Personeelslog

McKinsey: Werknemers productiever met sociale media

Werknemers zijn gemiddeld 28% van hun werktijd kwijt aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van McKinsey. Volgens dit organisatieadviesbureau kunnen bedrijven met sociale media 30% besparen op de uren die medewerkers e-mailen.

Werknemers zijn gemiddeld 28% van hun werktijd kwijt aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van McKinsey.
Volgens dit organisatieadviesbureau kunnen bedrijven met sociale media 30% besparen op de uren die medewerkers e-mailen.

McKinsey heeft verschillende sectoren onderzocht en heeft daarbij gekeken naar de mogelijkheden van sociale media. 

Communicatie met leveranciers en klanten
McKinsey is erg positief over de kansen die sociale media bieden.

Tools als online netwerken, blogs, Twitter, wiki's maken het eenvoudig mogelijk om informatie te verzamelen van klanten en om leveranciers en zelfs klanten te laten meedenken over producten en diensten.

Hogere productiviteit kenniswerkers
Maar er is meer. Bedrijven ontdekken langzamerhand de mogelijkheden die sociale media bieden om de productiviteit van kenniswerkers te verhogen. Sociale media maken het makkelijker om kennis te delen, gelijktijdig aan documenten samen te werken en om te communiceren met medewerkers/leveranciers die op afstand werken.

Sociale media zorgen ervoor dat werknemers minder tijd kwijt zijn aan communicatie en het vinden van informatie.
Bij e-mail blijft de verspreiding van informatie vaak beperkt tot de inbox van één ontvanger. Maar informatie die via sociale media wordt gedeeld (bijvoorbeeld via blogs, updates in netwerken) heeft niet alleen een veel groter bereik, maar is ook makkelijker terug te vinden. Ook door nieuwe medewerkers en door mensen die voor een project worden ingehuurd.

Overigens helpen sociale media er ook bij om snel intern de mensen te vinden met de meest geschikte expertise voor een project. Deze professionals zijn immers niet langer verstopt in een lokatie of afdeling.

Tijdwinst
McKinsey verwacht dat door gebruik te maken van sociale media de productiviteit van kenniswerkers kan toenemen met 20 tot 25%. Deze productiviteitswinst is mogelijk door werknemers optimaal sociale media te laten gebruiken bij al hun taken:


  • 28% van hun werktijd besteden werknemers aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Met sociale media hebben ze hiervoor 25 tot 30% minder tijd nodig. Alleen dit al kan de productiviteit met 7 tot 8% verhogen

  • 19% van hun werktijd zijn medewerkers bezig informatie te zoeken en te verzamelen. Met sociale media kan dit 30 tot 35% sneller. Hierdoor spelen ze nog eens 6% tijd vrij voor andere taken

  • 14% van de werktijd wordt besteed aan intern overleg en interne vergaderingen. Hier kunnen werknemers zo'n 25 tot 35% van hun werktijd besparen. Een productiviteitswinst van 4 tot 5%

  • 39% van de werktijd besteden medewerkers aan functie-specifieke taken. Hier verwacht McKinsey een besparing van 10 tot 15%. Een tijdwinst van 4 tot 6% van de totale werktijd.

Minder nadruk op macht en hiërarchie
Maar om optimaal gebruik te maken van de sociale media, is meer nodig dan de implementatie van een IT-systeem of de introductie van een nieuw communicatiemiddel.
McKinsey wijst erop dat er een organisatie- en cultuurverandering nodig is, die minder de nadruk legt op macht en hiërarchie, maar meer op kennis delen en openheid. Zo'n verandering kan jaren in beslag kan nemen.

Lees ook:
9 adviezen om de kennis is macht-cultuur te doorbreken (méér over het McKinsey-onderzoek)
Werken zonder e-mail: droom of nachtmerrie
5 redenen die Het Nieuwe Werken productiever maken