Personeelslog

Hyves-vriend worden met manager of collega?

Netwerksites als Hyves, LinkedIn en Twitter brengen op de werkvloer soms ongemak met zich mee. Het Hyves-tijdperk brengt zijn eigen relatievragen mee. Bijvoorbeeld: wat moet een werknemer met een verzoek van collega of manager om via Hyves vrienden te worden? Iedereen gebruikt netwerksites op zijn eigen manier. Zoveel mogelijk vrienden Sommigen beperken zich tot één netwerksite waarmee ze met iedereen kunnen communiceren. Anderen kiezen voor verschillende sites voor verschillende doeleinden. Via Hyves onderhouden ze contact met hun vrienden, via LinkedIn met collega’s en andere zakelijke relaties. Er zijn mensen die het liefst zoveel mogelijk vrienden (Hyves, Facebook), connections (LinkedIn) of volgers (Twitter) verzamelen. Tegenover hen staan weer anderen die kiezen voor een klein select groepje mensen die ze echt goed kennen en waarderen. En dan is er ook nog een verschil in de manier waarop mensen hun relatie waarderen. Wat de één ziet als een zakelijk contact, beschouwt de ander juist als vriendschap. Ongemakkelijke situaties Dat geeft soms ongemakkelijke situaties, die zelfs tot ruzies op het werk kunnen leiden: Moet je een collega waarmee je niet graag samenwerkt, accepteren als ‘connection’ bij LinkedIn? Wat doe je als een relatie op LinkedIn die je nauwelijks kent of die je niet enorm waardeert, vraagt om een aanbeveling (‘recommendation’)? Moet een werknemer een ‘vriend’-uitnodiging bij Hyves accepteren van een collega waarmee het contact gewoon zakelijk is? Pikanter wordt het met machtsverschillen. Als jouw leidinggevende je uitnodigt, moet je dan als medewerker zijn Hyves-vriend worden? Kun je dan nog wel je vakantiefoto’s op Hyves zetten? Wil je wel dat deze manager kan zien met wie je bevriend bent? En omgekeerd: als je als manager graag werk en privé-leven scheidt, wat moet je dan met een vriendschapsverzoek van één van je medewerkers? Nauwelijks onderscheid mogelijk Deze vragen zijn van belang omdat netwerksites nu nauwelijks mogelijkheden bieden om onderscheid te maken in verschillende soorten relaties. Zo is het in Hyves wel mogelijk om vrienden in groepen in te delen, zoals ‘familie’, ‘zakelijk’ en ‘privé’. Op deze manier kunnen Hyvers naar specifieke groepen ‘vrienden’ berichten sturen. Maar alle ‘vrienden’ hebben toegang tot alle informatie die de Hyver op zijn eigen pagina’s heeft gezet (weblogs, foto’s en video’s). Daarbij komt dat er steeds meer mogelijkheden komen om verschillende netwerken aan elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door Twitter-updates te koppelen aan Facebook en weblog-artikelen aan LinkedIn. Relatievragen Hoe gaan we om met relatievragen in het Hyves-tijdperk? Ontstaat er vanzelf een digitale etiquette? Of we vermijden we pijnlijke voorvallen door delen van ons leven achter schuilnamen te verbergen? Lees ook Help my boss want to be my friend on facebook (Jeremiah Owyang) Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Vriend-suggesties bij FacebookNetwerksites als Hyves, LinkedIn en Twitter brengen op de werkvloer soms ongemak met zich mee.

Het Hyves-tijdperk brengt zijn eigen relatievragen mee. Bijvoorbeeld: wat moet een werknemer met een verzoek van collega of manager om via Hyves vrienden te worden?

Iedereen gebruikt netwerksites op zijn eigen manier.

Zoveel mogelijk vrienden
Sommigen beperken zich tot één netwerksite waarmee ze met iedereen kunnen communiceren. Anderen kiezen voor verschillende sites voor verschillende doeleinden. Via Hyves onderhouden ze contact met hun vrienden, via LinkedIn met collega’s en andere zakelijke relaties.

Er zijn mensen die het liefst zoveel mogelijk vrienden (Hyves, Facebook), connections (LinkedIn) of volgers (Twitter) verzamelen. Tegenover hen staan weer anderen die kiezen voor een klein select groepje mensen die ze echt goed kennen en waarderen.

En dan is er ook nog een verschil in de manier waarop mensen hun relatie waarderen. Wat de één ziet als een zakelijk contact, beschouwt de ander juist als vriendschap.

Ongemakkelijke situaties
Dat geeft soms ongemakkelijke situaties, die zelfs tot ruzies op het werk kunnen leiden:


  • Moet je een collega waarmee je niet graag samenwerkt, accepteren als ‘connection’ bij LinkedIn?

  • Wat doe je als een relatie op LinkedIn die je nauwelijks kent of die je niet enorm waardeert, vraagt om een aanbeveling (‘recommendation’)?

  • Moet een werknemer een ‘vriend’-uitnodiging bij Hyves accepteren van een collega waarmee het contact gewoon zakelijk is?

  • Pikanter wordt het met machtsverschillen. Als jouw leidinggevende je uitnodigt, moet je dan als medewerker zijn Hyves-vriend worden? Kun je dan nog wel je vakantiefoto’s op Hyves zetten? Wil je wel dat deze manager kan zien met wie je bevriend bent?

  • En omgekeerd: als je als manager graag werk en privé-leven scheidt, wat moet je dan met een vriendschapsverzoek van één van je medewerkers?


Nauwelijks onderscheid mogelijk
Deze vragen zijn van belang omdat netwerksites nu nauwelijks mogelijkheden bieden om onderscheid te maken in verschillende soorten relaties.
Zo is het in Hyves wel mogelijk om vrienden in groepen in te delen, zoals ‘familie’, ‘zakelijk’ en ‘privé’. Op deze manier kunnen Hyvers naar specifieke groepen ‘vrienden’ berichten sturen. Maar alle ‘vrienden’ hebben toegang tot alle informatie die de Hyver op zijn eigen pagina’s heeft gezet (weblogs, foto’s en video’s).

Daarbij komt dat er steeds meer mogelijkheden komen om verschillende netwerken aan elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door Twitter-updates te koppelen aan Facebook en weblog-artikelen aan LinkedIn.

Relatievragen
Hoe gaan we om met relatievragen in het Hyves-tijdperk? Ontstaat er vanzelf een digitale etiquette? Of we vermijden we pijnlijke voorvallen door delen van ons leven achter schuilnamen te verbergen?

Lees ook
Help my boss want to be my friend on facebook (Jeremiah Owyang)

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.