Personeelslog

Nieuwe recruitment nodig voor online netwerken

Online netwerken als Hyves en LinkedIn zijn bruikbaar voor recruiters, maar dan moeten zij anders gaan werken dan zij gewend zijn. Recruiters moeten zich realiseren dat bij netwerksites de macht bij de gebruikers ligt. Bedrijven die via deze sites willen werven, moeten de aandacht van de gebruikers zien te verdienen. Dat stelt Michiel Gerbranda in zijn afstudeerscriptie 'De gebruiker aan de macht; een nieuwe discipline voor arbeidsmarktcommunicatie'. Een handige stand van zaken met de verschillen tussen Hyves en LinkedIn, de veranderingen in recruitment en tips hoe bedrijven kunnen beginnen met arbeidsmarktcommunicatie in online netwerken. Netwerksites als Hyves en LinkedIn winnen snel aan populariteit. Zijn deze online netwerken bruikbaar in de arbeidsmarktcommunicatie? Dat is de centrale vraag waarop Michiel Gerbranda een antwoord zocht via een literatuurstudie en een kwalitatief onderzoek voor zijn master-opleiding Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg. In zijn scriptie maakt Gerbranda nadrukkelijk onderscheid in Hyves aan de ene kant en zakelijke netwerksites als LinkedIn en Xing aan de andere kant. Hyves voor laagdrempelige communicatie Een brede groep mensen (onder wie veel jongeren) bezoekt Hyves vaak dagelijks om contact te onderhouden met hun vrienden. De profielen bieden vooral veel privé-informatie (over hobbies, favoriete muziek, TV-programma's, films), foto's en video's. De bezoekers kunnen bij de profielen eenvoudig berichten achterlaten. Dat maakt Hyves en andere privé-netwerken bij uitstek geschikt voor laagdrempelige communicatie. Hyves heeft echter weinig mogelijkheden voor het selecteren van kandidaten. LinkedIn als visvijver De gebruikers van LinkedIn en andere zakelijke online netwerken zijn vaak hoog opgeleide professionals met minimaal enkele jaren werkervaring. Zij bezoeken de site zo nu en dan om "een uitgebreid netwerk op te bouwen dat zakelijke voordelen moet brengen". Veel LinkedIn-gebruikers zetten uitgebreide, professionele profielen online, waarmee ze zichzelf - bedoeld of onbedoeld - presenteren op de arbeidsmarkt. "Hierdoor ontwikkelen de professionele online netwerken zich als concurrentie voor de vacaturesites", aldus Gerbranda. Netwerken als LinkedIn zijn volgens hem "voornamelijk geschikt als 'visvijver' voor potentiële werknemers die niet via de traditionele instrumenten te vinden zijn". Macht bij gebruikers Online netwerken kunnen niet op de traditionele manier worden ingezet in de arbeidsmarktcommunicatie. De macht is verschoven naar de gebruikers, constateert Gerbranda. "Bedrijven zijn hierdoor niet meer in staat om de aandacht voor zich op te eisen. In plaats daarvan moeten zij de aandacht van gebruikers verdienen. Dit kunnen zij doen door zich actief, transparant en consistent te presenteren binnen online sociale netwerken." Even snel scoren via Hyves of LinkedIn is er niet bij. Volgens Gerbranda komen de online netwerken het best tot hun recht "als laagdrempelige mogelijkheden voor werkzoekenden om zich op het bedrijf te oriënteren". "Daarnaast kunnen recruiters via deze weg bouwen aan een netwerk zodat langdurige relaties met gebruikers aangegaan kunnen worden." In de scriptie zijn de veranderingen waar recruiters mee te maken krijgen, samengevat in onderstaand schema. Recruitment-trends Oud Nieuw Massa benadering Eén op één benadering Overvloed Betere fit Bedrijf centraal Werkzoekende centraal Bedrijf dominant Bedrijf stimuleert Alleen actief zoekenden Ook semi-actief zoekenden Macht bij bedrijf Macht bij gebruikers Korte termijn Langdurige relaties Voorzichtig beginnen Gerbranda adviseert bedrijven die online netwerken willen gebruiken, geselecteerde werknemers een profiel te laten aanmaken. "Omdat continue aanwezigheid erg belang is, zouden deze werknemers vervolgens ruimte moeten krijgen om een vast moment per dag te kunnen besteden aan online sociale netwerken. In het begin zouden zij dan voornamelijk moeten werken aan het opzetten van een netwerk en het presenteren en bereikbaar maken van het bedrijf op internet." Daarna kunnen deze medewerkers potentiële kandidaten opsporen en één-op-één gaan benaderen. Belangrijk hierbij is dat het bedrijf hierbij op een voorzichtige manier te werk gaan, zodat de online netwerkers zich niet "gespamd" voelen. Bij zo'n aanpak zijn de online netwerkers als ze zelf geen belangstelling hebben, bereid om andere kandidaten aan te dragen. Voor recruiters die zich willen verdiepen in online netwerken, geeft de scriptie van Michiel Gerbranda de stand van zaken goed weer. De vraag is overigens of bedrijven zich nog kunnen veroorloven om niet na te denken over de consequenties van netwerksites. Want ook als je de sites niet bruikbaar vindt in de arbeidsmarktcommunicatie, moet je er rekening mee houden. Want veel werknemers zijn al actief op sites als Hyves. En daar communiceren ze over alles wat hen bezighoudt; ook over hun werk en ook over hun werkgever. Michiel Gerbranda heeft zijn complete scriptie via Scribd toegankelijk gemaakt. Werven via Hyves? Actief op Hyves en ben je benieuwd wat je er allemaal mee kunt als HRM-er of recruiter? Wordt lid van de Personeelsnet-hyve en praat mee over de mogelijkheden van Hyves en andere netwerken in de werving.

'De gebruiker aan de macht' over netwerksites en arbeidsmarktcommunicatieOnline netwerken als Hyves en LinkedIn zijn bruikbaar voor recruiters, maar dan moeten zij anders gaan werken dan zij gewend zijn. Recruiters moeten zich realiseren dat bij netwerksites de macht bij de gebruikers ligt. Bedrijven die via deze sites willen werven, moeten de aandacht van de gebruikers zien te verdienen. Dat stelt Michiel Gerbranda in zijn afstudeerscriptie 'De gebruiker aan de macht; een nieuwe discipline voor arbeidsmarktcommunicatie'.
Een handige stand van zaken met de verschillen tussen Hyves en LinkedIn, de veranderingen in recruitment en tips hoe bedrijven kunnen beginnen met arbeidsmarktcommunicatie in online netwerken.

Netwerksites als Hyves en LinkedIn winnen snel aan populariteit. Zijn deze online netwerken bruikbaar in de arbeidsmarktcommunicatie? Dat is de centrale vraag waarop Michiel Gerbranda een antwoord zocht via een literatuurstudie en een kwalitatief onderzoek voor zijn master-opleiding Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg.
In zijn scriptie maakt Gerbranda nadrukkelijk onderscheid in Hyves aan de ene kant en zakelijke netwerksites als LinkedIn en Xing aan de andere kant.

Hyves voor laagdrempelige communicatie
Een brede groep mensen (onder wie veel jongeren) bezoekt Hyves vaak dagelijks om contact te onderhouden met hun vrienden. De profielen bieden vooral veel privé-informatie (over hobbies, favoriete muziek, TV-programma's, films), foto's en video's. De bezoekers kunnen bij de profielen eenvoudig berichten achterlaten.
Dat maakt Hyves en andere privé-netwerken bij uitstek geschikt voor laagdrempelige communicatie. Hyves heeft echter weinig mogelijkheden voor het selecteren van kandidaten.

LinkedIn als visvijver
De gebruikers van LinkedIn en andere zakelijke online netwerken zijn vaak hoog opgeleide professionals met minimaal enkele jaren werkervaring. Zij bezoeken de site zo nu en dan om "een uitgebreid netwerk op te bouwen dat zakelijke voordelen moet brengen". Veel LinkedIn-gebruikers zetten uitgebreide, professionele profielen online, waarmee ze zichzelf - bedoeld of onbedoeld - presenteren op de arbeidsmarkt. "Hierdoor ontwikkelen de professionele online netwerken zich als concurrentie voor de vacaturesites", aldus Gerbranda.
Netwerken als LinkedIn zijn volgens hem "voornamelijk geschikt als 'visvijver' voor potentiële werknemers die niet via de traditionele instrumenten te vinden zijn".

Macht bij gebruikers
Online netwerken kunnen niet op de traditionele manier worden ingezet in de arbeidsmarktcommunicatie. De macht is verschoven naar de gebruikers, constateert Gerbranda. "Bedrijven zijn hierdoor niet meer in staat om de aandacht voor zich op te eisen. In plaats daarvan moeten zij de aandacht van gebruikers verdienen. Dit kunnen zij doen door zich actief, transparant en consistent te presenteren binnen online sociale netwerken."
Even snel scoren via Hyves of LinkedIn is er niet bij. Volgens Gerbranda komen de online netwerken het best tot hun recht "als laagdrempelige mogelijkheden voor werkzoekenden om zich op het bedrijf te oriënteren". "Daarnaast kunnen recruiters via deze weg bouwen aan een netwerk zodat langdurige relaties met gebruikers aangegaan kunnen worden."

In de scriptie zijn de veranderingen waar recruiters mee te maken krijgen, samengevat in onderstaand schema.





































Recruitment-trends
Oud
Nieuw
Massa benadering
Eén op één
benadering
Overvloed
Betere fit
Bedrijf centraal
Werkzoekende centraal
Bedrijf dominant
Bedrijf stimuleert
Alleen actief zoekenden
Ook semi-actief zoekenden
Macht bij bedrijf
Macht bij gebruikers
Korte termijn
Langdurige relaties

Voorzichtig beginnen
Gerbranda adviseert bedrijven die online netwerken willen gebruiken, geselecteerde werknemers een profiel te laten aanmaken. "Omdat continue aanwezigheid erg belang is, zouden deze werknemers vervolgens ruimte moeten krijgen om een vast moment per dag te kunnen besteden aan online sociale netwerken. In het begin zouden zij dan voornamelijk moeten werken aan het opzetten van een netwerk en het presenteren en bereikbaar maken van het bedrijf op internet."
Daarna kunnen deze medewerkers potentiële kandidaten opsporen en één-op-één gaan benaderen. Belangrijk hierbij is dat het bedrijf hierbij op een voorzichtige manier te werk gaan, zodat de online netwerkers zich niet "gespamd" voelen. Bij zo'n aanpak zijn de online netwerkers als ze zelf geen belangstelling hebben, bereid om andere kandidaten aan te dragen.

Voor recruiters die zich willen verdiepen in online netwerken, geeft de scriptie van Michiel Gerbranda de stand van zaken goed weer.
De vraag is overigens of bedrijven zich nog kunnen veroorloven om niet na te denken over de consequenties van netwerksites. Want ook als je de sites niet bruikbaar vindt in de arbeidsmarktcommunicatie, moet je er rekening mee houden. Want veel werknemers zijn al actief op sites als Hyves. En daar communiceren ze over alles wat hen bezighoudt; ook over hun werk en ook over hun werkgever.

Michiel Gerbranda heeft zijn complete scriptie via Scribd toegankelijk gemaakt.














Werven via Hyves?

Actief op Hyves en ben je benieuwd wat je er allemaal mee kunt als HRM-er of recruiter? Wordt lid van de Personeelsnet-hyve en praat mee over de mogelijkheden van Hyves en andere netwerken in de werving.