Personeelslog

'P&O moet outsourcen leren'

Doen waar ze echt goed in willen zijn. Wat niet tot deze kerntaken behoort, besteden steeds meer organisaties uit. Dit verschijnsel van outsourcen kennen we vooral van taken als de beveiliging, de catering en de automatisering. Heeft P&O een taak bij dit uitbesteden en welke dan? Op de website Sourcingfacts (ondanks de naam gewoon Nederlandstalig) doet Peter Horsten, senior consultant van Verdonck, Klooster & Associates, uitgebreid verslag van een seminar over de rol die P&O kan hebben bij outsourcing. Hij somt daarbij verschillende redenen op waarom HRM-ers zich met uitbesteden moeten bemoeien:er gaat vaak personeel over naar het bedrijf dat de taak overneemt (met de nodige gevolgen voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de werknemers: de reactieve kant van onderstaand schema) minstens zo belangrijk is dat P&O in een vroeg stadium aan tafel moet zitten om mee te praten over de strategische keuzes die bij outsourcing horen (de proactieve kant van het schema) en natuurlijk talent binnenhalen en houden voor de kerntaken die overblijven. Schema P&O-taken bij outsourcing "HRM moet een belangrijke rol vervullen in outsourcingstrajecten, maar doet en kan dat momenteel vaak nog niet. Deels komt dit vanuit dienstbaarheid, maar vooral ook vanuit onervarenheid", is de conclusie van Horsten. Overigens denken steeds meer bedrijven na over de mogelijkheid om ook (delen van het) het P&O-werk te outsourcen. Daarbij gaat het allang niet meer alleen om de salarisadministratie. Engelse HR-managers bijvoorbeeld zien met lede ogen hoe grote bedrijven het nodige P&O-werk zelfs naar het buitenland hebben overgebracht; naar callcentres in India. Bezorgd vragen de HR-managers zich af of zij en hun collega's wel voldoende uitgerust zijn voor de beantwoording van de nieuwe, meer strategische vragen die bedrijven hebben. Ook voor HRM in Nederland wordt de vraag: uitbesteden of uitbesteed worden?

Doen waar ze echt goed in willen zijn. Wat niet tot deze kerntaken behoort, besteden steeds meer organisaties uit. Dit verschijnsel van outsourcen kennen we vooral van taken als de beveiliging, de catering en de automatisering. Heeft P&O een taak bij dit uitbesteden en welke dan?

Op de website Sourcingfacts (ondanks de naam gewoon Nederlandstalig) doet Peter Horsten, senior consultant van Verdonck, Klooster & Associates, uitgebreid verslag van een seminar over de rol die P&O kan hebben bij outsourcing.
Hij somt daarbij verschillende redenen op waarom HRM-ers zich met uitbesteden moeten bemoeien:

  • er gaat vaak personeel over naar het bedrijf dat de taak overneemt (met de nodige gevolgen voor de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de werknemers: de reactieve kant van onderstaand schema)

  • minstens zo belangrijk is dat P&O in een vroeg stadium aan tafel moet zitten om mee te praten over de strategische keuzes die bij outsourcing horen (de proactieve kant van het schema)
  • en natuurlijk talent binnenhalen en houden voor de kerntaken die overblijven.

    Schema P&O-taken bij outsourcing
    HRM en outsourcing

    "HRM moet een belangrijke rol vervullen in outsourcingstrajecten, maar doet en kan dat momenteel vaak nog niet. Deels komt dit vanuit dienstbaarheid, maar vooral ook vanuit onervarenheid", is de conclusie van Horsten.

    Overigens denken steeds meer bedrijven na over de mogelijkheid om ook (delen van het) het P&O-werk te outsourcen. Daarbij gaat het allang niet meer alleen om de salarisadministratie. Engelse HR-managers bijvoorbeeld zien met lede ogen hoe grote bedrijven het nodige P&O-werk zelfs naar het buitenland hebben overgebracht; naar callcentres in India. Bezorgd vragen de HR-managers zich af of zij en hun collega's wel voldoende uitgerust zijn voor de beantwoording van de nieuwe, meer strategische vragen die bedrijven hebben.

    Ook voor HRM in Nederland wordt de vraag: uitbesteden of uitbesteed worden?