Personeelslog

Oger: geen sollicitatiegesprek, maar meet and greet

Steeds meer werkgevers willen af van de sollicitatiegesprekken, zoals we die al jaren voeren. Zo is Oger gestopt met het voeren van traditionele sollicitatiegesprekken. In plaats daarvan organiseert de modezaak vier keer per jaar meet and greets voor sollicitanten, die zowel de kandidaten als de werkgever meer informatie oplevert.

Steeds meer werkgevers willen af van de sollicitatiegesprekken, zoals we die al jaren voeren.

Zo is Oger gestopt met het voeren van traditionele sollicitatiegesprekken. In plaats daarvan organiseert de modezaak vier keer per jaar meet and greets voor sollicitanten, die zowel de kandidaten als de werkgever meer informatie oplevert.

In het Financieele Dagblad vertelde Sander Lusink van Oger over het beste advies dat hij ooit heeft gekregen: 'Stop met het traditionele sollicitatiegesprek'.

Meet & greet
"Jullie moeten geen gewone sollicitatiegesprekken meer voeren, maar een meet and greet houden", was het advies dat zoveel indruk op Lusink maakte. "Mensen zien Oger als een familie. Ze willen niet voor zomaar een winkel werken, maar voor de familie Lusink. Ze willen jullie aanraken. En wat krijgen ze als ze solliciteren? Een gesprek met een HR-manager."

Oger, vooral bekend van de herenkledingzaken in het topsegment, heeft vijf vestigingen waar zo'n 120 werknemers werken. Het bedrijf is enthousiast over de meet and greets die Oger een jaar geleden heeft ingevoerd. Hiervoor nodigt het bedrijf zo’n vier keer per jaar tien sollicitanten uit in zijn zaak aan de PC Hooftstraat.

Soort Idols
"We laten ze de winkel zien en de merken die we voeren. Daarna gaan we naar de boardroom op de eerste verdieping, waar we vertellen over ons bedrijf en vragen stellen aan de sollicitanten. Ook laten we ze rollenspelen met elkaar spelen. Ze moeten bijvoorbeeld met z’n tweeën iets verkopen aan een andere sollicitant", aldus Sander Lusink.

Tijdens de meet and greets krijgen de kandidaten de gelegenheid om elkaar feedback te geven op het verkoopgesprek. "Het is een soort Idols: mensen moeten zich bewijzen in de groep, zonder een collega naar beneden te halen. Iemand die sociaal is en in zijn kracht staat, is geschikt voor ons bedrijf."

Sollicitatiegesprekken niet de beste voorspellers
De traditionele sollicitatiegesprekken liggen al jaren onder vuur. De meeste werkgevers voeren ongestructureerde sollicitatiegesprekken, die vooral gezellig moeten zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat dit niet de beste voorspellers zijn hoe sollicitanten straks als werknemer zullen functioneren.

Werk beoordelen
Om mismatches te voorkomen, zoeken werkgevers naar alternatieven voor het sollicitatiegesprek. 37signals bijvoorbeeld probeert kandidaten in de praktijk uit door ze kleine opdrachten te geven. "Je moet het werk beoordelen dat ze nu kunnen doen, niet het werk dat ze beweren vroeger gedaan te hebben."

En marketinggoeroe Seth Godin bepleit speeddates van vijf minuten om te kijken of het klikt. Werkgevers kunnen zo veel meer kandidaten zien dan wanneer ze gesprekken van een uur voeren.
"Als je 60 mensen in twee dagen interviewt en je laat de drie kandidaten die het best passen, eerst projecten doen, presentaties maken en freelance voor je werken, dan ben je veel verder dan een bedrijf dat slechts drie kandidaten interviewt en er op één verliefd wordt", aldus Godin.

Andere voorbeelden?
37signals en de werkwijze van Godin hebben met Oger gemeen dat ze in de selectieprocedure kandidaten vooral aan het werk willen zien.

Ken jij andere voorbeelden van nieuwe, succesvolle manieren om sollicitanten te selecteren?