Personeelslog

Interne communicatie 2.0: meer invloed voor werknemers

Netwerksites en online communities kunnen goed gebruikt worden voor de interne communicatie in organisaties. Dat bewijzen de werknemers van de Amerikaanse electronica-winkelketen Best Buy. Deze winkel-medewerkers maken zelf uit waarover zij willen communiceren. Zij laten de interne communicatie niet over aan de redactie van een personeelsblad, waarvan de bedrijfsleiding de inhoud bepaalt. Twee medewerkers van de reclameafdeling van Best Buy hebben een jaar geleden een community ("Blue Shirt Nation") opgezet waar werknemers van Best Buy elkaar kunnen ontmoeten. Zonder steun en budget van het bedrijf hebben de medewerkers een succesvol online netwerk opgebouwd. 20.000 leden "Het werkte, binnen een jaar waren er 20.000 geregistreerde leden", aldus CSN Blog in een uitgebreide beschrijving van deze succesvolle case voor interne communicatie. "Er wordt veel kennis, best practices, frustraties, ambities en grappen uitgewisseld. De directie begon de omvang te bevatten en de potentie te begrijpen en is naar de community gaan luisteren. Of je nu caissière of general manager bent, iedereen geeft zijn/haar mening en heeft de macht om iets concreet te veranderen." Wie kent interessante Nederlandse voorbeelden?

Blue Shirt Nation: online community van Best Buy-werknemersNetwerksites en online communities kunnen goed gebruikt worden voor de interne communicatie in organisaties. Dat bewijzen de werknemers van de Amerikaanse electronica-winkelketen Best Buy.
Deze winkel-medewerkers maken zelf uit waarover zij willen communiceren. Zij laten de interne communicatie niet over aan de redactie van een personeelsblad, waarvan de bedrijfsleiding de inhoud bepaalt.

Twee medewerkers van de reclameafdeling van Best Buy hebben een jaar geleden een community ("Blue Shirt Nation") opgezet waar werknemers van Best Buy elkaar kunnen ontmoeten. Zonder steun en budget van het bedrijf hebben de medewerkers een succesvol online netwerk opgebouwd.

20.000 leden
"Het werkte, binnen een jaar waren er 20.000 geregistreerde leden", aldus CSN Blog in een uitgebreide beschrijving van deze succesvolle case voor interne communicatie. "Er wordt veel kennis, best practices, frustraties, ambities en grappen uitgewisseld. De directie begon de omvang te bevatten en de potentie te begrijpen en is naar de community gaan luisteren. Of je nu caissière of general manager bent, iedereen geeft zijn/haar mening en heeft de macht om iets concreet te veranderen."

Wie kent interessante Nederlandse voorbeelden?