Personeelslog

'Resultaat van thuiswerken moet meetbaar zijn'

Uitgever Reed Business gaat vanaf 1 januari medewerkers de mogelijkheid geven om maximaal 40% van hun tijd thuis te werken. Op deze manier wil deze werkgever zijn secundaire arbeidsvoorwaarden verbeteren, zodat Reed Business in de huidige krappe arbeidsmarkt beter in staat is nieuwe werknemers aan te trekken èn huidige medewerkers te behouden. Of dit ook daadwerkelijk lukt, is de vraag. Want de invoering van thuiswerken kan leiden tot bureaucratische procedures en cijferfetisjisme waarmee werknemers zich managers van het lijf moeten zien te houden. In een uitgebreid interview in P&O Actueel laat René Leermakers, directeur human resources, zien dat Reed Business heeft nagedacht over de mogelijkheden die thuiswerken biedt. "De tevredenheid van je mensen stijgt, er is minder verzuim, de reiskosten dalen en er zijn hier op kantoor minder werkplekken en parkeerplaatsen nodig", aldus Leermakers. "Bovendien zijn thuiswerkers vaak productiever. Uit onderzoek blijkt dat ze tien procent meer werk leveren omdat ze kunnen doorwerken zonder afgeleid te worden en daarnaast nog af en toe een half uurtje extra werken omdat ze toch niet in de file staan." Tegenover al deze voordelen staat dat er een cultuurverandering nodig is. Managers van Reed Business zullen niet meer in staat zijn om te controleren of een werknemer wel zijn uren maakt. "De visie op arbeid verandert mee. We veranderen van een inputgestuurde organisatie naar een outputgestuurde. Vroeger keek de leidinggevende of iemand er om half negen was en niet eerder dan vijf uur vertrok. Nu gaan we naar de resultaten kijken. Als iemand zijn doelstellingen haalt, kijken wij niet naar de werktijden." Als voorwaarde aan thuiswerken stelt ReedBusiness onder meer de meetbaarheid van het resultaat. Leermakers: "Omzet, redactionele bijdragen of iets anders: het is niet altijd eenvoudig, maar ik ben van mening dat bijna al het werk meetbaar te maken is." Ongetwijfeld is veel werk meetbaar te maken. Meestal tellen we vooral hoeveelheden, de kwaliteit is doorgaans moeilijker te meten. Het "meten = weten"-dogma leidt vaak tot bureaucratie, cijferfetisjisme. Dat gevaar ligt ook bij Reed Business op de loer. Niet alleen moet de productie van het thuiswerken worden verantwoord, het bedrijf heeft nu al veel regels uitgedokterd waaraan een werknemer moet voldoen voordat hij thuis zijn PC mag aanzetten. Zo is thuiswerken geen recht, maar een beslissing van de manager die moet beoordelen of de functie er geschikt voor is en de betrokken medewerker en zijn afdeling er aan toe zijn. Natuurlijk is er ook een beroepscommissie, er komt een Arbo-deskundige aan huis om de werkplek te beoordelen en moeten manager en werknemer elk kwartaal het thuiswerken evalueren. Door dit soort procedures zouden we bijna vergeten dat Reed Business de mogelijkheid van thuiswerken wil aanbieden om beter te kunnen concurreren op de arbeidsmarkt.

Reed Business-hoofdkantoor straks leeg?Uitgever Reed Business gaat vanaf 1 januari medewerkers de mogelijkheid geven om maximaal 40% van hun tijd thuis te werken.
Op deze manier wil deze werkgever zijn secundaire arbeidsvoorwaarden verbeteren, zodat Reed Business in de huidige krappe arbeidsmarkt beter in staat is nieuwe werknemers aan te trekken èn huidige medewerkers te behouden.

Of dit ook daadwerkelijk lukt, is de vraag. Want de invoering van thuiswerken kan leiden tot bureaucratische procedures en cijferfetisjisme waarmee werknemers zich managers van het lijf moeten zien te houden.

In een uitgebreid interview in P&O Actueel laat René Leermakers, directeur human resources, zien dat Reed Business heeft nagedacht over de mogelijkheden die thuiswerken biedt.
"De tevredenheid van je mensen stijgt, er is minder verzuim, de reiskosten dalen en er zijn hier op kantoor minder werkplekken en parkeerplaatsen nodig", aldus Leermakers. "Bovendien zijn thuiswerkers vaak productiever. Uit onderzoek blijkt dat ze tien procent meer werk leveren omdat ze kunnen doorwerken zonder afgeleid te worden en daarnaast nog af en toe een half uurtje extra werken omdat ze toch niet in de file staan."

Tegenover al deze voordelen staat dat er een cultuurverandering nodig is. Managers van Reed Business zullen niet meer in staat zijn om te controleren of een werknemer wel zijn uren maakt. "De visie op arbeid verandert mee. We veranderen van een inputgestuurde organisatie naar een outputgestuurde. Vroeger keek de leidinggevende of iemand er om half negen was en niet eerder dan vijf uur vertrok. Nu gaan we naar de resultaten kijken. Als iemand zijn doelstellingen haalt, kijken wij niet naar de werktijden."

Als voorwaarde aan thuiswerken stelt ReedBusiness onder meer de meetbaarheid van het resultaat. Leermakers: "Omzet, redactionele bijdragen of iets anders: het is niet altijd eenvoudig, maar ik ben van mening dat bijna al het werk meetbaar te maken is."

Ongetwijfeld is veel werk meetbaar te maken. Meestal tellen we vooral hoeveelheden, de kwaliteit is doorgaans moeilijker te meten. Het "meten = weten"-dogma leidt vaak tot bureaucratie, cijferfetisjisme. Dat gevaar ligt ook bij Reed Business op de loer.
Niet alleen moet de productie van het thuiswerken worden verantwoord, het bedrijf heeft nu al veel regels uitgedokterd waaraan een werknemer moet voldoen voordat hij thuis zijn PC mag aanzetten.
Zo is thuiswerken geen recht, maar een beslissing van de manager die moet beoordelen of de functie er geschikt voor is en de betrokken medewerker en zijn afdeling er aan toe zijn. Natuurlijk is er ook een beroepscommissie, er komt een Arbo-deskundige aan huis om de werkplek te beoordelen en moeten manager en werknemer elk kwartaal het thuiswerken evalueren.

Door dit soort procedures zouden we bijna vergeten dat Reed Business de mogelijkheid van thuiswerken wil aanbieden om beter te kunnen concurreren op de arbeidsmarkt.