LinkedIn experimenteert met nieuwe diensten voor recruiters

LinkedIn experimenteert met nieuwe diensten voor recruiters. Het grootste zakelijke online netwerk dat onlangs in Nederland een vestiging opende, ziet Nederland als een proeftuin. LinkedIn heeft naar eigen zeggen wereldwijd meer dan 59 miljoen leden. In vergelijking met andere landen maken Nederlandse LinkedIn-ers veel actiever gebruik van de mogelijkheden die de site biedt. Groot bereik in Nederland "Hun netwerken zijn groter en ze komen vaker op de site", zegt Eugenie van Wiechen, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse vestiging, in de Volkskrant. Daarnaast heeft LinkedIn in Nederland een groot bereik onder hoogopgeleiden. "Tweederde van alle hbo- en universitair afgestudeerden heeft een account", aldus LinkedIn. Voor LinkedIn was dat niet alleen de reden om hier een vestiging te openen, maar ook om Nederland tot proeftuin te maken. Van Wiechen: "Wij mogen hier nieuwe dingen uitproberen en als die werken worden ze geëxporteerd." Geld verdienen Bij de vernieuwingen staan de mogelijkheden om geld verdienen voorop. Op dit moment heeft LinkedIn nog veel gratis mogelijkheden. Naast een gratis account dat voor de meeste mensen voldoende mogelijkheden biedt, zijn er eveneens gratis groepen waarmee professionals hun netwerk snel kunnen uitbreiden. Opvallend is dat bedrijven in deze groepen gratis vacatures kunnen plaatsen. Want tegelijkertijd probeert LinkedIn inkomsten te halen uit betaalde vacature-advertenties. Vacatures binnen netwerk verspreiden Om deze advertentie-service aantrekkelijker te maken, experimenteert LinkedIn met nieuwe diensten voor recruiters om hen over te halen een betaalde vacature te plaatsen. Zo is LinkedIn onlangs, zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven, gestart met het matchen van betaalde vacatures met kandidaten binnen het netwerk van een gebruiker. De bedoeling hiervan is dat LinkedIn-leden makkelijk een vacature kunnen doorsturen naar een geschikte kandidaat binnen hun netwerk. Hoe werkt het? Wie inlogt in zijn LinkedIn-profiel, ziet een betaalde vacature. Wie daarop klikt, kan de vacaturetekst lezen en vindt daarnaast een kader met het kopje 'Not interested in this job?'. Daarin verschijnen automatisch vijf mensen uit het netwerk van de gebruiker waaraan hij deze vacature kan doorsturen. Overigens kan de LinkedIn-gebruiker de automatische selectie ook vervangen en aanvullen tot maximaal 50 kandidaten uit zijn netwerk. Interessant aan deze nieuwe dienst in beta-versie is de automatische match van de vacature met het netwerk van de LinkedIn-gebruiker. Maar bij de vacature voor communicatieadviseur waar ik deze toepassing zag, vond ik de matches binnen mijn netwerk te ver weg. De vijf geselecteerde mensen uit mijn netwerk zijn zelf geen communicatieadviseur, maar hebben zo'n adviseur in hun netwerk. Opmerkelijk genoeg, werden de communicatieadviseurs in mijn directe netwerk niet gesuggereerd door LinkedIn. Dat kan dus nog worden verbeterd. Profile match Een andere, nieuwe beta-dienst voor adverteerders is de zogenoemde profile match. Zodra een recruiter een vacature heeft geplaatst, suggereert LinkedIn maximaal 24 kandidaten uit zijn database. Ben benieuwd welke vernieuwingen LinkedIn de komende maanden verder in petto heeft. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

LinkedIn experimenteert met nieuwe diensten voor recruiters. Het grootste zakelijke online netwerk dat onlangs in Nederland een vestiging opende, ziet Nederland als een proeftuin.

LinkedIn heeft naar eigen zeggen wereldwijd meer dan 59 miljoen leden. In vergelijking met andere landen maken Nederlandse LinkedIn-ers veel actiever gebruik van de mogelijkheden die de site biedt.

Groot bereik in Nederland
"Hun netwerken zijn groter en ze komen vaker op de site", zegt Eugenie van Wiechen, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse vestiging, in de Volkskrant. Daarnaast heeft LinkedIn in Nederland een groot bereik onder hoogopgeleiden. "Tweederde van alle hbo- en universitair afgestudeerden heeft een account", aldus LinkedIn.

Voor LinkedIn was dat niet alleen de reden om hier een vestiging te openen, maar ook om Nederland tot proeftuin te maken. Van Wiechen: "Wij mogen hier nieuwe dingen uitproberen en als die werken worden ze geëxporteerd."

Geld verdienen
Bij de vernieuwingen staan de mogelijkheden om geld verdienen voorop. Op dit moment heeft LinkedIn nog veel gratis mogelijkheden. Naast een gratis account dat voor de meeste mensen voldoende mogelijkheden biedt, zijn er eveneens gratis groepen waarmee professionals hun netwerk snel kunnen uitbreiden.

Opvallend is dat bedrijven in deze groepen gratis vacatures kunnen plaatsen. Want tegelijkertijd probeert LinkedIn inkomsten te halen uit betaalde vacature-advertenties.

Vacatures binnen netwerk verspreiden
Om deze advertentie-service aantrekkelijker te maken, experimenteert LinkedIn met nieuwe diensten voor recruiters om hen over te halen een betaalde vacature te plaatsen.
LinkedIn: nieuwe dienst voor recruiters

Zo is LinkedIn onlangs, zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven, gestart met het matchen van betaalde vacatures met kandidaten binnen het netwerk van een gebruiker. De bedoeling hiervan is dat LinkedIn-leden makkelijk een vacature kunnen doorsturen naar een geschikte kandidaat binnen hun netwerk.

Hoe werkt het? Wie inlogt in zijn LinkedIn-profiel, ziet een betaalde vacature. Wie daarop klikt, kan de vacaturetekst lezen en vindt daarnaast een kader met het kopje 'Not interested in this job?'. Daarin verschijnen automatisch vijf mensen uit het netwerk van de gebruiker waaraan hij deze vacature kan doorsturen.

LinkedIn: matching vacatures met netwerk van LinkedIn-gebruikerOverigens kan de LinkedIn-gebruiker de automatische selectie ook vervangen en aanvullen tot maximaal 50 kandidaten uit zijn netwerk.

Interessant aan deze nieuwe dienst in beta-versie is de automatische match van de vacature met het netwerk van de LinkedIn-gebruiker.

Maar bij de vacature voor communicatieadviseur waar ik deze toepassing zag, vond ik de matches binnen mijn netwerk te ver weg.
De vijf geselecteerde mensen uit mijn netwerk zijn zelf geen communicatieadviseur, maar hebben zo'n adviseur in hun netwerk. Opmerkelijk genoeg, werden de communicatieadviseurs in mijn directe netwerk niet gesuggereerd door LinkedIn. Dat kan dus nog worden verbeterd.

Profile match
Een andere, nieuwe beta-dienst voor adverteerders is de zogenoemde profile match. Zodra een recruiter een vacature heeft geplaatst, suggereert LinkedIn maximaal 24 kandidaten uit zijn database.

Ben benieuwd welke vernieuwingen LinkedIn de komende maanden verder in petto heeft.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?