Voor niets solliciteren is een grote frustatie van kandidaten. Bijvoorbeeld omdat een vacature al vervuld is of – erger nog – omdat deze nooit heeft bestaan. Deze zogenoemde spookvacatures worden vooral door werving- & selectiebureaus ingezet...
Selecteren kunnen recruiters als géén ander, maar het werven van kandidaten is bij hen niet in goede handen. In de laatste aflevering van de serie over wervende vacatureteksten vraagt gastblogger Marloes Reniers zich af waarom we...
"Personeelsadvertenties zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Ze staan vol lege begrippen, clichés en standaardzinnen. Het lijkt wel alsof werkgevers allemaal op zoek zijn naar een dertien-in-een-dozijnkandidaat", aldus Arjen Ligtvoet en...
Soms publiceert een werkgever of een uitzendbureau een vacature, terwijl er op dat moment géén baan te vergeven is. Is de vacature te laat van de wervingssite gehaald? Of gaat het om een nep- of spookvacature, zoals sollicitanten klagen? Of moeten...
Evenals vorig jaar kunnen werkgevers de komende weken hun vacatureteksten gratis laten beoordelen door experts. Vorig jaar hebben zo'n 420 bedrijven van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Tot 17 februari Bedrijven die hun vacaturetekst gratis...
Solliciteren in 2009 valt niet mee. Daarover kan kandidaat en gastblogger Luc Wechseler meepraten. De mooie woorden op de recruitmentsites ten spijt. Werkgevers blijken maar in één ding geïnteresseerd: ervaring. Voor een generalistisch opgeleidde...
Steeds meer Amerikaanse werkgevers laten kranten en vacaturesites links liggen als ze gaan werven. Ze hebben een goedkopere manier gevonden om kandidaten te benaderen: adverteren bij zoekmachines. Veel bedrijven plaatsen advertenties bij...
Reclamemakers houden slogans. Ook in de arbeidscommunicatie worden deze zogenaamde payoffs steeds belangrijker. "Ben JIJ wel scherp genoeg?", is de vraag die gastblogger Hans Hoekstra de makers van de wervingsadvertenties wil...
Nu het economisch wat minder dreigt te gaan, kunnen de doe het zelvers onder de P&O-ers weer volop aan de slag. Nieuwe diensten geven P&O-ers de mogelijkheid om zelf een wervingsadvertentie vorm te geven voor een krant of om zelf een...
Wervingsteksten bevatten veel cliché's. Werkgevers gebruiken vaak dezelfde woorden om duidelijk te maken welke eisen zij aan kandidaten stellen ("zelfstandig", "flexibel", "enthousiast", "resultaatgericht"). Ook de manier waarop organisaties hun...