Personeelslog

Voorrang voor fietsende sollicitanten?

Wie op de terugweg van zijn vakantiebestemming over de Vlaamse snelwegen raast, ziet ze ongetwijfeld. "Ik loop altijd naar mijn auto", bromt een oudere man ons toe vanaf grote posters. Deze behoren tot de Word weer mens-campagne en moeten automobilisten tot nadenken zetten over het veelvuldige gebruik van hun favoriete vervoermiddel. In Nederland proberen we ook automobilisten uit de file, op de fiets te jagen. Dat doen op onze manier: met financiële premies en straks vooral ook met nieuwe regeltjes. Onder motto 'Fiets filevrij' probeert het ministerie van Verkeer en Waterstaat filerijders te verleiden om de fiets te pakken. Daarvoor zijn er vijf fietsroutes vernieuwd en wijst de internetsite Fiets filevrij op de fiscaal gunstige mogelijkheden die werkgevers hebben om het fietsen te bevorderen. In een actieweek kunnen forenzen zelfs elke ochtend 5 euro verdienen als ze de auto laten staan en de fiets pakken. Flexkantoren Hoe sympathiek ook, dit soort acties zal weinig helpen om automobilisten ertoe te zetten hun vertrouwde file te verlaten. Minister Eurlings van Verkeer heeft daarom een Taskforce Mobiliteitsmanagement aan het werk gezet onder leiding van oud-FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Deze week presenteert deze taskforce haar voorstellen. Er zijn inmiddels al verschillende suggesties gelekt. Zoals een verhoging van de verhuisvergoeding als mensen dichter bij hun werk gaan wonen, het werknemers financieel aantrekkelijker maken om thuis te werken èn de opzet van 'flexkantoren' langs de ringwegen met computerfaciliteiten en kinderopvang. Beste werknemer woont om de hoek? Er zijn ook meer radicale voorstellen. "Werkzoekenden maken voortaan meer kans op een baan als ze solliciteren bij een bedrijf dicht in de buurt", aldus het AD zaterdag. Volgens de krant wil de Taskforce dat CWI's bij de bemiddeling voorrang geven aan werkzoekenden die wonen in de plaats waar de vacature is. "Voor een werkgever in Utrecht regel je iemand die ook uit Utrecht komt; hetzelfde doe je in Nijmegen." Hoe logisch het ook mag klinken, op deze manier wordt de keuze van de werkgever - op een toch al krappe arbeidsmarkt - verder beperkt. Voor de werkgever is het interessanter om te weten welke kandidaat het beste past bij zijn vacature en zijn bedrijf dan wie toevallig om de hoek woont.

Word weer mens-campagneWie op de terugweg van zijn vakantiebestemming over de Vlaamse snelwegen raast, ziet ze ongetwijfeld.
"Ik loop altijd naar mijn auto", bromt een oudere man ons toe vanaf grote posters. Deze behoren tot de Word weer mens-campagne en moeten automobilisten tot nadenken zetten over het veelvuldige gebruik van hun favoriete vervoermiddel.

In Nederland proberen we ook automobilisten uit de file, op de fiets te jagen. Dat doen op onze manier: met financiële premies en straks vooral ook met nieuwe regeltjes.

Actie Fiets filevrijOnder motto 'Fiets filevrij' probeert het ministerie van Verkeer en Waterstaat filerijders te verleiden om de fiets te pakken. Daarvoor zijn er vijf fietsroutes vernieuwd en wijst de internetsite Fiets filevrij op de fiscaal gunstige mogelijkheden die werkgevers hebben om het fietsen te bevorderen.
In een actieweek kunnen forenzen zelfs elke ochtend 5 euro verdienen als ze de auto laten staan en de fiets pakken.

Flexkantoren
Hoe sympathiek ook, dit soort acties zal weinig helpen om automobilisten ertoe te zetten hun vertrouwde file te verlaten. Minister Eurlings van Verkeer heeft daarom een Taskforce Mobiliteitsmanagement aan het werk gezet onder leiding van oud-FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Deze week presenteert deze taskforce haar voorstellen.
Er zijn inmiddels al verschillende suggesties gelekt. Zoals een verhoging van de verhuisvergoeding als mensen dichter bij hun werk gaan wonen, het werknemers financieel aantrekkelijker maken om thuis te werken èn de opzet van 'flexkantoren' langs de ringwegen met computerfaciliteiten en kinderopvang.

Beste werknemer woont om de hoek?
Er zijn ook meer radicale voorstellen. "Werkzoekenden maken voortaan meer kans op een baan als ze solliciteren bij een bedrijf dicht in de buurt", aldus het AD zaterdag.
Volgens de krant wil de Taskforce dat CWI's bij de bemiddeling voorrang geven aan werkzoekenden die wonen in de plaats waar de vacature is. "Voor een werkgever in Utrecht regel je iemand die ook uit Utrecht komt; hetzelfde doe je in Nijmegen."

Hoe logisch het ook mag klinken, op deze manier wordt de keuze van de werkgever - op een toch al krappe arbeidsmarkt - verder beperkt.
Voor de werkgever is het interessanter om te weten welke kandidaat het beste past bij zijn vacature en zijn bedrijf dan wie toevallig om de hoek woont.