Social Recruitment Monitor: hitlijst van werkgeversmerken in sociale media

Sinds kort is er een Nederlandse ranglijst van werkgeversmerken in sociale media: social recruitment monitor. Volgens deze lijst zijn Politie, Deloitte, Albert Heijn en Sogetti de werkgevers die het meest actief zijn in sociale media.

Sinds kort is er een Nederlandse ranglijst van werkgeversmerken in sociale media: de Social Recruitment Monitor.
Volgens deze lijst zijn Politie, Deloitte, Albert Heijn en Sogetti de werkgevers die het meest actief zijn in sociale media. Maar is dat ook zo?

De Social Recruitment Monitor is een initiatief van het arbeidsmarkt-communicatiebureau Maximum.

Facebook
Sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn en Youtube worden voor werkgevers steeds belangrijker om te communiceren met de arbeidsmarkt. Met de nieuwe monitor kunnen werkgevers hun positie in sociale media vergelijken met hun concurrenten op de arbeidsmarkt.

De eerste versie van de monitor is nog beperkt tot de activiteiten van werkgevers op Facebook. Over twee weken komt daar Twitter bij. De bedoeling is dat begin volgend jaar LinkedIn en YouTube worden toegevoegd aan de monitor.

Hitlijst
De ranglijst van werkgevers in sociale media is nadrukkelijk niet alleen gebaseerd op het aantal 'likes' bij Facebook.
"Het aantal 'likes' is natuurlijk niet de enige indicator of je succesvol gebruik maakt van een sociaal netwerk zoals Facebook. Succes wordt met name bepaald door de activiteit en engagement van een organisatie en de inhoud van de postings en in hoeverre de organisatie er in slaagt om werkelijke interactie tot stand te brengen, en vervolgens te onderhouden", aldus Bas Schreurs van Maximum.

Voor de hitlijst heeft Maximum een ingewikkeld algoritme bedacht waarin veel factoren worden meegewogen: de groei van het aantal fans, het aantal postings, de 'likes' van die postings, de comments en het aantal shares. Ook de postings van de fans en reacties daarop worden meegenomen. Daarbij wegen 'activity' en 'interactivity' zwaarder dan bijvoorbeeld 'popularity' (aantal likes).

Vergelijking met andere werkgevers
Werkgevers die niet in de monitor zijn opgenomen, kunnen hun social media-accounts eenvoudig via de site opgeven.
Interessant is de mogelijkheid om twee werkgevers met elkaar te vergelijken: bijvoorbeeld het eigen bedrijf met een concurrent.

Wel organisaties, geen mensen
In de huidige opzet van Social Recruitment Monitor worden officiële organisatie-accounts tegen elkaar afgezet. Maar kenmerk van sociale media is juist dat mensen met mensen communiceren.
Zo bleek uit een onderzoek van Carlijn Frunt dat sollicitanten persoonlijke Twitter-accounts van medewerkers meer waarderen dan anonieme organisatie-accounts.

Door te kiezen voor de formele organisatie-accounts mist de Social Recruitment Monitor juist de slimme werkgevers die dit begrepen hebben. Bedrijven die medewerkers hebben die voor hun beroep (professionele recruiters) of uit betrokkenheid bij hun werkgever communiceren met mogelijke kandidaten via hun persoonlijke Twitter- en Facebook-accounts.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?