Personeelslog

Best of: Wat HRM-ers moeten weten over web 2.0

Web 2.0 is een verzamelnaam voor verschillende, nieuwe generatie internettoepassingen. Voor HRM-ers die hierover willen meepraten, een mini-cursus via artikelen uit het omvangrijke Personeelslog-archief. Wat is web 2.0 eigenlijk? En wat kan het betekenen voor recruitment, communicatie, samenwerken en zelfs voor beoordelen? Wat is web 2.0? De definities over de hypeterm web 2.0 lopen uiteen. Een belangrijk kenmerk is dat het gaat om sites en toepassingen waarbij de gebruikers geen passieve lezers meer zijn, maar actief zijn bijvoorbeeld door: - zelf informatie en opinies te publiceren via weblogs (Blogger) - samen met anderen informatie te publiceren, bewerken en verbeteren (wiki's) - foto’s (Flickr) en video's (Youtube) met elkaar te delen - favoriete internetpagina’s te delen (Del.icio.us ) - vriendschappen te onderhouden via sociale netwerksites (Hyves). Al dit soort toepassingen geven HRM-ers nieuwe mogelijkheden. Recruitment 2.0 Via via werving Met de nieuwe toepassingen is 'via via'-werving is makkelijker geworden. Zo hebben medewerkers meer mogelijkheden om hun netwerk te onderhouden en dit te gebruiken om nieuwe collega's te werven: • Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN, Hyves • Profiteren van bloggende werknemers • Nieuwe sites voor via via werving Sociale netwerksites Met netwerksites zijn er nieuwe mogelijkheden om contact te onderhouden met vrienden, familie, studiegenoten en (oud)collega's. De meest gebruikte netwerksites zijn Hyves en LinkedIn. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de Hyves-gebruikers positief staat tegenover recruitmentactiviteiten op hun site: • Nieuwe recruitment nodig voor online netwerken • 40% van de internetgebruikers is actief op netwerksites • Online netwerkers willen doorgroeimogelijkheden • Informele referenties via netwerksites • Recruiters hebben geduld nodig bij Hyves • Hyves nieuw jachtterrein voor recruiters • Case: laagdrempelig werven via Hyves • Hyves-netwerk bruikbaar voor P&O-ers • LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan Weblogs Rondom weblogs ontstaan vaak netwerken. Dat kan een kring van vrienden zijn, maar ook een netwerk van professionals dat sterk betrokken is bij een vakmatig thema. Werkgevers kunnen hier dan ook professionals ontmoeten die hun vakkennis up to date houden. Overigens bieden weblogs steeds vaker vacature-advertenties aan: • 8 manieren op blogs in te zetten voor recruitment • Recruiters ontdekken niche-sites • Defensie werft via GeenStijl Video Het maken van een recruitmentvideo wordt steeds makkelijker en de distributie is in een handomdraai geregeld: • Bedrijven en sollicitanten leren elkaar via video kennen • Staat de recruitment-video op doorbreken? Eigen recruitmentsites Kandidaten stellen steeds hogere eisen aan recruitmentsites van werkgevers: • Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0 • 20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite • Veel meningen over goede recruitmentsites Vacaturesites Onder invloed van de nieuwe toepassingen krijgen traditionele vacaturesites het moeilijk: • Wat is de toekomst van vacaturesites? • Personeel naar binnen googlen • Jong talent ontdekken via wedstrijd Checken van sollicitanten Omdat steeds meer mensen actief zijn op sociale netwerksites, valt er over hen veel informatie te verzamelen via internet: • Sollicitanten checken wordt steeds makkelijker • Sollicitanten googlen onbetrouwbaar? • Wieowie: Nederlandse mensenzoekmachine Communicatie en samenwerken 2.0 Kansen Web 2.0 biedt nieuwe kansen voor communicatie en samenwerking. • Voor Starbucks zijn werknemers partners • Video steeds belangrijker in de interne communicatie • Interne weblogs: slimme toepassingen voor HRM • Interne weblogs: de voordelen • IBM innoveert via wereldwijde brainstorm • RSS dient de mens Risico's Aan nieuwe toepassingen kleven ook nieuwe risico's. Of is het gewoon een kwestie van wennen: • Staatsveiligheid in gevaar door Linkedin? • Bedrijven blokkeren sociale netwerksites • Vrijdag: uur vrij voor online netwerken • ' Geen behoefte aan video-CV's' • Reputatie: Waar blijven de werkgeversrecensies? • Medewerkers bediscussieren bedrijfsissues via internet Beoordelen 2.0 De diensten van HR-leveranciers, maar ook managers en medewerkers kunnen via internet worden beoordeeld: • Openbare rapportcijfers voor recruiters • Jouw beoordeling staat op internet • Op de bres voor online reputatie werknemers? Update: Een vervolg op deze mini-cursus vindt u in het uitgebreide artikel 'HR moet opnieuw leren communiceren'. Geactualiseerd: 15 maart 2008.

Echt web 2.0: een tagcloudWeb 2.0 is een verzamelnaam voor verschillende, nieuwe generatie internettoepassingen.
Voor HRM-ers die hierover willen meepraten, een mini-cursus via artikelen uit het omvangrijke Personeelslog-archief. Wat is web 2.0 eigenlijk? En wat kan het betekenen voor recruitment, communicatie, samenwerken en zelfs voor beoordelen?

Wat is web 2.0?
De definities over de hypeterm web 2.0 lopen uiteen. Een belangrijk kenmerk is dat het gaat om sites en toepassingen waarbij de gebruikers geen passieve lezers meer zijn, maar actief zijn bijvoorbeeld door:
- zelf informatie en opinies te publiceren via weblogs (Blogger)
- samen met anderen informatie te publiceren, bewerken en verbeteren (wiki's)
- foto’s (Flickr) en video's (Youtube) met elkaar te delen
- favoriete internetpagina’s te delen (Del.icio.us )
- vriendschappen te onderhouden via sociale netwerksites (Hyves).

Al dit soort toepassingen geven HRM-ers nieuwe mogelijkheden.

Recruitment 2.0
Via via werving
Met de nieuwe toepassingen is 'via via'-werving is makkelijker geworden. Zo hebben medewerkers meer mogelijkheden om hun netwerk te onderhouden en dit te gebruiken om nieuwe collega's te werven:














Werknemers werven collega's via eigen homepage, weblog, MSN, Hyves
Profiteren van bloggende werknemers
Nieuwe sites voor via via werving

Sociale netwerksites
Met netwerksites zijn er nieuwe mogelijkheden om contact te onderhouden met vrienden, familie, studiegenoten en (oud)collega's. De meest gebruikte netwerksites zijn Hyves en LinkedIn. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de Hyves-gebruikers positief staat tegenover recruitmentactiviteiten op hun site:





































Nieuwe recruitment nodig voor online netwerken
40% van de internetgebruikers is actief op netwerksites
Online netwerkers willen doorgroeimogelijkheden
Informele referenties via netwerksites
Recruiters hebben geduld nodig bij Hyves
Hyves nieuw jachtterrein voor recruiters
Case: laagdrempelig werven via Hyves
Hyves-netwerk bruikbaar voor P&O-ers
LinkedIn-ers staan vaker open voor een andere baan

Weblogs
Rondom weblogs ontstaan vaak netwerken. Dat kan een kring van vrienden zijn, maar ook een netwerk van professionals dat sterk betrokken is bij een vakmatig thema. Werkgevers kunnen hier dan ook professionals ontmoeten die hun vakkennis up to date houden. Overigens bieden weblogs steeds vaker vacature-advertenties aan:












8 manieren op blogs in te zetten voor recruitment
Recruiters ontdekken niche-sites
Defensie werft via GeenStijl

Video
Het maken van een recruitmentvideo wordt steeds makkelijker en de distributie is in een handomdraai geregeld:









Bedrijven en sollicitanten leren elkaar via video kennen
Staat de recruitment-video op doorbreken?

Eigen recruitmentsites
Kandidaten stellen steeds hogere eisen aan recruitmentsites van werkgevers:













Kandidaat centraal op recruitmentsite 2.0
20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite
Veel meningen over goede recruitmentsites

Vacaturesites
Onder invloed van de nieuwe toepassingen krijgen traditionele vacaturesites het moeilijk:













Wat is de toekomst van vacaturesites?
Personeel naar binnen googlen
Jong talent ontdekken via wedstrijd

Checken van sollicitanten
Omdat steeds meer mensen actief zijn op sociale netwerksites, valt er over hen veel informatie te verzamelen via internet:












Sollicitanten checken wordt steeds makkelijker
Sollicitanten googlen onbetrouwbaar?
Wieowie: Nederlandse mensenzoekmachine

Communicatie en samenwerken 2.0
Kansen
Web 2.0 biedt nieuwe kansen voor communicatie en samenwerking.

























Voor Starbucks zijn werknemers partners
Video steeds belangrijker in de interne communicatie
Interne weblogs: slimme toepassingen voor HRM
Interne weblogs: de voordelen
IBM innoveert via wereldwijde brainstorm
RSS dient de mens

Risico's
Aan nieuwe toepassingen kleven ook nieuwe risico's. Of is het gewoon een kwestie van wennen:























Staatsveiligheid in gevaar door Linkedin?
Bedrijven blokkeren sociale netwerksites
Vrijdag: uur vrij voor online netwerken
' Geen behoefte aan video-CV's'
Reputatie: Waar blijven de werkgeversrecensies?
Medewerkers bediscussieren bedrijfsissues via internet

Beoordelen 2.0
De diensten van HR-leveranciers, maar ook managers en medewerkers kunnen via internet worden beoordeeld:













Openbare rapportcijfers voor recruiters
Jouw beoordeling staat op internet
Op de bres voor online reputatie werknemers?

Update:
Een vervolg op deze mini-cursus vindt u in het uitgebreide artikel 'HR moet opnieuw leren communiceren'.

Geactualiseerd: 15 maart 2008.