Personeelslog

Hyves-netwerk bruikbaar voor PenO'ers?

Wouter Bos doet mee en heeft ruim 16.500 vrienden, Jan Peter Balkenende (bijna 23.000 vrienden) is er op te vinden. Heeft de sociale netwerksite Hyves.nl ook wat te bieden voor P&O'ers? Of gaat het vooral om Hypes.nl? Hyves is een site waarmee mensen hun sociale netwerk kunnen onderhouden en uitbreiden. Hyvers hebben een eigen profiel-pagina en kunnen een weblog via de site bijhouden. Daarnaast kunnen ze met anderen berichten uitwisselen, afspraken maken en foto's/video's delen. Ook kan iedere gebruiker een eigen groep (een 'Hyve') oprichten. Via de marktplaats kunnen leden gratis advertenties plaatsen. Hyves heeft inmiddels ruim 2,2 miljoen leden. Naar schatting is ongeveer de helft van hen Nederlands en is zo'n 60% ook daadwerkelijk een actieve gebruiker. Wat heeft Hyves hrm'ers te bieden? Allereerst zijn er enkele groepen rondom human resource management waarin informatie wordt uitgewisseld: - Human resource management-hyve (zo'n 30 leden) - Recruitment en hrm-hyve (zo'n 20 leden). Er zijn ook hyves rondom bedrijven en merken. Zo worden er verschillende groepen gebruikt om te communiceren tussen (oud) werknemers. Eén van de grootste is die rondom Albert Heijn met ruim 1200 leden: "Voor alle mensen die bij Albert Heijn werken of gewerkt hebben. Laten we via Hyves ook zien dat we de grootste en de beste zijn." Een ander voorbeeld is de hyve voor zaterdagmedewerkers van TPG Post. Het onderwerp waarover hier het meest wordt gediscussieerd, zijn de blunders die de zaterdagse postbodes hebben gemaakt: over het vallen met de post en het kwijtraken van brieven. Deze hyves zijn eigenlijk een informeel medium voor interne communicatie. Werknemers hebben hiervan zelf de regie, maar de groepen kunnen vaak ook door de buitenwacht worden bekeken. Deze transparantie kan voor het bedrijf goed uitpakken als de medewerkers er met zoveel plezier werken dat ze ook buiten werktijd via internet contact willen hebben met collega's. Er zitten natuurlijk ook risico's aan: medewerkers die al dan niet bewust bedrijfsgeheimen communiceren of oud-werknemers die hun ongenoegen over een gefrustreerde loopbaan al te graag met de hele wereld delen. Maar het kan ook anders. Zo is er een besloten hyve voor de medewerkers van het supermarktconcern Schuitema en C1000. Op deze Club1000-hyve met een echte redactie "zijn straks oproepen, prijsvragen, filmpjes en foto's te vinden. Vraag naar het nieuwe medewerkersblad Club1000 bij je leidinggevende". Juist het informele karakter van de hyves met veel foto's van (oud)werknemers, maakt deze interessant voor potentiële werknemers die zich oriënteren op een specifieke werkgever of op een bedrijfstak. Schoorvoetend gebruiken steeds meer werkgevers Hyves om personeel te werven. Daarbij is niet altijd duidelijk of het om een gerichte actie van de hrm-afdeling gaat of om de enthousiaste inzet van medewerkers die er graag collega's bij hebben. Voor recruitment kunnen groepen worden gebruikt rondom het eigen bedrijf, de bedrijfstak of het vakgebied. Zo plaatst uitzendbureau Randstad soms vacatures in de eigen hyve. De financiële detacheerder Talent & Pro gebruikt zijn groep om financieel talent naar zijn corporate website te lokken. In de eerder genoemde Recruitment en hrm-hyve heeft PwC een gratis oproep geplaatst voor een nieuwe hrm-collega. En van de Hyvers die op deze manier binnenkomen, kan een P&O'er snel meer weten dan ooit via een brief en CV mogelijk is: van welke andere groepen is hij/zij lid, wie zitten er allemaal in zijn/haar vrienden-netwerk, en hoe communiceert hij/zij met hen? Zo biedt Hyves P&O'ers verschillende aanknopingspunten: als informatiebron, extra intern communicatiemiddel en als wervingsmedium. Op dit moment bestaat het merendeel van de Hyves-bevolking uit twintigers. Om succesvol gebruik te kunnen maken van deze site, is het belangrijk om aan te sluiten bij de do's and don'ts, de vaak ongeschreven spelregels, die de Hyvers in de informele omgang met elkaar hanteren. Zie ook het artikel Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN en Hyves


Wouter Bos doet mee en heeft ruim 16.500 vrienden, Jan Peter Balkenende (bijna 23.000 vrienden) is er op te vinden. Heeft de sociale netwerksite Hyves.nl ook wat te bieden voor P&O'ers? Of gaat het vooral om Hypes.nl?

Hyves is een site waarmee mensen hun sociale netwerk kunnen onderhouden en uitbreiden. Hyvers hebben een eigen profiel-pagina en kunnen een weblog via de site bijhouden. Daarnaast kunnen ze met anderen berichten uitwisselen, afspraken maken en foto's/video's delen. Ook kan iedere gebruiker een eigen groep (een 'Hyve') oprichten. Via de marktplaats kunnen leden gratis advertenties plaatsen.
Hyves heeft inmiddels ruim 2,2 miljoen leden. Naar schatting is ongeveer de helft van hen Nederlands en is zo'n 60% ook daadwerkelijk een actieve gebruiker.

Wat heeft Hyves hrm'ers te bieden?
Allereerst zijn er enkele groepen rondom human resource management waarin informatie wordt uitgewisseld:
- Human resource management-hyve (zo'n 30 leden)
- Recruitment en hrm-hyve (zo'n 20 leden).

Er zijn ook hyves rondom bedrijven en merken. Zo worden er verschillende groepen gebruikt om te communiceren tussen (oud) werknemers. Eén van de grootste is die rondom Albert Heijn met ruim 1200 leden: "Voor alle mensen die bij Albert Heijn werken of gewerkt hebben. Laten we via Hyves ook zien dat we de grootste en de beste zijn." Een ander voorbeeld is de hyve voor zaterdagmedewerkers van TPG Post. Het onderwerp waarover hier het meest wordt gediscussieerd, zijn de blunders die de zaterdagse postbodes hebben gemaakt: over het vallen met de post en het kwijtraken van brieven.
Deze hyves zijn eigenlijk een informeel medium voor interne communicatie. Werknemers hebben hiervan zelf de regie, maar de groepen kunnen vaak ook door de buitenwacht worden bekeken. Deze transparantie kan voor het bedrijf goed uitpakken als de medewerkers er met zoveel plezier werken dat ze ook buiten werktijd via internet contact willen hebben met collega's.
Er zitten natuurlijk ook risico's aan: medewerkers die al dan niet bewust bedrijfsgeheimen communiceren of oud-werknemers die hun ongenoegen over een gefrustreerde loopbaan al te graag met de hele wereld delen.
Maar het kan ook anders. Zo is er een besloten hyve voor de medewerkers van het supermarktconcern Schuitema en C1000. Op deze Club1000-hyve met een echte redactie "zijn straks oproepen, prijsvragen, filmpjes en foto's te vinden. Vraag naar het nieuwe medewerkersblad Club1000 bij je leidinggevende".

Juist het informele karakter van de hyves met veel foto's van (oud)werknemers, maakt deze interessant voor potentiële werknemers die zich oriënteren op een specifieke werkgever of op een bedrijfstak.
Schoorvoetend gebruiken steeds meer werkgevers Hyves om personeel te werven. Daarbij is niet altijd duidelijk of het om een gerichte actie van de hrm-afdeling gaat of om de enthousiaste inzet van medewerkers die er graag collega's bij hebben.
Voor recruitment kunnen groepen worden gebruikt rondom het eigen bedrijf, de bedrijfstak of het vakgebied. Zo plaatst uitzendbureau Randstad soms vacatures in de eigen hyve. De financiële detacheerder Talent & Pro gebruikt zijn groep om financieel talent naar zijn corporate website te lokken. In de eerder genoemde Recruitment en hrm-hyve heeft PwC een gratis oproep geplaatst voor een nieuwe hrm-collega.
En van de Hyvers die op deze manier binnenkomen, kan een P&O'er snel meer weten dan ooit via een brief en CV mogelijk is: van welke andere groepen is hij/zij lid, wie zitten er allemaal in zijn/haar vrienden-netwerk, en hoe communiceert hij/zij met hen?

Zo biedt Hyves P&O'ers verschillende aanknopingspunten: als informatiebron, extra intern communicatiemiddel en als wervingsmedium.
Op dit moment bestaat het merendeel van de Hyves-bevolking uit twintigers. Om succesvol gebruik te kunnen maken van deze site, is het belangrijk om aan te sluiten bij de do's and don'ts, de vaak ongeschreven spelregels, die de Hyvers in de informele omgang met elkaar hanteren.

Zie ook het artikel Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN en Hyves