Personeelslog

Loonslaven als moreel-ethisch probleem

Alarm: slechts 1 op de 7 Nederlanders geniet van werk. Loonslaven zijn we. Deze schokkende ontdekking heeft adviesbureau Turner gedaan. Turner heeft ons vandaag stevig aan het schrikken gemaakt met een persbericht waarin het gebrek aan feiten wordt gecompenseerd door stevige meningen. "We bevinden ons nog steeds in een soort van postindustrieel tijdperk. De Nederlandse werknemer voelt zich nog steeds een loonslaaf en ziet te weinig uitdaging in z'n werk", aldus Maaikel Klein Klouwenberg, directeur bij Turner. "Slechts 1 op de 7 Nederlanders hecht betekenis aan werk in de zin van persoonlijke groei en relevante bijdrage aan de samenleving." "Ik vind het schokkend om te zien hoe het werk wordt ervaren", zegt Klein Kouwenberg, die niet alleen de vinger op de zere plek legt, maar ook weet hoe het komt. "We hebben een moreel-ethisch economisch probleem in Nederland. Het management wil vanaf dag één dat iemand in dienst komt, controle uitoefenen. We standaardiseren te veel... De machinist, de postbode en de onderwijzer werden vroeger gezien als vakmannen, nu als vervangbare middelen. Medewerkers worden niet gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen, maar om uit te voeren...." Dat veel ander onderzoek juist wijst op relatief tevreden werknemers in Nederland, deert bureau Turner niet. Het heeft immers zelf een onderzoek(je) gedaan onder maar liefst 499 Nederlanders. Turner acht deze groep representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking van bijna acht miljoen. Het zal wel toeval zijn dat er in het persbericht en op de site geen informatie valt te vinden over de steekproef van het onderzoek en de vragen die hierin zijn gesteld. Zonder onderzoeksgegevens controleerbaar te maken, is het makkelijker om van alles te roepen. En met een stevige taal haal je eerder het nieuws dan met een genuanceerd verhaal.

Alarm: slechts 1 op de 7 Nederlanders geniet van werk. Loonslaven zijn we. Deze schokkende ontdekking heeft adviesbureau Turner gedaan.

Turner heeft ons vandaag stevig aan het schrikken gemaakt met een persbericht waarin het gebrek aan feiten wordt gecompenseerd door stevige meningen. "We bevinden ons nog steeds in een soort van postindustrieel tijdperk. De Nederlandse werknemer voelt zich nog steeds een loonslaaf en ziet te weinig uitdaging in z'n werk", aldus Maaikel Klein Klouwenberg, directeur bij Turner. "Slechts 1 op de 7 Nederlanders hecht betekenis aan werk in de zin van persoonlijke groei en relevante bijdrage aan de samenleving."

"Ik vind het schokkend om te zien hoe het werk wordt ervaren", zegt Klein Kouwenberg, die niet alleen de vinger op de zere plek legt, maar ook weet hoe het komt. "We hebben een moreel-ethisch economisch probleem in Nederland. Het management wil vanaf dag één dat iemand in dienst komt, controle uitoefenen. We standaardiseren te veel... De machinist, de postbode en de onderwijzer werden vroeger gezien als vakmannen, nu als vervangbare middelen. Medewerkers worden niet gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen, maar om uit te voeren...."

Dat veel ander onderzoek juist wijst op relatief tevreden werknemers in Nederland, deert bureau Turner niet. Het heeft immers zelf een onderzoek(je) gedaan onder maar liefst 499 Nederlanders. Turner acht deze groep representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking van bijna acht miljoen.

Het zal wel toeval zijn dat er in het persbericht en op de site geen informatie valt te vinden over de steekproef van het onderzoek en de vragen die hierin zijn gesteld. Zonder onderzoeksgegevens controleerbaar te maken, is het makkelijker om van alles te roepen. En met een stevige taal haal je eerder het nieuws dan met een genuanceerd verhaal.