Personeelslog

Ik kan-campagne: Anders kijken naar werk?

De komende drie jaar voert het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid een communicatiecampage onder het motto 'Ik kan'. Voor 8 miljoen euro wil minister Donner met de campagne bereiken dat mensen "anders naar zichzelf, naar elkaar en naar werk kijken", aldus het begeleidende persbericht. Hij wil niet langer uitgaan van "de beperkingen die mensen hebben of ondervinden, maar van de mogelijkheden, vaardigheden en ervaringen die zij hebben". Met de positieve campagne ("Iedereen kan iets wat nuttig is op de arbeidsmarkt") wil minister Donner het negatieve denken doorbreken bij werklozen, maar ook bij werkgevers. Anders kijken naar functie "De campagne richt zich op mensen die nog geen werk hebben, maar laat ook aan werkgevers zien dat zij op een andere manier kunnen kijken naar wat nodig is om een functie te vervullen", aldus het persbericht van het ministerie. "Op die manier kunnen werkzoekenden, werkgevers en organisaties, zoals het LWI, UWV, CWI, uitzendbureaus en onderwijsinstellingen, de kansen op een geslaagde ‘match’ vergroten." Campagnesite In het kader van de campagne is er de site IkKan.nl met informatie, links en "inspirerende voorbeelden" voor werkzoekenden, werkgevers en professionals. Het deel van aansprekende cases voor werkgevers is vooralsnog mager gevuld. Wel biedt de site informatie over het in dienst nemen van gedeeltelijk arbeidsgeschikten en ouderen. Ook is er een uitgebreide agenda met evenementen. Schaap met de vier poten Zoals het er nu naar uitziet, komt de campagne wellicht te laat. Als er daadwerkelijk een economische crisis op ons afkomt, zal de arbeidsmarkt op korte termijn minder krap worden. Als het schaap met de vier poten en met een beetje geluk ook dat met de vijf poten ineens weer beschikbaar is op de arbeidsmarkt, zullen werkgevers weinig geïnteresseerd zijn in een andere kijk op werk. Pas als de 'Ik kan alles'-kandidaten niet meer beschikbaar zijn, zullen zij willen nadenken over alternatieven.

Posters uit campagne 'Ik kan' De komende drie jaar voert het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid een communicatiecampage onder het motto 'Ik kan'.
Voor 8 miljoen euro wil minister Donner met de campagne bereiken dat mensen "anders naar zichzelf, naar elkaar en naar werk kijken", aldus het begeleidende persbericht. Hij wil niet langer uitgaan van "de beperkingen die mensen hebben of ondervinden, maar van de mogelijkheden, vaardigheden en ervaringen die zij hebben".

Met de positieve campagne ("Iedereen kan iets wat nuttig is op de arbeidsmarkt") wil minister Donner het negatieve denken doorbreken bij werklozen, maar ook bij werkgevers.

Anders kijken naar functie
"De campagne richt zich op mensen die nog geen werk hebben, maar laat ook aan werkgevers zien dat zij op een andere manier kunnen kijken naar wat nodig is om een functie te vervullen", aldus het persbericht van het ministerie.
"Op die manier kunnen werkzoekenden, werkgevers en organisaties, zoals het LWI, UWV, CWI, uitzendbureaus en onderwijsinstellingen, de kansen op een geslaagde ‘match’ vergroten."

Campagnesite
In het kader van de campagne is er de site IkKan.nl met informatie, links en "inspirerende voorbeelden" voor werkzoekenden, werkgevers en professionals.

Het deel van aansprekende cases voor werkgevers is vooralsnog mager gevuld. Wel biedt de site informatie over het in dienst nemen van gedeeltelijk arbeidsgeschikten en ouderen. Ook is er een uitgebreide agenda met evenementen.

Schaap met de vier poten
Zoals het er nu naar uitziet, komt de campagne wellicht te laat. Als er daadwerkelijk een economische crisis op ons afkomt, zal de arbeidsmarkt op korte termijn minder krap worden.
Als het schaap met de vier poten en met een beetje geluk ook dat met de vijf poten ineens weer beschikbaar is op de arbeidsmarkt, zullen werkgevers weinig geïnteresseerd zijn in een andere kijk op werk. Pas als de 'Ik kan alles'-kandidaten niet meer beschikbaar zijn, zullen zij willen nadenken over alternatieven.