Vaak mooie sites, totdat kandidaat solliciteert

Het online recruitmentproces van 24 beursgenoteerde, Nederlandse bedrijven laat veel te wensen over. Deze conclusie valt te trekken uit een serie besprekingen van de recruitmentsites door arbeidsmarkt-adviseur Marc Drees. Voor het weblog van Expand heeft Marc Drees de recruitmentsites van de AEX-bedrijven uitgebreid gesproken. Het ging hem daarbij niet om de mooie plaatjes, snelle video's of gelikte vormgeving. Om te na te gaan hoe het staat met het online recruitmentproces, heeft hij bij alle bedrijven gesolliciteerd. Gisteren sloot hij de serie af met de bespreking van de wervingssite van Vedior. "Hoewel ik geen overdreven verwachtingen had van de stand van online recruitment bij grote bedrijven, viel ik toch van de ene verbazing in de andere", sluit Marc Drees zijn serie af. "De ellende die je je als kandidaat moet laten welgevallen, kende vrijwel geen grenzen. Als absoluut dieptepunt wil ik toch wel de vacaturesite van ING noemen. Die vervolgens tot veler verbazing tot beste recruitmentsite werd beoordeeld door Intelligence Group." Op de vraag 'welke site is de beste' geeft Marc Drees geen antwoord: "Afgaande op de kwaliteit van het online recruitmentproces bij onze grootste beursgenoteerde ondernemingen kan ik op dit moment geen predikaat "beste" uitdelen. Employment branding zit in veel gevallen wel goed, maar o wee als je als kandidaat echt wilt gaan solliciteren." In aanvulling op zijn serie kritische besprekingen wil Drees binnenkort "met een meer kwantitatieve methode" een "objectieve vergelijking" presenteren van recruitmentsites. Ik hoop dat deze vergelijking straks recruiters evenveel stof tot nadenken geeft als zijn recensies. Lees ook: Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0 (Personeelslog) 20 kenmerken van een effectieve vacaturesite (Personeelslog)

Mooi totdat kandidaat online solliciteertHet online recruitmentproces van 24 beursgenoteerde, Nederlandse bedrijven laat veel te wensen over. Deze conclusie valt te trekken uit een serie besprekingen van de recruitmentsites door arbeidsmarkt-adviseur Marc Drees.

Voor het weblog van Expand heeft Marc Drees de recruitmentsites van de AEX-bedrijven uitgebreid gesproken. Het ging hem daarbij niet om de mooie plaatjes, snelle video's of gelikte vormgeving. Om te na te gaan hoe het staat met het online recruitmentproces, heeft hij bij alle bedrijven gesolliciteerd. Gisteren sloot hij de serie af met de bespreking van de wervingssite van Vedior.
"Hoewel ik geen overdreven verwachtingen had van de stand van online recruitment bij grote bedrijven, viel ik toch van de ene verbazing in de andere", sluit Marc Drees zijn serie af. "De ellende die je je als kandidaat moet laten welgevallen, kende vrijwel geen grenzen. Als absoluut dieptepunt wil ik toch wel de vacaturesite van ING noemen. Die vervolgens tot veler verbazing tot beste recruitmentsite werd beoordeeld door Intelligence Group."

Op de vraag 'welke site is de beste' geeft Marc Drees geen antwoord: "Afgaande op de kwaliteit van het online recruitmentproces bij onze grootste beursgenoteerde ondernemingen kan ik op dit moment geen predikaat "beste" uitdelen. Employment branding zit in veel gevallen wel goed, maar o wee als je als kandidaat echt wilt gaan solliciteren."
In aanvulling op zijn serie kritische besprekingen wil Drees binnenkort "met een meer kwantitatieve methode" een "objectieve vergelijking" presenteren van recruitmentsites.

Ik hoop dat deze vergelijking straks recruiters evenveel stof tot nadenken geeft als zijn recensies.

Lees ook:
Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0 (Personeelslog)
20 kenmerken van een effectieve vacaturesite (Personeelslog)

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?