Personeelslog

Meer mogelijkheden voor boze sollicitanten

Sollicitanten die boos zijn over de manier waarop ze zijn behandeld, kunnen nu alleen een klacht indienen bij de machteloze NVP, schreef Personeelslog vorige week. Maar boze kandidaten krijgen meer mogelijkheden om hun woede te koelen. Zo is er de internetsite Sollicitatieleed waar sollicitanten werkgevers in een digitale schandpaal kunnen zetten. En naar aanleiding van het Personeelslog-bericht heeft collega-blogger Marc Drees (RecruitmentMatters) inmiddels een initiatief aangekondigd dat kandidaten de mogelijkheid geeft om op een makkelijke manier klachten te deponeren. Sollicitatieleed De internetsite Sollicitatieleed bestaat overigens al sinds 2004. Via verschillende fora kun sollicitanten hun ervaringen kwijt. De werkgevers worden met naam en toenaam genoemd. P&O-ers die de moeite nemen om te surfen door deze site, leren eenvoudig hoe je niet met kandidaten moet omgaan. Voorbeelden van klachten over werkgevers - Helemaal niet reageren op sollicitatiebrieven (geen ontvangstbevestiging, geen afwijzing) - Ongepaste vragen stellen in sollicitatiegesprek ("leven uw beide ouders nog", "heeft u een vriend", "wilt u kinderen"?) - Afspraken voor sollicitatiegesprekken niet nakomen ("Sorry, vergeten") - Na het sollicitatiegesprek niet binnen de afgesproken termijn reageren, in sommige gevallen zelfs helemaal niets meer laten horen - Sollicitatieprocedure wijzigen zonder de sollicitanten hierover te informeren (opnieuw plaatsen van advertenties, aanpassen van de waardering van de functie) - Sollicitant na gesprek afwijzen zonder een specifieke motivatie - Kandidaat op basis van leeftijd afwijzen. De site Sollicitatieleed ziet er gedateerd uit. Ik mis een categorisering van de klachten en de mogelijkheid om op werkgever te zoeken. RecruitmentMatters Blogger Marc Drees heeft gisteren een nieuw initiatief aangekondigd. De bedoeling is dat kandidaten via internet hun klachten kwijt kunnen over een sollicitatieprocedure. Vervolgens zal RecruitmentMatters de feiten checken bij kandidaat en werkgever en hiervan verslag doen. Een interessant idee, waarvan ik me alleen afvraag of het niet te arbeidsintensief is om veel klachten te kunnen verwerken.

Boze sollicitanten kunnen hun ervaringen kwijt bij Sollicitatieleed.nlSollicitanten die boos zijn over de manier waarop ze zijn behandeld, kunnen nu alleen een klacht indienen bij de machteloze NVP, schreef Personeelslog vorige week.
Maar boze kandidaten krijgen meer mogelijkheden om hun woede te koelen. Zo is er de internetsite Sollicitatieleed waar sollicitanten werkgevers in een digitale schandpaal kunnen zetten. En naar aanleiding van het Personeelslog-bericht heeft collega-blogger Marc Drees (RecruitmentMatters) inmiddels een initiatief aangekondigd dat kandidaten de mogelijkheid geeft om op een makkelijke manier klachten te deponeren.

Sollicitatieleed
De internetsite Sollicitatieleed bestaat overigens al sinds 2004. Via verschillende fora kun sollicitanten hun ervaringen kwijt. De werkgevers worden met naam en toenaam genoemd.
P&O-ers die de moeite nemen om te surfen door deze site, leren eenvoudig hoe je niet met kandidaten moet omgaan.

Voorbeelden van klachten over werkgevers
- Helemaal niet reageren op sollicitatiebrieven (geen ontvangstbevestiging, geen afwijzing)
- Ongepaste vragen stellen in sollicitatiegesprek ("leven uw beide ouders nog", "heeft u een vriend", "wilt u kinderen"?)
- Afspraken voor sollicitatiegesprekken niet nakomen ("Sorry, vergeten")
- Na het sollicitatiegesprek niet binnen de afgesproken termijn reageren, in sommige gevallen zelfs helemaal niets meer laten horen
- Sollicitatieprocedure wijzigen zonder de sollicitanten hierover te informeren (opnieuw plaatsen van advertenties, aanpassen van de waardering van de functie)
- Sollicitant na gesprek afwijzen zonder een specifieke motivatie
- Kandidaat op basis van leeftijd afwijzen.

De site Sollicitatieleed ziet er gedateerd uit. Ik mis een categorisering van de klachten en de mogelijkheid om op werkgever te zoeken.

RecruitmentMatters
Blogger Marc Drees heeft gisteren een nieuw initiatief aangekondigd. De bedoeling is dat kandidaten via internet hun klachten kwijt kunnen over een sollicitatieprocedure. Vervolgens zal RecruitmentMatters de feiten checken bij kandidaat en werkgever en hiervan verslag doen.
Een interessant idee, waarvan ik me alleen afvraag of het niet te arbeidsintensief is om veel klachten te kunnen verwerken.