Jongeren zoeken via sociale media naar ervaringen met werkgever

"Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt" schrijft Intelligence Group boven een persbericht naar aanleiding van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek. Deze conclusie is niet verrassend voor wie jongeren voortdurend over hun iPhone of Blackberry gebogen ziet. Maar volgens een ander onderzoek lijkt er iets interessanters aan de hand.

"Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt" schrijft Intelligence Group boven een persbericht naar aanleiding van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek. Deze conclusie is niet verrassend voor wie jongeren voortdurend over hun iPhone of Blackberry gebogen ziet.

Maar volgens een ander onderzoek lijkt er iets interessanters aan de hand.

Eerst maar even het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelligence Group. Met dit onderzoek is een grote steekproef uit de Nederlandse beroepsbevolking gevraagd naar de kanalen die zij belangrijk vinden als ze werk zoeken.

22% gebruikt sociale media
Vacaturesites blijken nog steeds de meest gebruikte oriëntatiebron voor mensen die een baan of werkgever zoeken, gevolgd door 'open sollicitaties' en 'bekenden/netwerk'.
Sociale media worden steeds belangrijker. In 2011 zei nog 16% dat ze sociale media zou gebruiken, inmiddels is dit gegroeid tot 22%.

Hoe jonger, hoe groter de kans dat de kandidaat sociale media gebruikt om een baan te vinden. Onder jongeren tot 20 jaar staan sociale media al op een derde plaats in het oriëntatiegedrag. Voor twintigers is dat een zevende plek met 26%.

Niet alleen hoger opgeleiden
Het gebruik van sociale media is overigens niet beperkt tot hoger opgeleiden. Zo zegt 22% van de MBO-ers sociale media te gebruiken in hun speurtocht naar werk.

Van de sociale media is vooral LinkedIn belangrijk. Voor specifieke doelgroepen ook Facebook (bijvoorbeeld jongeren) en Twitter (marketeers en recruiters).

Persoonlijke meningen over de werkgever
De gegevens uit Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek zijn weinig verrassend. Interessanter zijn de eerste gegevens uit de Social Media Enquête Talent Management, een breed initiatief van vakgenoten.
Volgens dit onderzoek is de werken bij-site van de werkgever belangrijk, al was het maar voor informatie over de vacature en de arbeidsvoorwaarden. Maar daarnaast blijken jongeren vooral op zoek naar persoonlijke meningen over de werkgever. Ze gebruiken hiervoor sociale media, niet de kanalen van de werkgever.

Rollen omgedraaid
Al jarenlang is de vraag aan sollicitanten: wat komen recruiters tegen als ze je googlen?
De rollen worden langzamerhand omgedraaid. Nu moeten werkgevers zich afvragen: wat vinden kandidaten op Facebook, Twitter en LinkedIn als zij zoeken naar ervaringen die anderen met ons hebben opgedaan?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?