Twitter: nuttig voor hrm?

Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord: Twitter. Sinds kort experimenteert de vacaturesite Megajobs met het verspreiden van zijn vacatures via dit nieuwe communicatiemiddel. Wat is Twitter? Is het meer dan een hype voor verslaafde marketeers? Wat kunnen P&O-ers eraan hebben? Korte tekstberichten Twitter is een slimme manier om korte tekstberichten (van maximaal 140 tekens) te verspreiden: via ondermeer SMS-berichten op de mobiele telefoon, chatprogramma's als MSN, email of de internetsite van Twitter. Het oorspronkelijke idee is dat je via sms, email of de site vrienden laat weten wat je aan het doen bent. Om dit te kunnen, moeten jij en je vrienden een gratis Twitter-account hebben en moeten je vrienden zich abonneren op de wetenswaardigheden die je verstuurt. Zo speelt Twitter in op de trend om - waar je ook bent - op een eenvoudige manier (via telefoon of computer) contact te onderhouden. Maar is het zo interessant om van je vrienden of kennissen voortdurend te weten wat zij doen, om te lezen dat ze nu achter een biertje op een terras zitten? Drie toepassingen voor HRM Maar 'What are you doing' is inmiddels lang niet meer het enige waarvoor Twitter wordt gebruikt. Dagelijks bedenken er mensen nieuwe toepassingen. Enkele mogelijkheden die interessant zijn voor P&O-ers: 1 Intern ideeën uitwisselen Via Twitter of één van de vele Twitter-klonen kunnen collega's laagdrempelig nieuws en ideeën uitwisselen. Veel communicatie via Twitter is via internet voor iedereen te lezen, maar het is mogelijk dit te beperken tot de 'followers' die eerst moeten worden goedgekeurd. 2 Nieuws verspreiden en lezen Via Twitter kun je eenvoudig nieuws van je organisatie verspreiden of van anderen lezen. Zo kun je via Twitter bijvoorbeeld de berichten ontvangen van Personeelslog en moedersite Personeelsnet. Omdat de ruimte van een twitter-bericht (een 'tweet') beperkt is, bevat het bericht een link naar de site waar je het complete nieuwsbericht kunt lezen 3 Vacatures bekend maken Megajobs experimenteert met het verspreiden van vacatures via Twitter. Elke vacature wordt via Twitter verzonden met een doorklikmogelijkheid naar de vacaturesite. Mensen die zich op deze vacaturestroom abonneren, krijgen alle nieuwe vacatures langs. Het zou interessanter zijn als je je kunt abonneren op vacatures in specifieke bedrijven, sectoren of beroepen. Bedrijven kunnen overigens eenvoudig zelf hun vacatures via Twitter verspreiden. Overigens zijn er ook al bedrijven die op deze manier contact onderhouden met mogelijke kandidaten voor vacatures. Meer dan een hype? Is Twitter meer dan een hype? Wat opvalt is dat Nederland enkele tientallen Twitter-evangelisten heeft, vaak marketeers. Ondanks de potentie die Twitter heeft, is het gebruik in Nederland nog erg beperkt. Het weblog Twitterfacts komt niet verder dan zo'n 2090 Twitter-accounts in Nederland. Het zijn er ongetwijfeld meer omdat veel twitteraars niet hebben aangegeven wat hun lokatie is. Het gebruik in Nederland van Twitter en zijn navolgers zal stijgen. Al was het maar omdat er onlangs een Nederlandse kloon is gelanceerd: Numpa, een initiatief overigens van de mensen achter Megajobs. Maar het blijft nog de vraag of Twitter en zijn navolgers daadwerkelijk genoeg massa zullen krijgen, om onmisbaar te worden voor P&O-ers. Meer weten? - Twitter, een Nederlandse uitleg bij Wikipedia - sites van Twitter en vergelijkbare diensten als Jaiku en het Nederlandse Numpa - Personeelslog en Personeelsnet op Twitter: twitter.com/personeelslog.

Megajobs-vacatures via TwitterWaarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord: Twitter. Sinds kort experimenteert de vacaturesite Megajobs met het verspreiden van zijn vacatures via dit nieuwe communicatiemiddel. Wat is Twitter? Is het meer dan een hype voor verslaafde marketeers? Wat kunnen P&O-ers eraan hebben?

Korte tekstberichten
Twitter is een slimme manier om korte tekstberichten (van maximaal 140 tekens) te verspreiden: via ondermeer SMS-berichten op de mobiele telefoon, chatprogramma's als MSN, email of de internetsite van Twitter.
Het oorspronkelijke idee is dat je via sms, email of de site vrienden laat weten wat je aan het doen bent. Om dit te kunnen, moeten jij en je vrienden een gratis Twitter-account hebben en moeten je vrienden zich abonneren op de wetenswaardigheden die je verstuurt.
Zo speelt Twitter in op de trend om - waar je ook bent - op een eenvoudige manier (via telefoon of computer) contact te onderhouden.

Maar is het zo interessant om van je vrienden of kennissen voortdurend te weten wat zij doen, om te lezen dat ze nu achter een biertje op een terras zitten?

Drie toepassingen voor HRM
Maar 'What are you doing' is inmiddels lang niet meer het enige waarvoor Twitter wordt gebruikt. Dagelijks bedenken er mensen nieuwe toepassingen. Enkele mogelijkheden die interessant zijn voor P&O-ers:

1 Intern ideeën uitwisselen
Via Twitter of één van de vele Twitter-klonen kunnen collega's laagdrempelig nieuws en ideeën uitwisselen. Veel communicatie via Twitter is via internet voor iedereen te lezen, maar het is mogelijk dit te beperken tot de 'followers' die eerst moeten worden goedgekeurd.

2 Nieuws verspreiden en lezen
Via Twitter kun je eenvoudig nieuws van je organisatie verspreiden of van anderen lezen. Zo kun je via Twitter bijvoorbeeld de berichten ontvangen van Personeelslog en moedersite Personeelsnet. Omdat de ruimte van een twitter-bericht (een 'tweet') beperkt is, bevat het bericht een link naar de site waar je het complete nieuwsbericht kunt lezen

3 Vacatures bekend maken
Megajobs experimenteert met het verspreiden van vacatures via Twitter. Elke vacature wordt via Twitter verzonden met een doorklikmogelijkheid naar de vacaturesite. Mensen die zich op deze vacaturestroom abonneren, krijgen alle nieuwe vacatures langs. Het zou interessanter zijn als je je kunt abonneren op vacatures in specifieke bedrijven, sectoren of beroepen. Bedrijven kunnen overigens eenvoudig zelf hun vacatures via Twitter verspreiden.
Overigens zijn er ook al bedrijven die op deze manier contact onderhouden met mogelijke kandidaten voor vacatures.

Meer dan een hype?
Is Twitter meer dan een hype? Wat opvalt is dat Nederland enkele tientallen Twitter-evangelisten heeft, vaak marketeers.
Ondanks de potentie die Twitter heeft, is het gebruik in Nederland nog erg beperkt. Het weblog Twitterfacts komt niet verder dan zo'n 2090 Twitter-accounts in Nederland. Het zijn er ongetwijfeld meer omdat veel twitteraars niet hebben aangegeven wat hun lokatie is.
Het gebruik in Nederland van Twitter en zijn navolgers zal stijgen. Al was het maar omdat er onlangs een Nederlandse kloon is gelanceerd: Numpa, een initiatief overigens van de mensen achter Megajobs.
Maar het blijft nog de vraag of Twitter en zijn navolgers daadwerkelijk genoeg massa zullen krijgen, om onmisbaar te worden voor P&O-ers.

Meer weten?
- Twitter, een Nederlandse uitleg bij Wikipedia
- sites van Twitter en vergelijkbare diensten als Jaiku en het Nederlandse Numpa
- Personeelslog en Personeelsnet op Twitter: twitter.com/personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?