Personeelslog

LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan

In de speurtocht naar kandidaten maken recruiters steeds vaker gebruik van sociale netwerksites als Hyves, Myspace en LinkedIn. Intelligence Group heeft onderzoek gedaan naar de Nederlandse gebruikers van deze sites. Marlies Rosenbrand van Intelligence Group ziet grote verschillen tussen de gebruikers van Hyves en Myspace aan de ene kant en die van LinkedIn aan de andere kant. Zo blijkt dat maar liefst 69 procent van de LinkedIn-ers open staat voor een andere baan (gewogen cijfers). Afgelopen maand is Intelligence Group al naar buiten gekomen met persbericht over het gebruik van Hyves voor recruitment-doeleinden. Hoewel Hyvers hier positief tegenover staan, maken recruiters nog weinig gebruik van de mogelijkheden. Hoger opgeleide mannen bij LinkedIn Hyves en Myspace worden meer bezocht door vrouwen (beide 53%), maar LinkedIn is vooral populair onder mannen. Driekwart van de bezoekers van LinkedIn is man. Mogelijk spreekt het zakelijke karakter (in doel en vormgeving) vrouwen minder aan. Het opleidingsniveau ligt het hoogst onder bezoekers van LinkedIn. 83 procent heeft een diploma of is bezig met een opleiding op HBO/WO-niveau (zie onderstaande tabel). Vooral het universitaire niveau is oververtegenwoordigd met 56 procent van de bezoekers. Bij Myspace ligt het percentage hoger opgeleiden het laagste met 27 procent. Latent op zoek 69 procent van de bezoekers van LinkedIn is latent op zoek naar een baan. Dit betekent dat bezoekers op LinkedIn vaak open zullen staan voor een interessant aanbod. Latente zoekers zijn niet actief op zoek naar een baan, maar houden de arbeidsmarkt wel in de gaten. Bij de andere netwerken ligt dit rond de 50 procent. Het percentage personen dat actief op zoek is naar een baan, verschilt niet veel tussen gebruikers van de netwerken (rond de 15 procent). Dat vooral het gebruikersprofiel van de LinkedIn gebruiker blijkt af te wijken van dat van de andere social networks, is ook te zien aan de hogere gemiddelde leeftijd en de dagelijkse activiteit. Ligt de gemiddelde leeftijd van een gebruiker van Hyves en/of Myspace op 29 jaar, bij LinkedIn ligt de leeftijd negen jaar hoger. Gebruikers van LinkedIn zijn bijna altijd werkzaam in loondienst (94 procent). Bij Hyves ligt dit percentage 59 procent en bij Myspace op 49 procent. Hyves en Myspace gebruikers bestaan voor eenvijfde uit studenten. Het percentage scholieren ligt bij Myspace gebruikers op 21 procent en bij Hyves gebruikers op 11 procent. Afwijkend profiel LinkedIn-ers Bezoekers van LinkedIn zijn vrij vertaald voor het overgrote deel universitair opgeleide mannen met een baan in loondienst die (passend bij het doel van LinkedIn) vaak op zoek zijn naar een interessant aanbod. Als een werkgever op zoek is naar deze personen kan LinkedIn een goed alternatief zijn. De overeenkomsten tussen de Hyves en Myspace profielen worden veroorzaakt door de grote overlap tussen gebruikers. 68 Procent van de Myspace gebruikers gebruikt ook Hyves. Het is dus eerder opvallend dat de Hyves en Myspace profielen nog verschillen wat betreft dagelijkse bezigheid en opleidingsniveau. Noot: Het onderzoek Intelligence Group gaat over personen van 15 tot en met 64 jaar. Hierdoor kunnen deze profielen en het profiel volgens de betreffende sociale netwerk-site van elkaar verschillen (bijvoorbeeld wat betreft gemiddelde leeftijd). Lees ook: - 40% actief op online netwerken (Personeelslog) - Hyves: nieuw jachtterrein voor recruiters (Personeelslog over het onderzoek van Intelligence Group) - Professionals vinden via LinkedIn (Personeelslog). Marlies Rosenbrand werkt als arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group, een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

LinkedIn-netwerkers vaker latent op zoek naar een andere baanIn de speurtocht naar kandidaten maken recruiters steeds vaker gebruik van sociale netwerksites als Hyves, Myspace en LinkedIn. Intelligence Group heeft onderzoek gedaan naar de Nederlandse gebruikers van deze sites.

Marlies Rosenbrand van Intelligence Group ziet grote verschillen tussen de gebruikers van Hyves en Myspace aan de ene kant en die van LinkedIn aan de andere kant. Zo blijkt dat maar liefst 69 procent van de LinkedIn-ers open staat voor een andere baan (gewogen cijfers).

Afgelopen maand is Intelligence Group al naar buiten gekomen met persbericht over het gebruik van Hyves voor recruitment-doeleinden. Hoewel Hyvers hier positief tegenover staan, maken recruiters nog weinig gebruik van de mogelijkheden.

Hoger opgeleide mannen bij LinkedIn
Hyves en Myspace worden meer bezocht door vrouwen (beide 53%), maar LinkedIn is vooral populair onder mannen. Driekwart van de bezoekers van LinkedIn is man. Mogelijk spreekt het zakelijke karakter (in doel en vormgeving) vrouwen minder aan.
Het opleidingsniveau ligt het hoogst onder bezoekers van LinkedIn. 83 procent heeft een diploma of is bezig met een opleiding op HBO/WO-niveau (zie onderstaande tabel). Vooral het universitaire niveau is oververtegenwoordigd met 56 procent van de bezoekers. Bij Myspace ligt het percentage hoger opgeleiden het laagste met 27 procent.

Latent op zoek
69 procent van de bezoekers van LinkedIn is latent op zoek naar een baan. Dit betekent dat bezoekers op LinkedIn vaak open zullen staan voor een interessant aanbod. Latente zoekers zijn niet actief op zoek naar een baan, maar houden de arbeidsmarkt wel in de gaten. Bij de andere netwerken ligt dit rond de 50 procent. Het percentage personen dat actief op zoek is naar een baan, verschilt niet veel tussen gebruikers van de netwerken (rond de 15 procent).

Dat vooral het gebruikersprofiel van de LinkedIn gebruiker blijkt af te wijken van dat van de andere social networks, is ook te zien aan de hogere gemiddelde leeftijd en de dagelijkse activiteit. Ligt de gemiddelde leeftijd van een gebruiker van Hyves en/of Myspace op 29 jaar, bij LinkedIn ligt de leeftijd negen jaar hoger.
Gebruikers van LinkedIn zijn bijna altijd werkzaam in loondienst (94 procent). Bij Hyves ligt dit percentage 59 procent en bij Myspace op 49 procent. Hyves en Myspace gebruikers bestaan voor eenvijfde uit studenten. Het percentage scholieren ligt bij Myspace gebruikers op 21 procent en bij Hyves gebruikers op 11 procent.

Afwijkend profiel LinkedIn-ers
Bezoekers van LinkedIn zijn vrij vertaald voor het overgrote deel universitair opgeleide mannen met een baan in loondienst die (passend bij het doel van LinkedIn) vaak op zoek zijn naar een interessant aanbod. Als een werkgever op zoek is naar deze personen kan LinkedIn een goed alternatief zijn.
De overeenkomsten tussen de Hyves en Myspace profielen worden veroorzaakt door de grote overlap tussen gebruikers. 68 Procent van de Myspace gebruikers gebruikt ook Hyves. Het is dus eerder opvallend dat de Hyves en Myspace profielen nog verschillen wat betreft dagelijkse bezigheid en opleidingsniveau.

Noot:
Het onderzoek Intelligence Group gaat over personen van 15 tot en met 64 jaar. Hierdoor kunnen deze profielen en het profiel volgens de betreffende sociale netwerk-site van elkaar verschillen (bijvoorbeeld wat betreft gemiddelde leeftijd).

Lees ook:
- 40% actief op online netwerken (Personeelslog)
- Hyves: nieuw jachtterrein voor recruiters (Personeelslog over het onderzoek van Intelligence Group)
- Professionals vinden via LinkedIn (Personeelslog).

Marlies Rosenbrand werkt als arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group, een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.