Personeelslog

Werknemers ontevreden over reorganisaties

Nederlandse werknemers zijn ontevreden over de manier waarop reorganisaties worden uitgevoerd. Dit blijkt uit recente resultaten van de Nationale Tevredenheidsindex van Effectory. Op vrijwel alle facetten die te maken hebben met reorganisaties scoren organisaties onvoldoende. Zijn de onderzoekers ook bij HRM-ers langs geweest? Volgens het tevredenheidsonderzoek van Effectory blijken organisatieveranderingen geen positieve invloed te hebben op de tevredenheid van medewerkers. Reorganisaties leveren op dit aspect een onvoldoende op: 4,4. Op het reorganisatie-rapport krijgt de communicatie over de veranderingen een 5,9. Eerlijk gezegd, vallen de onderzoeksresultaten me alles mee. Heb je ooit een medewerker blij horen uitroepen: 'we mogen weer reorganiseren'? Komt dat door knoeiende managers, zoals Effectory suggereert in zijn persbericht? Of heeft dat te maken met medewerkers die geen verandering willen omdat die bijna per definitie onzekerheid met zich mee brengt? Medewerkers vragen zich af of hun baan blijft bestaan, of er nog een plek voor hen is in de nieuwe organisatie. Wie op zoek gaat naar tevreden werknemers na een reorganisatie, moet eens langs de HRM-afdeling. Voor P&O-ers zijn reorganisaties vaak een toptijd. Bij grote veranderingen hebben zij het erg druk: overleggen met de OR, sociaal plan maken, herplaatsing van werknemers regelen, opleidingen organiseren en desnoods ontslagen in gang zetten. En wat reorganiseren ook zo mooi maakt voor P&O-ers: je hoort geen manager nog klagen over de meerwaarde van de HR-functie.

Nederlandse werknemers zijn ontevreden over de manier waarop reorganisaties worden uitgevoerd. Dit blijkt uit recente resultaten van de Nationale Tevredenheidsindex van Effectory. Op vrijwel alle facetten die te maken hebben met reorganisaties scoren organisaties onvoldoende. Zijn de onderzoekers ook bij HRM-ers langs geweest?

Volgens het tevredenheidsonderzoek van Effectory blijken organisatieveranderingen geen positieve invloed te hebben op de tevredenheid van medewerkers. Reorganisaties leveren op dit aspect een onvoldoende op: 4,4. Op het reorganisatie-rapport krijgt de communicatie over de veranderingen een 5,9.

Eerlijk gezegd, vallen de onderzoeksresultaten me alles mee. Heb je ooit een medewerker blij horen uitroepen: 'we mogen weer reorganiseren'? Komt dat door knoeiende managers, zoals Effectory suggereert in zijn persbericht? Of heeft dat te maken met medewerkers die geen verandering willen omdat die bijna per definitie onzekerheid met zich mee brengt? Medewerkers vragen zich af of hun baan blijft bestaan, of er nog een plek voor hen is in de nieuwe organisatie.
Wie op zoek gaat naar tevreden werknemers na een reorganisatie, moet eens langs de HRM-afdeling. Voor P&O-ers zijn reorganisaties vaak een toptijd. Bij grote veranderingen hebben zij het erg druk: overleggen met de OR, sociaal plan maken, herplaatsing van werknemers regelen, opleidingen organiseren en desnoods ontslagen in gang zetten.
En wat reorganiseren ook zo mooi maakt voor P&O-ers: je hoort geen manager nog klagen over de meerwaarde van de HR-functie.