Schokkerige sollicitaties met webcam?

In de werving en selectie kennen we al het fenomeen van video's. Deze geven een beeld van het bedrijf en/of van het werken daar. Met de opkomst van breedband bieden steeds meer bedrijfs- en vacaturesites dit aan. Bijvoorbeeld JobbingMall en Monsterboard. Beide sites maken hiervoor overigens gebruik van hetzelfde bedrijf (YourFuture.tv). Nu mobiele telefoons steeds meer worden vervangen door videocamera's waarmee je ook kunt bellen, wordt het ook voor werkzoekenden makkelijker om zich zelf per video te presenteren. Bij de site videorecruitment kunnen mensen eenvoudig een videopresentatie van 2 tot 3 minuten die ze zelf hebben gemaakt met webcam of digitale camera, op de site zetten. De sollicitanten krijgen een persoonlijke code die ze in CV of sollicitatiebrief kunnen zetten, zodat de werkgever al meteen kan zien welk vlees hij in de kuip heeft. Volgens de site is video-solliciteren vooral van belang voor beroepen waarin contacten met klanten belangrijk zijn en waar de persoonlijke presentatie de doorslag kan geven. Vandaar dat de site vooral focust op commerciële beroepen. Voor werkzoekenden is de service gratis. Werkgevers moeten een abonnement afsluiten (€ 300 per maand of € 1100 per half jaar). Om er achter te komen of de schokkerige opnames worden veroorzaakt door de webcam of door de zenuwachtige kandidaat zelf, blijft een sollicitatiegesprek een onmisbaar onderdeel van de selectieprocedure.


In de werving en selectie kennen we al het fenomeen van video's. Deze geven een beeld van het bedrijf en/of van het werken daar. Met de opkomst van breedband bieden steeds meer bedrijfs- en vacaturesites dit aan. Bijvoorbeeld JobbingMall en Monsterboard. Beide sites maken hiervoor overigens gebruik van hetzelfde bedrijf (YourFuture.tv).

Nu mobiele telefoons steeds meer worden vervangen door videocamera's waarmee je ook kunt bellen, wordt het ook voor werkzoekenden makkelijker om zich zelf per video te presenteren. Bij de site videorecruitment kunnen mensen eenvoudig een videopresentatie van 2 tot 3 minuten die ze zelf hebben gemaakt met webcam of digitale camera, op de site zetten. De sollicitanten krijgen een persoonlijke code die ze in CV of sollicitatiebrief kunnen zetten, zodat de werkgever al meteen kan zien welk vlees hij in de kuip heeft. Volgens de site is video-solliciteren vooral van belang voor beroepen waarin contacten met klanten belangrijk zijn en waar de persoonlijke presentatie de doorslag kan geven. Vandaar dat de site vooral focust op commerciële beroepen. Voor werkzoekenden is de service gratis. Werkgevers moeten een abonnement afsluiten (€ 300 per maand of € 1100 per half jaar).
Om er achter te komen of de schokkerige opnames worden veroorzaakt door de webcam of door de zenuwachtige kandidaat zelf, blijft een sollicitatiegesprek een onmisbaar onderdeel van de selectieprocedure.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?