Personeelslog

Klagende sollicitanten weten NVP niet te vinden

In 2010 en 2011 hebben in totaal slechts 24 sollicitanten via HR-beroepsvereniging NVP een formele, schriftelijke klacht ingediend over een sollicitatieprocedure.

NVP sollicitatiecode: klagende sollicitanten weten NVP niet te vindenIn 2010 en 2011 hebben in totaal slechts 24 sollicitanten via HR-beroepsvereniging NVP een formele, schriftelijke klacht ingediend over een sollicitatieprocedure.

De sollicitatiecode is één van de bekendste diensten van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP). Met de code die is opgesteld in overleg met de Stichting van de Arbeid, wil de NVP "een norm bieden voor een transparante en eerlijke werving en selectieprocedure".

Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode
Kandidaten die ontevreden zijn over een sollicitatieprocedure, kunnen hun onvrede hierover kwijt bij de Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode. Uit het jaarbericht dat onlangs is verschenen, blijkt dat dit NVP-onderdeel niet overstroomt van de klachten.

In 2010 kreeg de NVP 160 telefoontjes en 104 schriftelijke vragen. Uiteindelijk leidde dit tot 9 klachten, waarvan de NVP er 8 gegrond verklaarde.
In 2011 wisten 125 mensen de NVP te vinden met een schriftelijke vraag. Van de 15 klachten die werden ingediend, bleken er 13 gegrond volgens de NVP.

Referenties
Veel vragen en klachten kreeg de NVP over affwijzingen bij sollicitaties, googlen van sollicitanten en het verifiëren van referenties van sollicitanten zonder dat zij toestemming hebben gegeven.

'Mag een werkgever negatieve referenties geven?', is een vraag die vaak aan de NVP wordt gesteld. Helaas voor de sollicitanten doet de NVP hier dan weer géén uitspraak over.

Niet veel klachten
In absolute zin zijn 24 klachten over sollicitatieprocedures in twee jaar niet veel. Al is het wel een flinke toename in vergelijking met 2008 en 2009, toen er nog minder klachten (15) waren.
Maar wie de onvrede van kandidaten op internet ziet, verwacht er véél meer.

Er zijn verschillende redenen waarom boze sollicitanten niet naar de NVP stappen:


  • Onbekendheid: weinig sollicitanten zullen er weet van hebben dat ze met klachten over een sollicitatieprocedure terecht kunnen bij de NVP. En de NVP doet er weinig aan om dit te veranderen

  • Doorverwijzing: de NVP verwijst sollicitanten door als zij klachten hebben over discriminatie (Commissie Gelijke Behandeling) of over een assessment (Nederlands Instituut voor Psychologen)

  • Hoge drempel: waar solliciteren steeds vaker met één enkele klik op een knop kan, moeten kandidaten als zij een klacht hebben deze schriftelijk indienen, onderbouwd met bewijsstukken. Bovendien neemt de NVP een klacht pas in behandeling als de sollicitant deze eerst bij de desbetreffende werkgever heeft neergelegd.


Alternatieven voor NVP
Op internet zijn er verschillende, laagdrempelige alternatieven voor ontevreden sollicitanten:

  • Sollicitatieleed.nl: een forum waar kandidaten hun klachten kwijt kunnen

  • Sollicitatieklacht.nl: een site waarmee sollicitanten recruitmentblog Recruitment Matters kunnen tippen over werkgevers die hen niet netjes hebben behandeld

  • Spookvacatures.nl: een site waar sollicitanten kunnen klagen over werkgevers/intermediairen die hen lokken met niet (meer) bestaande vacatures.


Deze online schandpalen hebben weliswaar een lage drempel, maar ook hier loopt het niet storm.

Frustraties afreageren
Misschien geloven sollicitanten het wel. Want zowel voor de NVP als de alternatieven geldt dat klagen de kandidaat niet alsnog aan de baan helpt.
Bovendien kunnen sollicitanten hun frustraties over werkgevers en recruiters makkelijk afreageren via hun eigen updates op Facebook of Twitter.

Lees ook:
Kandidaten googlen mag van de NVP-sollicitatiecode