Voor Starbucks zijn werknemers partners

Een kleine stad aan de oostkust van Amerika. Na een lange autorit zijn we toe aan koffie en komen we terecht bij Starbucks. Het is niet zo druk. We zien de manager met een nieuwe werknemer in een rustige hoek zitten. Aan de hand van een omklapmap vertelt hij zijn kersverse 'partner', zoals Starbucks zijn medewerkers noemt, over het Starbucks-concept. Starbucks wint de laatste jaren als werkgever snel aan populariteit. Zo staat het bedrijf nummer 16 op Fortune's lijst met 100 beste bedrijven om voor te werken. Starbucks krijgt ook vanuit het vakgebied steeds meer waardering. Deze maand nog kreeg de koffieketen de ERE Recruiting Excellence Award voor beste corporate carrièresite. Deze zomer opent Starbucks zijn eerste vestiging in Nederland. Reden genoeg om de loopbaansites van het bedrijf eens te bekijken. Extra aandacht voor 'partners' Bij het online carrièrecentrum valt de sterke nadruk op die het bedrijf legt op zijn normen en waarden. Bij het onderdeel the Starbucks Experience wordt uitgebreid het Mission Statement besproken. Het eerste principe: "Zorg voor een geweldige omgeving om te werken en behandel elkaar met respect en waardigheid." In zijn personeelsbeleid besteedt Starbucks veel aandacht aan diversiteit. Vergeleken met Nederlandse recruitmentsites biedt Starbucks' site weinig toeters en bellen. Op drie videos na waarin werknemers aan het woord komen, gaat het vooral om traditionele, geschreven informatie. Over stageplaatsen, vacatures, opleidingsprogramma's, loopbaanpaden binnen het bedrijf en over het uitgebreide arbeidsvoorwaardenpakket (maatwerk waarbij voor Amerikaanse begrippen parttimers relatief veel rechten hebben, zoals de belangrijke ziektekostenverzekering). Uiteraard kunnen kandidaten online solliciteren. Maar een aankomende barista, zoals Starbucks zijn koffiezetters noemt, kan ook een sollicitatieformulier downloaden en inleveren bij de Starbucks-vestiging waar hij of zij wil werken. De huidige werknemers ('partners') hebben bij Starbucks een streepje voor. Voor deze groep is er de site Mypartnercareer.com. Op deze site kunnen de partners online netwerken via profielen en weblogs. Ze kunnen zichzelf presenteren en laten weten welke volgende stap zij binnen Starbucks willen maken. Op deze manier wil de multinational die Starbucks inmiddels is, bereiken dat medewerkers elkaar leren kennen zoals alleen binnen een klein bedrijf mogelijk is. Mypartnercareer.com biedt uiteraard ook vacatures en allerlei carrièretools. Meer hierover lees je bij Training 125. Eigen vakbond Toch is niet alles koek en ei bij Starbucks. Ook de koffieketen heeft te maken met stakingen en ontevreden werknemers. Er is zelfs een Starbucks-vakbond opgericht. "Als ze vertrouwen hadden in mij en in mijn beweegredenen, hebben ze geen vakbond nodig", was de reactie van Starbucks-voorman Howard Schultz. Zo kan goedbedoeld werkgeversschap omslaan in paternalisme.

Een kleine stad aan de oostkust van Amerika. Na een lange autorit zijn we toe aan koffie en komen we terecht bij Starbucks. Het is niet zo druk. We zien de manager met een nieuwe werknemer in een rustige hoek zitten. Aan de hand van een omklapmap vertelt hij zijn kersverse 'partner', zoals Starbucks zijn medewerkers noemt, over het Starbucks-concept.

Starbucks wint de laatste jaren als werkgever snel aan populariteit. Zo staat het bedrijf nummer 16 op Fortune's lijst met 100 beste bedrijven om voor te werken. Starbucks krijgt ook vanuit het vakgebied steeds meer waardering.
Deze maand nog kreeg de koffieketen de ERE Recruiting Excellence Award voor beste corporate carrièresite. Deze zomer opent Starbucks zijn eerste vestiging in Nederland. Reden genoeg om de loopbaansites van het bedrijf eens te bekijken.

Extra aandacht voor 'partners'
Loopbaansite voor Starbuck's partnersBij het online carrièrecentrum valt de sterke nadruk op die het bedrijf legt op zijn normen en waarden. Bij het onderdeel the Starbucks Experience wordt uitgebreid het Mission Statement besproken. Het eerste principe: "Zorg voor een geweldige omgeving om te werken en behandel elkaar met respect en waardigheid." In zijn personeelsbeleid besteedt Starbucks veel aandacht aan diversiteit.

Vergeleken met Nederlandse recruitmentsites biedt Starbucks' site weinig toeters en bellen. Op drie videos na waarin werknemers aan het woord komen, gaat het vooral om traditionele, geschreven informatie. Over stageplaatsen, vacatures, opleidingsprogramma's, loopbaanpaden binnen het bedrijf en over het uitgebreide arbeidsvoorwaardenpakket (maatwerk waarbij voor Amerikaanse begrippen parttimers relatief veel rechten hebben, zoals de belangrijke ziektekostenverzekering).
Uiteraard kunnen kandidaten online solliciteren. Maar een aankomende barista, zoals Starbucks zijn koffiezetters noemt, kan ook een sollicitatieformulier downloaden en inleveren bij de Starbucks-vestiging waar hij of zij wil werken.

De huidige werknemers ('partners') hebben bij Starbucks een streepje voor. Voor deze groep is er de site Mypartnercareer.com. Op deze site kunnen de partners online netwerken via profielen en weblogs. Ze kunnen zichzelf presenteren en laten weten welke volgende stap zij binnen Starbucks willen maken. Op deze manier wil de multinational die Starbucks inmiddels is, bereiken dat medewerkers elkaar leren kennen zoals alleen binnen een klein bedrijf mogelijk is. Mypartnercareer.com biedt uiteraard ook vacatures en allerlei carrièretools. Meer hierover lees je bij Training 125.

Eigen vakbond
Toch is niet alles koek en ei bij Starbucks. Ook de koffieketen heeft te maken met stakingen en ontevreden werknemers. Er is zelfs een Starbucks-vakbond opgericht. "Als ze vertrouwen hadden in mij en in mijn beweegredenen, hebben ze geen vakbond nodig", was de reactie van Starbucks-voorman Howard Schultz.
Zo kan goedbedoeld werkgeversschap omslaan in paternalisme.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download meer dan 300 actuele HR-instrumenten

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?