Personeelslog

Hyves: nieuw jachtterrein voor recruiters

In Nederland is Hyves de populairste sociale netwerk-site. Dat wist je natuurlijk al. Maar wist je ook dat zo'n 43% van de Hyvers positief staat tegenover recruitment via hun site? Onderzoeksbureau Intelligence Group constateert dat recruiters kansen laten liggen als ze Hyves negeren. Top 3 netwerksites In opdracht van de AMC Academie heeft Intelligence Group bijna 3.000 mensen uit de beroepsbevolking geinterviewd over sociale netwerken. 1. Hyves (met 37% de meest gebruikte sociale netwerksite) 2. MySpace.com (11%) 3. LinkedIn (3%). Profiel bezoekers Het profiel van de gebruikers van de netwerksites is gemiddeld genomen "iets vrouwelijker, hoger opgeleid en jonger dan 35 jaar", aldus het onderzoek. Van personen onder de 35 jaar bezoekt meer dan de helft wel eens Hyves (54%). Top 5 activiteiten Het onderzoek geeft een beeld van de favoriete activiteiten op de netwerksites. 1. Contact maken/onderhouden met vrienden (63%) 2. Contact maken/onderhouden met (oud)collega's en/of (oud) klasgenoten (51%) 3. Foto's en/of filmpjes plaatsen (26%) 4. Nieuwe vrienden maken (18%) 5. Eigen weblog bijhouden (14%). Recruiters Hyves is de populairste netwerksite, maar wordt nauwelijks gebruikt door recruiters. Zij geven de voorkeur aan zakelijke netwerksites als LinkedIn en Xing. Volgens het onderzoek is slechts 3% van de Hyvers ooit benaderd door een werkgever om te solliciteren op een vacature. 43% van de Hyvers staat positief tegenover een aanbod van recruiters (tegenover 17% negatief). En bijna driekwart van de Hyvers zou waarschijnlijk een vacature lezen als deze via een vriend of kennis via Hyves wordt gestuurd. Met z'n allen naar Hyves? Betekenen deze cijfers dat we met z'n allen moeten duiken op de Hyvers? Nee, want zij bezoeken Hyves niet omdat ze actief op zoek zijn naar een baan. Ze komen voor hun vrienden en kennissen. Een hele grote minderheid heeft er echter geen bezwaar tegen om benaderd te worden door een recruiter. Dat betekent dat headhunters, werving & selectiebureaus en werkgevers op kousenvoeten te werk moeten gaan. Dat wil zeggen dat ze zich moeten verdiepen in de community en zich voorzichtig, niet opdringerig moeten opstellen. 6 tips Hoe dan wel? Toevallig heeft Microsoft Nederland vandaag een persbericht (link naar de eerder verschenen Engelstalige versie) uitgegeven met richtlijnen voor bedrijven die via online sociale netwerken willen communiceren met consumenten. De belangrijkste richtlijnen hiervan zijn ook zeer relevant voor recruiters: 1. Zorg dat je begrijpt waarom consumenten online sociale netwerken gebruiken 2. Laat je merk communiceren en geef het een gezicht 3. Kies voor een dialoog in plaats van een monoloog 4. Geef gebruikers macht 5. Identificeer online pleitbezorgers 6. Gedraag je als een online sociaal netwerker. Heb je ervaring met het gebruik van Hyves voor de werving van personeel? Wat werkt en wat niet? Lees ook: Hyves-netwerk bruikbaar voor P&O'ers?

Nieuw jachtterrein voor recruiters?In Nederland is Hyves de populairste sociale netwerk-site. Dat wist je natuurlijk al. Maar wist je ook dat zo'n 43% van de Hyvers positief staat tegenover recruitment via hun site?
Onderzoeksbureau Intelligence Group constateert dat recruiters kansen laten liggen als ze Hyves negeren.

Top 3 netwerksites
In opdracht van de AMC Academie heeft Intelligence Group bijna 3.000 mensen uit de beroepsbevolking geinterviewd over sociale netwerken.
1. Hyves (met 37% de meest gebruikte sociale netwerksite)
2. MySpace.com (11%)
3. LinkedIn (3%).

Profiel bezoekers
Het profiel van de gebruikers van de netwerksites is gemiddeld genomen "iets vrouwelijker, hoger opgeleid en jonger dan 35 jaar", aldus het onderzoek. Van personen onder de 35 jaar bezoekt meer dan de helft wel eens Hyves (54%).

Top 5 activiteiten
Het onderzoek geeft een beeld van de favoriete activiteiten op de netwerksites.
1. Contact maken/onderhouden met vrienden (63%)
2. Contact maken/onderhouden met (oud)collega's en/of (oud) klasgenoten (51%)
3. Foto's en/of filmpjes plaatsen (26%)
4. Nieuwe vrienden maken (18%)
5. Eigen weblog bijhouden (14%).

Recruiters
Hyves is de populairste netwerksite, maar wordt nauwelijks gebruikt door recruiters. Zij geven de voorkeur aan zakelijke netwerksites als LinkedIn en Xing.
Volgens het onderzoek is slechts 3% van de Hyvers ooit benaderd door een werkgever om te solliciteren op een vacature. 43% van de Hyvers staat positief tegenover een aanbod van recruiters (tegenover 17% negatief). En bijna driekwart van de Hyvers zou waarschijnlijk een vacature lezen als deze via een vriend of kennis via Hyves wordt gestuurd.

Met z'n allen naar Hyves?
Betekenen deze cijfers dat we met z'n allen moeten duiken op de Hyvers? Nee, want zij bezoeken Hyves niet omdat ze actief op zoek zijn naar een baan. Ze komen voor hun vrienden en kennissen. Een hele grote minderheid heeft er echter geen bezwaar tegen om benaderd te worden door een recruiter.
Dat betekent dat headhunters, werving & selectiebureaus en werkgevers op kousenvoeten te werk moeten gaan. Dat wil zeggen dat ze zich moeten verdiepen in de community en zich voorzichtig, niet opdringerig moeten opstellen.

6 tips
Hoe dan wel? Toevallig heeft Microsoft Nederland vandaag een persbericht (link naar de eerder verschenen Engelstalige versie) uitgegeven met richtlijnen voor bedrijven die via online sociale netwerken willen communiceren met consumenten. De belangrijkste richtlijnen hiervan zijn ook zeer relevant voor recruiters:
1. Zorg dat je begrijpt waarom consumenten online sociale netwerken gebruiken
2. Laat je merk communiceren en geef het een gezicht
3. Kies voor een dialoog in plaats van een monoloog
4. Geef gebruikers macht
5. Identificeer online pleitbezorgers
6. Gedraag je als een online sociaal netwerker.

Heb je ervaring met het gebruik van Hyves voor de werving van personeel? Wat werkt en wat niet?

Lees ook: Hyves-netwerk bruikbaar voor P&O'ers?