Thuiswerken mag straks ook in het internetcafé

De huidige regels rond arbeidsomstandigheden en arbeidstijden "bevatten nauwelijks belemmeringen" voor Het Nieuwe Werken. Dat schrijft staatssecretaris Paul de Krom in een brief aan de Tweede Kamer. Sommige werkgevers zijn niet dol op thuiswerken, omdat zij bang zijn dat ze hiermee niet voldoen aan de Arbo-wet en daardoor risico's lopen, bijvoorbeeld op schadeclaims van werknemers als die ziek worden. Regels belemmeren Het Nieuwe Werken niet Op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Universiteit van Amsterdam onderzocht of de huidige regels Het Nieuwe Werken belemmeren. Dat valt erg mee, menen de onderzoekers, werkgevers en werknemers in de Stichting van de Arbeid en de staatssecretaris. Toch wil de staatssecretaris de regels in het Arbobesluit verlichten om Het Nieuwe Werken beter mogelijk te maken. Internetcafé Voor werk dat werknemers thuis doen, is er al een "beperkt arboregime". Maar voor werk dat elders wordt verricht, geldt dat niet. "Dat betekent dat ook als de werknemer arbeid verricht buiten de reguliere arbeidsplaats, bijvoorbeeld in een internetcafé, de werkgever volledig verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden", aldus staatssecretaris Paul de Krom. De oplossing hiervoor is simpel. Ook "plaats- en tijdongebonden arbeid op andere plaatsen dan 'in een woning' " valt per 1 juli 2012 onder de definitie van thuiswerk, waardoor ook hiervoor een beperkter arboregime geldt. "Een werkgever hoeft bijvoorbeeld niet meer te regelen dat er noodverlichting is als je in de tuin werkt of oordoppen te regelen als je in een stationshal werkt", is de toelichting op rijksoverheid.nl. Registratie werk- en rusttijden Verder wijst de staatssecretaris er nog op dat de Arbeidstijdenwet de werkgever verplicht een "deugdelijke registratie te voeren van de werk- en rusttijden van zijn werknemers". Bij thuis- en telewerken kan de werkgever dit echter niet zelf doen. Maar dat kan volgens de staatssecretaris worden opgelost door de werkgever met zijn werknemers te laten afspreken dat zij zelf "hun werk- en rusttijden registreren, zoals dat nu ook gebeurt in het wegvervoer". Maar worden we blij van deze vondst, van een tachograaf voor thuiswerkers?

Thuiswerken mag nu ook in internetcafeDe huidige regels rond arbeidsomstandigheden en arbeidstijden "bevatten nauwelijks belemmeringen" voor Het Nieuwe Werken. Dat schrijft staatssecretaris Paul de Krom in een brief aan de Tweede Kamer.

Sommige werkgevers zijn niet dol op thuiswerken, omdat zij bang zijn dat ze hiermee niet voldoen aan de Arbo-wet en daardoor risico's lopen, bijvoorbeeld op schadeclaims van werknemers als die ziek worden.

Regels belemmeren Het Nieuwe Werken niet
Op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Universiteit van Amsterdam onderzocht of de huidige regels Het Nieuwe Werken belemmeren. Dat valt erg mee, menen de onderzoekers, werkgevers en werknemers in de Stichting van de Arbeid en de staatssecretaris.

Toch wil de staatssecretaris de regels in het Arbobesluit verlichten om Het Nieuwe Werken beter mogelijk te maken.

Internetcafé
Voor werk dat werknemers thuis doen, is er al een "beperkt arboregime". Maar voor werk dat elders wordt verricht, geldt dat niet.
"Dat betekent dat ook als de werknemer arbeid verricht buiten de reguliere arbeidsplaats, bijvoorbeeld in een internetcafé, de werkgever volledig verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden", aldus staatssecretaris Paul de Krom.

De oplossing hiervoor is simpel. Ook "plaats- en tijdongebonden arbeid op andere plaatsen dan 'in een woning' " valt per 1 juli 2012 onder de definitie van thuiswerk, waardoor ook hiervoor een beperkter arboregime geldt.
"Een werkgever hoeft bijvoorbeeld niet meer te regelen dat er noodverlichting is als je in de tuin werkt of oordoppen te regelen als je in een stationshal werkt", is de toelichting op rijksoverheid.nl.

Registratie werk- en rusttijden
Verder wijst de staatssecretaris er nog op dat de Arbeidstijdenwet de werkgever verplicht een "deugdelijke registratie te voeren van de werk- en rusttijden van zijn werknemers". Bij thuis- en telewerken kan de werkgever dit echter niet zelf doen.
Maar dat kan volgens de staatssecretaris worden opgelost door de werkgever met zijn werknemers te laten afspreken dat zij zelf "hun werk- en rusttijden registreren, zoals dat nu ook gebeurt in het wegvervoer".

Maar worden we blij van deze vondst, van een tachograaf voor thuiswerkers?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?