Personeelslog

Integraal management zonder complete P?

Managers hebben tegenwoordig doorgaans een integrale verantwoordelijkheid. Ze worden afgerekend op resultaten; beslissen zelf - natuurlijk binnen kaders - over de middelen en mensen die zij nodig hebben om die resultaten te bereiken. De personeelsafdeling fungeert in dit model meestal als adviseur en/of ondersteuner. Er zijn uitzonderingen. Zo schrijft de Volkskrant vandaag over het ABP. Om te voorkomen dat medewerkers vastroesten, zet deze investeringsgigant veel in op de ontwikkeling van medewerkers. Via een Personeelscentrum kunnen medewerkers aangeven in welke andere (loop)baan zij zijn geïnteresseerd. Met opleidingen worden zij vervolgens voor een nieuwe baan klaargestoomd. Als zij hier volgens de P&O-afdeling voor zijn gekwalificeerd, komen zij op een wachtlijst voor een dergelijke baan. Vrijwel alle vacatures tot middenkader-niveau worden vervuld via dit ABP Personeelscentrum. Geen sollicitatiegesprekken, geen assessments, geen medezeggenschap van collega's; nummer 1 van de wachtlijst krijgt de baan. Daar komt geen managementbeslissing aan te pas. Gefrusteerd als P&O'er omdat een manager weer niet uw deskundige adviezen opvolgt? Het ABP biedt hoop. Een probleempje maar: hoe kom je er aan dit machtige werk bij ABP? Want er is ongetwijfeld een fikse wachtlijst met ABP'ers die hun loopbaan een nieuwe wending willen geven. Zij zitten niet te wachten op externe kapers op de kust.

Managers hebben tegenwoordig doorgaans een integrale verantwoordelijkheid. Ze worden afgerekend op resultaten; beslissen zelf - natuurlijk binnen kaders - over de middelen en mensen die zij nodig hebben om die resultaten te bereiken. De personeelsafdeling fungeert in dit model meestal als adviseur en/of ondersteuner.

Er zijn uitzonderingen. Zo schrijft de Volkskrant vandaag over het ABP. Om te voorkomen dat medewerkers vastroesten, zet deze investeringsgigant veel in op de ontwikkeling van medewerkers. Via een Personeelscentrum kunnen medewerkers aangeven in welke andere (loop)baan zij zijn geïnteresseerd. Met opleidingen worden zij vervolgens voor een nieuwe baan klaargestoomd. Als zij hier volgens de P&O-afdeling voor zijn gekwalificeerd, komen zij op een wachtlijst voor een dergelijke baan.
Vrijwel alle vacatures tot middenkader-niveau worden vervuld via dit ABP Personeelscentrum. Geen sollicitatiegesprekken, geen assessments, geen medezeggenschap van collega's; nummer 1 van de wachtlijst krijgt de baan. Daar komt geen managementbeslissing aan te pas.

Gefrusteerd als P&O'er omdat een manager weer niet uw deskundige adviezen opvolgt? Het ABP biedt hoop. Een probleempje maar: hoe kom je er aan dit machtige werk bij ABP? Want er is ongetwijfeld een fikse wachtlijst met ABP'ers die hun loopbaan een nieuwe wending willen geven. Zij zitten niet te wachten op externe kapers op de kust.