzoekenden te bereiken die zich oriënteren via Google. Stappenplan voor zoekmachine marketing 1. Bereken in overleg met een zoekmachine-expert uw huidige vindbaarheid in Google 2. Stel een top-20 op van relevante zoekwoorden per openstaande vacature 3. Analyseer het zoekgedrag van uw doelgroep in Google via AdWords en Analytics 4. Stel in samenwerking met uw zoekmachine-expert een verbeterplan op voor: - Zoekmachine-optimalisatie van uw vacature website - Inkopen van zoekwoorden voor openstaande vacatures via Google AdWords 5. Meet de resultaten op relevante zoekwoorden en verbeter waar nodig Tip voor adverteerders bij wervingssites Voor recruiters die beschikken over een aparte wervingssite, is het interessant te weten hoe uw site scoort in de zoekmachines. Met het programma Google Rankings kunt u achterhalen welke score Google toekent aan websites en welke zoektermen het meest worden gebruikt. Willem Blom is directeur van zoekmachine-marketingbureau Expand Online, dat voor werving en selectie het eWerving vacaturepakket heeft ontwikkeld. Blom is Google AdWords Qualified Professional en lid van de Web Analytics Association.

Werven via GoogleP&O-ers en recruiters die alleen een vacaturetekstje maken en dit verspreiden via een krant, vakblad of vacaturesite, missen veel kansen.
Werkgevers die vacatures (ook) op hun eigen site plaatsen, profiteren hier alleen van als kandidaten deze ook weten te vinden.

Volgens gastblogger Willem Blom wordt zoekmachine-marketing dan ook een nieuwe discipline binnen de personeelswerving. Voor de zoekmachine-leken onder ons legt hij uit wat HRM-ers op dit terrein - eventueel met externe experts - kunnen doen.

Waarom werven via Google?
Dagelijks verwerkt Google meer dan 10 miljoen zoekopdrachten. In de maand september is het zoekwoord 'vacature' 4,3 miljoen keer ingetoetst in Google. Inmiddels gebruikt 41% van de kandidaten Google voor het oriënteren op een nieuwe baan, zo blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. De verwachting is dat Google in 2009 zelfs het belangrijkste oriëntatiekanaal is.

Dit maakt het voor P&O-ers essentieel dat hun vacatures goed vindbaar zijn met Google. Zoekmachine-marketing is een nieuwe wervingsdiscipline waarin de P&O-er zich moet bekwamen.

Wat is zoekmachine-marketing?
Zoekmachine marketing bestaat uit twee onderdelen. Met zoekmachine-optimalisatie (ook wel SEO genoemd) verbetert de vindbaarheid van uw website in de natuurlijke resultaten van Google. Het tweede onderdeel, zoekmachine adverteren (Google AdWords), zorgt voor directe vindbaarheid van uw vacature op relevante zoektermen.

Het vindbaar maken van uw website in de zoekmachines is een aparte tak van sport waar internet-marketeers en webbouwers zich dagelijks mee bezig houden. Als P&O-er is het belangrijk de basiselementen van zoekmachine-marketing te kennen. Waar moet u op letten?

Allereerst is het van belang te definiëren op welke zoekwoorden u vindbaar wilt zijn in Google. Stel hiervoor een lijst op van zoekwoorden op basis van de inhoud van de vacature. Vervolgens is het belangrijk te weten welke zoektermen uw doelgroep in Google gebruikt. Hulpprogramma’s als Google Analytics en AdWords bieden aparte tools om deze te achterhalen. Hierin kan een expert u hulp bieden.

Hoe werkt zoekmachine-optimalisatie?
Zoekmachine-optimalisatie is de overkoepelende term voor de activiteiten waarmee u uw website hoger laat scoren in de reguliere zoekresultaten van de zoekmachine. De beste optimalisatie voor een website wordt geboekt door het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud, gecombineerd met een goede structuur.

Stel dat u bijvoorbeeld beter vindbaar wilt zijn op het zoekwoord 'Secretaresse'. Hierbij is het van belang dat de zoekwoorden 'Secretaresse', 'Vacature Secretaresse' en 'Secretaresse Rotterdam' regelmatig terugkomen op belangrijke posities binnen uw vacaturetekst. Belangrijke plekken zijn onder meer de titel van de pagina, koppen (headers), de vacaturetekst en de technische code van de pagina.

Daarnaast kunt u de structuur verbeteren door te zorgen voor relevante links naar uw vacature. Allereerst zijn dat natuurlijk links op uw eigen site die verwijzen naar de vacature. Daarnaast verhogen externe links van andere sites naar uw vacature uw positie in Google. Hiermee kunt u denken aan links van vakgerichte websites en van vacaturebanken.

Waarom adverteren via Google AdWords?
AdWords is een gebruiksvriendelijke tool die helpt bij het opzetten van online advertenties. Met AdWords staat uw vacature-advertentie direct bovenaan bij relevante zoekwoorden.
Het voordeel van adverteren via AdWords ten opzichte van traditionele kanalen is de afrekenmethode. U betaalt alleen wanneer bezoekers daadwerkelijk op uw advertentie klikken. Voor vertoningen die niet voor kliks zorgen, betaalt u dus niets.

Daarnaast kunt u via AdWords ook adverteren op websites als Hyves, AD.nl en Nationale Vacaturebank. Verder biedt AdWords de mogelijkheid regionaal te adverteren, zodat uw vacature-advertenties alleen te zien zijn voor werkzoekenden in Rotterdam of Zuid-Holland.

Met zoekmachine-optimalisatie en AdWords beschikt u over de twee belangrijkste tools voor het verbeteren van de Google-vindbaarheid. Het effectief inzetten van deze twee tools stelt u in staat direct werkzoekenden te bereiken die zich oriënteren via Google.

Stappenplan voor zoekmachine marketing
1. Bereken in overleg met een zoekmachine-expert uw huidige vindbaarheid in Google
2. Stel een top-20 op van relevante zoekwoorden per openstaande vacature
3. Analyseer het zoekgedrag van uw doelgroep in Google via AdWords en Analytics
4. Stel in samenwerking met uw zoekmachine-expert een verbeterplan op voor:
- Zoekmachine-optimalisatie van uw vacature website
- Inkopen van zoekwoorden voor openstaande vacatures via Google AdWords
5. Meet de resultaten op relevante zoekwoorden en verbeter waar nodig

Tip voor adverteerders bij wervingssites
Voor recruiters die beschikken over een aparte wervingssite, is het interessant te weten hoe uw site scoort in de zoekmachines. Met het programma Google Rankings kunt u achterhalen welke score Google toekent aan websites en welke zoektermen het meest worden gebruikt.

Willem Blom is directeur van zoekmachine-marketingbureau Expand Online, dat voor werving en selectie het eWerving vacaturepakket heeft ontwikkeld. Blom is Google AdWords Qualified Professional en lid van de Web Analytics Association.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?