Personeelslog

Nieuw vakjargon: intrapreneurs

Intrapreneurs zijn werknemers die ongevraagd initiatieven nemen voor nieuwe producten en diensten van het bedrijf waarvoor ze in loondienst werken. In de internationale literatuur worden ondernemende werknemers ook "dreamers who do" genoemd. Eigenlijk weten we niet zo vreselijk veel van deze intrapreneurs. Hoeveel zijn er eigenlijk? En hoe belangrijk zijn ze voor bedrijven? Twee medewerkers van het adviesbureau EIM doen er een uitgebreid onderzoek naar. Nieuwe producten bedenken Volgens EIM-onderzoekers Jeroen de Jong en Sander Wennekers bedenken intrapreneurs nieuwe producten of nieuwe product-marktcombinaties, vormen allianties om het idee te promoten, overtuigen het management van het nut van het nieuwe bedrijfsidee, en verwerven interne financiering voor het plan. Succesvolle intrapreneurs netwerken, denken out-of-the-box, nemen initiatief, tonen leiderschap, denken in oplossingen, hebben doorzettingsvermogen en durven risico’s te nemen. Verschillen met zelfstandige ondernemers Intrapreneurs lijken op zelfstandige ondernemers. Maar het EIM ziet ook verschillen. "Zelfstandige ondernemers investeren persoonlijke financiële middelen en nemen daaraan gerelateerde financiële risico’s. Intrapreneurs riskeren hooguit hun reputatie of hun baan." Intrapreneurs zijn belangrijk voor de innovatie binnen organisaties. Wellicht dat de uitkomsten van het EIM-onderzoek dat dit najaar verschijnt, het bedrijven (en HRM-professionals) straks makkelijker maken deze ondernemende werknemers te herkennen en neer te zetten op een plek waar ze het meest tot hun recht komen.

Intrapreneurs zijn werknemers die ongevraagd initiatieven nemen voor nieuwe producten en diensten van het bedrijf waarvoor ze in loondienst werken. In de internationale literatuur worden ondernemende werknemers ook "dreamers who do" genoemd.

Eigenlijk weten we niet zo vreselijk veel van deze intrapreneurs. Hoeveel zijn er eigenlijk? En hoe belangrijk zijn ze voor bedrijven? Twee medewerkers van het adviesbureau EIM doen er een uitgebreid onderzoek naar.

Nieuwe producten bedenken
Volgens EIM-onderzoekers Jeroen de Jong en Sander Wennekers bedenken intrapreneurs nieuwe producten of nieuwe product-marktcombinaties, vormen allianties om het idee te promoten, overtuigen het management van het nut van het nieuwe bedrijfsidee, en verwerven interne financiering voor het plan.
Succesvolle intrapreneurs netwerken, denken out-of-the-box, nemen initiatief, tonen leiderschap, denken in oplossingen, hebben doorzettingsvermogen en durven risico’s te nemen.

Verschillen met zelfstandige ondernemers
Intrapreneurs lijken op zelfstandige ondernemers. Maar het EIM ziet ook verschillen. "Zelfstandige ondernemers investeren persoonlijke financiële middelen en nemen daaraan gerelateerde financiële risico’s. Intrapreneurs riskeren hooguit hun reputatie of hun baan."

Intrapreneurs zijn belangrijk voor de innovatie binnen organisaties. Wellicht dat de uitkomsten van het EIM-onderzoek dat dit najaar verschijnt, het bedrijven (en HRM-professionals) straks makkelijker maken deze ondernemende werknemers te herkennen en neer te zetten op een plek waar ze het meest tot hun recht komen.