Personeelslog

Wie adverteert er nog in de krant?

De tijd dat werkzoekenden 's zaterdags op een holletje naar een krantenkiosk gingen om alle relevante dagbladen met vacatures te kopen, ligt alweer ver achter ons. Toch is dit besef nog niet doorgedrongen tot alle werkgevers en werving & selectiebureaus. Blader maar eens door de kranten van afgelopen zaterdag. Functiemediair en Public Spirit hebben elk een halve pagina gekocht in de Volkskrant. Echt bont maakt YER ("Your last stop before the top") het. Niet dat de advertentie zo kleurig is, want ondanks een starend oog kom je ze niet grijzer tegen. Zowel in de Volkskrant als in NRC Handelsblad heeft YER een hele advertentiepagina met een eindeloze opsomming van vacatures. Hoe effectief zullen deze advertenties zijn? Arbeidsmarkt.blogo citeert uit reclameweekblad Adformatie, waarin Paul Dam van recruiter Ebbinge & Company stelt dat de respons op printadvertenties de afgelopen 5 jaar met maar liefst 70% is gedaald. Jaarlijks stijgen de advertentietarieven, terwijl de respons met 15% afneemt. "Adverteren in de krant werkt nauwelijks meer", aldus Dam tijdens een discussie voor reclameprofessionals. Wat moet je dan denken van werving & selectiebureaus die dit soort cijfers kennelijk niet bijhouden of negeren? Hoe lang zullen opdrachtgevers nog willen betalen voor advertenties die vooral bedoeld zijn als promotie voor een bureau dat niet met zijn tijd meegaat?

Eindeloze opsomming van vacaturesDe tijd dat werkzoekenden 's zaterdags op een holletje naar een krantenkiosk gingen om alle relevante dagbladen met vacatures te kopen, ligt alweer ver achter ons. Toch is dit besef nog niet doorgedrongen tot alle werkgevers en werving & selectiebureaus.

Blader maar eens door de kranten van afgelopen zaterdag. Functiemediair en Public Spirit hebben elk een halve pagina gekocht in de Volkskrant. Echt bont maakt YER ("Your last stop before the top") het. Niet dat de advertentie zo kleurig is, want ondanks een starend oog kom je ze niet grijzer tegen. Zowel in de Volkskrant als in NRC Handelsblad heeft YER een hele advertentiepagina met een eindeloze opsomming van vacatures.

Hoe effectief zullen deze advertenties zijn? Arbeidsmarkt.blogo citeert uit reclameweekblad Adformatie, waarin Paul Dam van recruiter Ebbinge & Company stelt dat de respons op printadvertenties de afgelopen 5 jaar met maar liefst 70% is gedaald. Jaarlijks stijgen de advertentietarieven, terwijl de respons met 15% afneemt. "Adverteren in de krant werkt nauwelijks meer", aldus Dam tijdens een discussie voor reclameprofessionals.

Wat moet je dan denken van werving & selectiebureaus die dit soort cijfers kennelijk niet bijhouden of negeren? Hoe lang zullen opdrachtgevers nog willen betalen voor advertenties die vooral bedoeld zijn als promotie voor een bureau dat niet met zijn tijd meegaat?