Personeelslog

LinkedIn: zelf-profilering blijft de grootste aantrekkingskracht

Netwerk-site LinkedIn heeft in Nederland inmiddels méér dan vier miljoen leden. LinkedIn groeit niet alleen in het aantal leden, maar wordt ook steeds intensiever gebruikt. Deze trend komt naar voren uit een onderzoek van Just Connecting in samenwerking met de site Marketingfacts.

Netwerk-site LinkedIn heeft in Nederland inmiddels méér dan vier miljoen leden. LinkedIn groeit niet alleen in het aantal leden, maar wordt ook steeds intensiever gebruikt door professionals om zich te profileren.
Deze trend komt naar voren uit een onderzoek van Just Connecting in samenwerking met de site Marketingfacts.

LinkedIn biedt zijn leden steeds meer mogelijkheden. Zo kunnen zij via een dienst als LinkedIn Today ook artikelen op hun vakgebied lezen.

Profileren in een netwerk van 225 miljoen leden
Wereldwijd heeft de site meer dan 225 miljoen leden, onder wie meer dan vier miljoen Nederlanders.

Voor de professionals blijft het profileren de grootste aantrekkingskracht van LinkedIn. Maar daarvoor kunnen ze op het zakelijk netwerk tegenwoordig veel meer doen dan alleen het bijwerken van hun online CV.Wereldwijd heeft LinkedIn meer dan 225 miljoen leden.

60% dagelijks op LinkedIn
Volgens het onderzoek van Just Connecting zijn Nederlandse leden steeds actiever op LinkedIn. 60% logt dagelijks in op de site.

Belangrijkste redenen voor een bezoek aan LinkedIn:
1. netwerken (91%)
2. zichzelf profileren als professional (74%)
3. zoeken naar business opportunities/sales (41%)
4. zoeken naar een baan of nieuw project (35%).

Om als professional in beeld te blijven, past 52% zijn profiel regelmatig aan. 40% schrijft wekelijks een status-update om zijn netwerk te informeren.

Zoeken naar een baan
Job search met LinkedInBijna 60% heeft LinkedIn weleens gebruikt om een nieuwe baan te zoeken.

De drie meest populaire manieren om werk te zoeken via LinkedIn:
1. Job search (64%)
2. LinkedIn groepen (60%)
3. Status updates (52%).




Aanbevelingen of endorsements
Opvallend is dat in vergelijking met andere landen Nederlandse LinkedIn-gebruikers minder gebruik maken van de aanbevelingen (recommendations). Van de leden die aan het onderzoek meededen, had 34% één tot drie aanbevelingen, 25% vier tot tien. 30% had geen enkele aanbeveling.
25% vraagt na afronding van een klus, project of een baan zelf actief aan anderen om een aanbeveling te schrijven op LinkedIn.

Endorsements in LinkedInMinder hoogdrempelig dan de aanbevelingen zijn de endorsements.
Met een simpele klik kan een gebruiker bevestigen dat een LinkedIn-relatie inderdaad specifieke vaardigheden of expertise heeft.

Volgens het onderzoek vindt 65% de aanbevelingen echter meer waard dan de endorsements, omdat deze persoonlijker zijn.